Milyen olajat töltsek egy 74-es motorba?
Tisztelt Olajdoktor!
Egy nem túl hétköznapi kérdéssel keresném meg.
Adott egy 1974-es fejlesztésű, de 84-86-ig Dodge Caravan, Mitsubishi Pajero és más típusokba szerelt Mitsubishi 4G54 típusú, négyhengeres 2,6 literes, hosszú löketű benzinmotor. Nyolcszelepes, karburátoros, öt helyen csapágyazott főtengely, nagyon kevés, kb. 4 literes olajtöltet, 10 ezres csereciklus normál használatban.
A gyári gépkönyv hátulján API Service SF/CC SAE 10W30 van feltüntetve.
A használatiban belül viszont
-29 és 16 között 5w30-5w40
-18 és 38 között 10w30, 10w40, 10w50
-12 és 38 felett 15w 40
-7 és 38 felett 20w20, 20w40, 20w50 olajakat ír elő.
Én belőttem 10W-40-re, mert annyira szélsőségesnek tűnnek az értékek. Esetleg érdemes-e 10W-30-ra ,vagy 5W-40, 5W-30-ra váltani? A motor hiába nyomatékos és hosszú löketű, viszonylag sokat forog, mert egy háromsebességes automatán át hajt, így 100 km/h sebességnél már 3000-es fordulattal dolgozik. Két balansztengely ki van szerelve, így a pumpának kb. 20%-kal kevesebb kenési feladatot kell ellátnia, itt a kenési furatok le vannak zárva.
Tervezünk mediterrán túrákat, ahol melegben (35-45 fok), néha 4-5000 fordulatig terhelni kell (autópálya, hegyi kaptatók). Télen keveset használom, de ezeket a 15W-20W "gépzsírokat" így sem merem beletenni. Van látható olajfogyasztás a csapágy- és gyűrűcserék ellenére is, ami nem gond, azért ez egy baltával reszelt motor.
Maradjak a 10W-40-nél? Esetleg abból valami nagyon prémiumot keressek vagy álljak át téli-nyári olajhasználatra?
Bocsánat, hogy ilyen hosszan feltartottam, tudom, nem szokványos PDTDI, TDI, hibrid meg részecskeszűrős kérdés, de ettől érdekes :-)
Köszönettel: Imre
Kedves Imre!
Ez tényleg egy nem hétköznapi sztori, ezzel együtt nem is tűnik bonyolultnak. Alapvetően a 10W-40-et jól választotta ki, és ezt a működés vissza is igazolta. Az olajfogyasztásról nem érdemes beszélni, azzal inkább megbarátkozni kell, azt hiszem.
Én azt gondolom, hogy ha talál egy olyan 10W-40-et, amihez bizalma van, akkor az abszolút megfelelő lesz. Önben bőven megvan a kellő műszaki rálátás, hogy ne nyúljon mellé.
Az SF/CC olyan régi előírás, hogy azt csak meghaladni tudja majd, de ez tovább könnyíti a dolgot, hiszen kell egy stabil 10W-40-es motorolaj, és kész is vagyunk.
Ha esetleg lesznek majd a túráról fotók, azt szívesen megnézném, mert nagyon jól hangzik!
Üdv.: Olajdoki