Mennyi az olaj üzemi hőmérséklete?
Tisztelt Olajdoki!
Több helyen lehet olvasni hogy az új downsizing hullám hatására született kis benzinesek hajlamosak túlhevíteni a motorolajat. VW 1.0 TSI MKBD motorkódú motor esetén mi tekinthető túl magas hőmérsékletnek? Autópályán nemegyszer tapasztalok 110 °C körüli értékeket is, ami nem tűnik vészesen soknak, de laikusként nagyon érdekelne a válasza.
Üdvözlettel, Tibor
Kedves Tibor!
Alapvetően a motorolajat 100 °C környékén tekinthetjük üzemmelegnek. Ez azonban amolyan általánosan elmondható érték. Nagyjából 80 °C-tól elmondható, hogy a motorolaj az előre tervezett módon viselkedik. Adalékai kifejtik hatásukat, a folyási tulajdonságuk és összességében minden paraméterük elkezd az üzemi körülményekre tervezett módon viselkedni. A motorolaj a motor különböző pontjain különböző hőmérsékletet vesz fel. Amit a műszerfalon lát az a mérési ponton olvasott adat.
Az olajteknőben ahol alapvetően a motorolaj elhelyezkedik üzem közben nagyjából 80-140 °C között lehet az olaj hőmérséklete. Ez folyamatosan változik is. A főtengely csapágyban 100-170 °C közötti olajhőmérséklet mérhető. A hajtókar csapágyban ennél is magasabb , kb.: 115-180 °C adódik. A dugattyú csapszegen tovább emelkedik a hőmérséklet. Itt már 140-220 °C-ot is eléri a motorolajunk hőmérséklete. Ennél is magasabb és tulajdonképpen a legmagasabb hőmérséklet a hengerfal, dugattyúgyűrűk, dugattyú műszaki rendszerben van. Itt 180-300 °C közötti hőmérsékletről beszélünk.
Normál üzemben egy dugóban, vagy egy forszírozott autópálya menetben vagy éppen helymenetben 120 °C-ra is felmegy a mérési ponton a hőmérséklet. Rövid válaszom a kérdésre anélkül, hogy tovább boncolnám a kérdést az, hogy az ön által említett 110 °C az autópályán teljesen rendben van.
Üdv.: Olajdoki