Viszkozitás vagy gyártói jóváhagyás a fontosabb?
Kedves Olajdoktor!
Azzal a kérdéssel fordulnék Önhöz, hogy több helyen hallottam, olvastam, hogy a VW konszern motorjaiban van kicsi tűrés a viszkozitásban, mivel sokkal fontosabb, hogy az olaj teljesítse a gyártói jóváhagyásokat.
Van egy Skoda Octaviám (2005-ös, 1.6 BFQ, 1U5), aminél az eddigi olajcseréknél 5W-40 olajat használtam, VW 502/505 jóváhagyással. Az olajat 15 000 km-enként cserélem a hosszú olajcseréhez való nagyobb olajszűrőt használva. Két olajcsere között kb. 0,3-0,5 litert kell utánatölteni, ami egyik ismerős szerelőm szerint dicséretes, mert ezek a motorok kb. 1 litert azért el szoktak kérni két csere között. (Ezt Mannol olajjal produkálja, Castrolból több mint egy litert kért pluszba, és az olajbetöltőn is több hab volt városi üzemben, a Mannollal semmi hab nem képződik.)
Most ajánlották, hogy mivel a 15 000 km kb. 60-70%-a városban teljesül (munkába járás), érdemesebb lenne az 5W-30, vagy akár a 0W-30 olajra váltanom. Lehet ebből el fogja kérni az 1 litert is 15 000 km alatt pluszban, de hogy a motornak sokkal jobb lenne állítólag, főleg hideg üzemben. Plusz állítólag ezek az olajok már még inkább csökkentett hamutartalmúak, ami még kímélőbb a motorra nézve úgy tudom. Ilyen olajokból viszont csak VW 504/507 minősítésűt találtam, ami igaz egy frissebb minősítés, mint a régi 502/505, de nem tudom, hogy ezek mennyire összeférhetőek egymással visszafelé. Ön mit javasol, érdemes lehet átállni, vagy maradjak az eddig használt viszkozitásnál?
Üdvözlettel, Zoltán
Kedves Zoltán!
Sok dolog merül fel abban amit írt és sok benne a félreértés is. A VW előírás a legegyszerűbb dologok egyike. Ha olyan olajat választ ami teljesíti az előírást akkor semmilyen további dolgon nem kell gondolkodni. Ön használ egy önnél bevált motorolajat. Miért változtatna?
Az alacsonyabb viszkozitási osztályról szóló ajánlásnak nem sok értelme van. Az csak akkor használható ha teljesíti az előírást. Az alacsony hamutartalom részecskeszűrős dízeleknél előírás, ráadásul nem a motornak számít hanem a dízel részecskeszűrőnek, tehát ennek sincs relevanciája. Összességében az a javaslatom, hogy maradjon a bevált és megelégedéssel használt motorolajnál.
Üdv.: Olajdoki