Olajsár a motorban - mit tehetek?
Tisztelt Olajdoki!
Meg szeretném kérdezni, hogy van-e értelme foglalkoznom azzal az autómotorral, amiben elég komoly olajlerakódást találtam. Az autó egy Ford Fiesta, 1.3 benzines gépkocsi 2003-ból. Sajnos nagyon elhanyagolt állapotban vettem meg, igazi ridegtartásban volt. Mivel menthetőnek ítéltem meg így megvettem. Nem bántam meg a vételt, hiszen fel lehetett hozni a normál szintre az autót, csak a motortér látványától nem tudok szabadulni.
Cseréltem tömítést az olajteknőn, így le kellett vennem a deknit. Hát amit ott találtam az maga volt a borzalom. Olajiszap, olajsár, darabos lemállás …stb. Minden el lett takarítva természetesen beleértve a szűrőkosarat is, de felül a szelepfedél alatt már nem volt ennyire egyértelmű mi is legyen. Amit tudtam kikapartam, kitöröltem, de így is nagyon csúnya lerakódások maradtak.
Használtam már mindenféle motoröblítőt, olajcsere előtt, a 10 perceset is, de gyakorlatilag semmit nem használt. Természetesen 10W30-as olajat használok, csak is olyat, amin rajta van a gyári minősítés. Körülbelül 15 000 km-t mentem már vele 2 olajcserével, de nem látom a javulást.
A motor hangja szép, nem csörög, nem csattog, nem kopog sem hidegen, sem melegen, nem füstöl, nem eszi az olajat. Szóval nem szeretném, ha valami kátrányos lerakódás miatt eltömődne benne valami olajfurat, ami esetleg kárt tenne a motorban. A kérdésem az lenne, hogy van olyan kegyszer-vegyszer, ami ezeket a kátrányos lerakódásokat eltünteti, vagy marad a mechanikai tisztítás?
Üdvözlettel: Zoltán
Kedves Zoltán!
Ezen a szinten a mechanikus tisztítás marad csak. A helyzet viszont az, hogy az autó parádésan működik akkor hajlamos vagyok azt tanácsolni, hogy akkor érdemes szétkapni ha amúgy is adódik valami probléma. Tudom ez nem tökéletes műszaki megközelítés, de gyakorlati szempontból hasznos. :-)
Ha viszont van idő és lehetőség akkor természetesen az a tanácsom, hogy szétszedés és mechanikus tisztítás, esetleg a tömítések cseréjét követően folytatódjon a használat. Amit nem értek az a 10W30. Én nem látom, hogy ez szerepelne az előírások között. M2C913-A, B vagy C az előírás 5W30, 5W40 esetleg 10W40 viszkozitási osztályban. Talán az 5W40-et javaslom.
Üdv.: Olajdoki
Címlapkép: Novoth Tibor / Totalcar