Szabad-e a gyárilag előírt 100-as benzin helyett 95-öst tankolni?
Kedves Olajdoktor!
Benzindoktor hiányában neked címzem a levelem. 2015-ös JCW Minimet a gyári előírás szerint 100-as benzinnel kell használni, és - gondos gazdaként - az autó új kora óta nem is látott másmilyent. Lekopogom, 100 000 km-hez közel nem volt gond a 220 lóerőre felhúzott 1,6-os motorral.
A mostani egyre nagyobbra nyíló olló a hatósági áras 95-ös és a piaci áras 100-as benzin között azonban a tankolásokkor egyre nagyobb könnycseppet csal a szemembe (a különbség már több mint egy liter békeidőbeli benzin ára).
Abban szeretném a tanácsodat kérni, hogy véleményed szerint szabad-e 95-ös benzint tankolni az autóba, esetleg valamilyen adalékanyag kíséretében? Ha ismersz ilyen adalékanyagot, megköszönöm, ha erről is megosztod a gondolataidat.
Köszönettel, Arnold
Kedves Arnold!
Megpróbálom nagyon egyszerűen szemléltetni a dolgot.
A magasabb oktánszámú benzin nagyobb kompressziót (sűrítési viszonyt) képes eltűrni anélkül, hogy berobbanna. Az alacsonyabb pedig kisebbet.
Ha 100-as van előírva, az azért van, mert nagyobb a sűrítési viszony, ezért magas oktánszámú benzin szükséges, hogy ne gyulladjon be, mielőtt szikrát kapna. Ha ilyen motornál az előírásnál alacsonyabb oktánszámú benzint használ akkor “kopoghat”, “csöröghet” a motor, mert hamarabb ég az üzemanyag mint kellene. Tulajdonképpen nem a szikra gyújtja be a kellő pillanatban, hanem öngyulladás lép fel.
Ez azon túl, hogy rossz hangja van és a teljesítményt is rontja, bizony komolyabb meghibásodáshoz vezet. Én ezt nem javaslom még akkor sem, ha abszolút értem a probléma felvetésének motivációját.
Üdv.: Olajdoki
Címlapkép: Glow Images/Getty Images