Longlife olajhoz longlife szűrő kéne?
Tisztelt Olajdoktor, létezik-e a LL motorolajokhoz LL olajszűrő?
Nemigen találni a webshopokban. Felmerül tehát a kérdés: miért is kellene teljesítenie egy 10-15 ezer km-re tervezett olajszűrőnek a 30-50 ezer km-es csereperiódust?
Ha nem teljesíti, akkor megtelik a szűrő 20-nál és onnantól a megkerülő szelepen át közlekedik az olaj, kinyírva a motort.
Ha teljesíti (bírja az 50 000-es csereperiódust), akkor miért terheljük a környezetet 10-15-nél kidobott szűrőkkel? Nem 1-1 szűrővel, hanem globálisan, milliós nagyságrendben gondoltam.
Üdv, Ákos
Kedves Ákos!
Alapvetően tegyünk különbséget névtelen és olcsó szűrők és egy gyári vagy azzal megegyező minőségű szűrő között.
Az utóbbiak minden további nélkül kibírják a gyártó által írt csereperiódust. (Honnan gondoljuk, hogy azok 10-15 000 km-re vannak tervezve?) Azt is jól érzi, hogy a csereperiódus rövidítésével a környezetet terheljük. A miértje jó kérdés. A vagyontárgyunk féltése illetve a műszaki biztonságérzetünk erősítése az oka. Én pl. soha sem rövidítettem le semmilyen előírt csereperiódust pont ezért. Ha 30 000 km volt akkor annyi. Ha 15 000 akkor annyi. Figyelni kell az olajszintre és kész is.
Sajnos jól érzi. Iszonyúan túlterheli a környezetet a sűrűbb olajcsere globálisan. A környezetvédelmi, üzemanyag-takarékossági, csereperiódusra vonatkozó előírások pont a környezetvédelem okán emelkedik. A fejlődés azonban így is egyértelmű. Régen amikor 5000 km volt az előírás akkor 2-3000 volt a gyakorlat. Most 15-30 000 Km-nél 10-15 000. Ez még így is a többszöröse a 20 évvel ezelőttinek. Igaz a járművek száma is megnőtt.
Üdv.: Olajdoki