Tisztelt Doktor!
Motorolajat szeretnék választani a nemrég vásárolt autómhoz. A fő problémám, hogy az autóm, (2007-es Honda Accord 2.2 i-ctdi) szervízkönyve a 0w-30 B1-et preferálja, de megengedi pl. az 5w-40 B3-at is. Én azt gondolnám, a preferált a jobb a kocsinak is, csak kicsit drágább, ha tehetem, ezt válasszam.
Viszont az ACEA szerint egyértelműen a B1/B5 energiatakarékos, alacsony HTHS indexű, de bizonyos típusokhoz nem megengedett, a B3 viszont jobban védi a motor élettartamát, igaz, kicsit többet fogyaszt az autó.
Ezek szerint én azt gondolnám, hogy bár a Honda a B1-et ajánlja, az autónak a B3 mégis jobb. A C-s olajokkal ugyan ez a fenntartásom, bár nagyobb motortisztaságot ígér az alacsony szulfáthamu tartalom miatt, ami főleg a részecskeszűrők élettartamának növelése miatt fontos, (szerencsére az én autómban még ilyen nincs), DE az ACEA szerint ez sem minden motortípushoz megengedett!
Emiatt, bár tisztábban tartaná a motort, még sem merném betölteni, lehet hogy a szulfáthamú valami plusz hatást/kenést biztosít, amit a régebbi motorok igényelnek, hasonlóan, mint az ólommentes benzint sem tolerálta némelyik régi autó, míg a mások igen? Tehát a kérdésem az lenne, hogy B1/B5, B3B/4, vagy esetleg C lenne e az autó élettartama szempontjából a legoptimálisabb választás.
A válaszát előre is köszönöm, Maurer Zoltán
Kedves Zoltán!
Egy A5/B5-ös olaj lenne a legjobb választás ehhez az autóhoz. Az alacsony HTHS index csak azoknál a motoroknál jelentene problémát, amelyet nem ilyen olajjal való üzemelésre terveztek. De itt pont ez az ajánlott olaj, tehát ez a probléma nem merül fel. Az ACEA C minőségű olajokat csak ott érdemes használni, ahol az az előírás.
Ezek az olajok annak árán tudnak alacsony hamutartalmúak lenni, hogy bizonyos kopásgátló adalékokat más adalékokkal helyettesítenek, amelyeket bizonyos motorok nem tudnak nélkülözni. Tehát ott, ahol nem előírás, nem jelent előnyt a használatuk.
Üdv, Olajdoki