Offroad versenyre keresek olajat
Üdvözletem
A kérdésem az offroad verseny motor olajcsere és viszkozitás témakört feszegeti. A gyártó az én típusomnál 15w50 jasoT903 ma2 minősítésű olajt ír elő 12 üzemóránkénti cserét. Mennyire károsítja a motort illetve a nedves kuplungot a viszkozitással való játék. Olyat is hallottam hogy valaki automata váltó olajat használ és áll. szerint finomabb a kapcsolás.
Amerikában pl vannak akik teherautó olajat öntenek bele és nincs panasz rá (Shell Rotella). Nem gondolnám hogy bármelyik gyártó a holdról szerzi a kőolajat hozzá, vagy csoda módon finomítana nyersolajat.
Mi az igazság ezen a téren? Ha úgyis kidobálom az olajat x óránként megéri a drágább olaj létezik hogy a motor károsodást szenved ha olcsóbb olajat használunk vagy eltérünk a gyáritól?
Kedves kérdező!
Igen, Önnek tökéletesen igaza van, miszerint a kőolaj nem a Holdról származik.
Az összes többi dolog teljes tévedés. Pontosabban hatalmas tévedésekhez és komoly műszaki károkhoz vezető gondolatsor!
A viszkozitási osztály (15W50) két viszkozitási értéket magában foglaló osztályozás. Azért van, hogy egyszerűen előírható és egyszerűen betartható legyen.
Azt jelenti, hogy az adott olaj hidegen folyik valahogyan és üzem melegen is folyik valahogyan. Alacsonyabb viszkozitás mellett dönteni azt jelenti, hogy esetleg nem épül fel a megfelelő olajfilm illetve nyomás a csapágyakban és azok összeverődnek. Ha 15W van előírva, akkor az ne legyen alacsonyabb. Ugyanez igaz üzem melegen az 50-es osztályra. Ha magasabb viszkozitási osztályt választunk akkor pedig az adott olaj az adott körülmények között lassabban tud csak áramolni. A szivattyút és a teljes rendszert nagyobb munkára kényszerítve. Ez az olaj gyors leépüléséhez vezet, valamint a megnövekedett folyadéksúrlódás miatt nagyobb hőmérsékletet, többletfogyasztást és megnövekedett károsanyag kibocsátást.
Ez még csak a viszkozitás azaz a folyással szemben fennnálló ellenállás mértéke volt.
Most jön a teljesítményszint. Egy motorolaj adalékolása és a felhasznált bázisolaj és a teljes receptúra úgy van tervezve, hogy az Otto motor által feladott leckét teljesíteni tudja úgy, hogy az összes égésmellékterméket és szilárd szennyeződést és kopadékokat magában tartsa, miközben a teljes élettartamában ellátja feladatait. A korrózióvédelemtől a hőelvezetésen át a szennyeződések összegyűjtéséig, stb. Offroadban nem kell mondanom mennyivel több terhelés éri a motort egy átlagos felhasználásnál. Ezért is tud 12 órát a csereperiódus. Ezt is be kell tartani természetesen.
Jön a harmadik turpisság, a Jaso MA2, ami gyakorlatilag a legerősebb előírás a nedves kuplungok/váltók/motorolajok terén. Arra gondoljon, hogy mondjuk egy csutkán forszírozott üzemben nem szeretné, hogy megcsússzon a kuplung. Sima legyen a váltás, stb.
Ezt a három dolgot most rakjuk össze képzeletben és létre jön a 15W50 Jaso MA2-es olaj, ami önnél az előírás. Most jön a teoretikus szinte költői kérdés, hogy vajon melyik automata váltó olaj lesz az ami ezt képes kiváltani? Az automata hajtóműolajnak nincsen semmilyen "felhatalmazása" motorban, nedves kuplung/váltó közegben jól működni. Miért is működne jól? Ok. Nézzünk teherautó olajat. 15W50-et még találunk esetleg, de Jaso-ja egyiknek sem lesz. Miért. Mert a teherautó hajtóműve tök más téma, a kuplungról nem is beszélve.
Szóval. Hallottunk olyat, hogy valaki automata váltó olajat használt ilyen előírás helyett. Nem tudjuk mi oka volt rá. Hallottunk olyat, hogy valaki betett teherautó olajat. Nem tudjuk mi oka volt rá.
Én olyat is hallottam, hogy valaki szandálban próbált focizni. Vagy úszószemüvegben hegeszteni. :-)
No de nem akarom elviccelni a dolgot csak szeretném éreztetni, hogy tartsuk be az előírást a gép érdekében. Nem írta le, hogy mi oka volna az előírást valami teljesen másra kicserélni, de ha lehet kérem ne tegye.
Üdv.: Olajdoki