A Long Life motorolaj mitől Long Life?
Tisztelt Olajdoktor!
Mitől Long Life egy motorolaj? Miért nem Long Life mindegyik?
Neves gyártók drága motorolajai nem Long Life motorolajok, pedig full szintetikusak, magas API, ACEA besorolással rendelkeznek, magas a viszkozitási indexük stb... Mit jelent, hogy Long Life motorolaj?
Ha egy nem LL olajnál az "egészséges" csereperiódust 10 ezer kilométernek tekintjük, akkor mennyinek tekinthető LL olaj használata esetén ? Mi a véleménye a Mannol Energy Combi LL 5W-30 motorolajról? Egy németországi összehasonlító tesztben a referencia olajként szolgáló Castrol olajhoz hasonló tulajdonságokat mutatott, ára viszont jóval kedvezőbb mint a széleskörben ismert nagy gyártók árai. Válaszát előre is köszönöm!
Tisztelettel: István
Kedves István!
Ez egy elég összetett kérdés illetve egy műszakilag is bonyolult terület, de van viszonylag egyszerű válasz. Felejtsük el ezt a Long Life dolgot, mert ez alapvetően egy címkén vagy terméknévben szereplő kifejezés.
A kenőanyagokat, ezen belül a motorolajokat szabványok írják le, melyeknek meg kell felelni.
A motorolajok fejlődését az (autó) motorgyártól által támasztott követelmények motiválják. A motorgyártókat - vagy nevezzük őket gépjárműkonstruktőröknek - főleg a környezetvédelmi normák szigorodása sarkallja.
A helyzet az, hogy az X szabályozás kimondja, hogy a károsanyag kibocsátás nem lehet több ennyinél és ennyinél. A motorkonstruktőr, s összességében a gépjármű konstruktőre pedig azon kezd dolgozni, hogy annak hogyan felel majd meg. (Itt most engedjük el, hogy ezek átlagszámok, ezért ha egy gyártó szeretne 5 literes motorral szerelt járművet gyártani, annak kell mellé valami mini autót is vagy elektromosat, hogy az átlag rendben legyen.) Szóval a konstruktőr dolgozik azon, hogy a jármű légellenállása, gördülési ellenállása, a hajtáslánc belső ellenállása minél kisebb legyen. Ez igaz a motor belsejére is.
Majd amikor ez sem elég, akkor tesz bele először csak EGR-t a végén meg már részecskeszűrőt, stb.
Majd előírja, hogy az általa fejlesztett konstrukcióban minek feleljen meg a motorolaj és milyen csereperiódussal.
Nos itt kezd izzadni a motorolaj konstruktőre. A vége az, hogy olyan motorolajokat fejlesztenek, ami mondjuk az adott gépjárműben teljesíti az adott szabványt és azt 30 000 km-es csereperiódussal tudja megtenni. És itt jön a poén.
Van gyártó, aki elnevezi Long Life-nak a terméket. Van ahol csak LL-t látunk. Van egy csomó ahol semmit. (Ezek vannak többségben) A BMW egyenesen LL-nek hívja a saját követelményrendszerét. Tulajdonképpen nem a motorolaj Long Life önmagában, hanem abban a konstrukcióban, ahol elő van írva, ott kell tudni, ami elő van írva.
Ugyanaz egy másik járműben pl. csak 15 000 km-es cserével van előírva, mert ott olyan tipusú az igénybevétel, hogy ott nem szabad tovább használni. Természetesen a csereperiódust is a környezetvédelem motiválja, hiszen egy 30 000-es csereperióduson harmad annyi veszélyes hulladék keletkezik mint egy 10 000-esen. Ennek önmagában sem az indexhez, sem a teljesítményszinthez nincsen közvetlenül köze. Ugyanakkor a teljesítményszint leírja, hogy az adott motorolaj alkalmas-e hosszú csereperiódus alkalmazására.
Konkrétan nem mondanék véleményt a Mannol motorolajról. Németországi teszteket egy-egy újságban marketing fogásként értékelek. Semmiképpen sem hasonlítanám össze a Castrollal, ami a világ egyik legnagyobb vállalatának a kenőanyag üzletágának a terméke. Azért mondom ezt, mert egy ilyen teszten azt olvastam, hogy "a Mannol viszkozitásban legyőzte a Castrolt.". Nos ez bullshit, aminek semmi értelme nincsen. Ilyet tribológus nem mond. Elnézést, hogy hosszú voltam. Remélem sikerült valamennyire válaszolnom, bár ez a téma majdnem kimeríthetetlen.
Üdvözlettel: Olajdoktor