Mennyire fontos a viszkozitási szint?

2023.09.23. 11:07 Módosítva: 2023.09.23. 11:07

Tisztelt Olajdoktor!

Kérdésem a következő: Vásároltam egy Volvo S40 2.0 D II. 136le 2005-ös évjáratú autót. Lecseréltem benne az olajat Xado 23141 5w30-ra, specifikációi: ACEA A1/B1, A5/B5, C1 ; FORD WSS-M2C934-B. Viszont az autónak gyárilag a WSS-M2C913-B van előírva. Tettem hozzá szintén Xado revitalizáló adalékot. De egyre nyugtalanabb vagyok, hogy nem megfelelő bele ez az olaj. Szeretném a véleményét kérni evvel kapcsolatban.

Válaszát előre is köszönöm.

Üdvözlettel: József

Kedves József!

Én nem látom, hogy itt Ford előírást kellene betartani, de A5/B5-öt igen. Ez egy alacsony HTHS viszkozitású olajkategória ami azt jelenti, hogy magas hőmérsékleten és nagyon nagy nyíróerő mellett (csapágyakban pl.) kifejezetten nagyon folyékonyan viselkedik. Itt a felület megmunkálások és az illesztések is olyanok, hogy ez a kategória kell, hogy minden jól működjön.

Az ön által választott B4 kategória egy normál HTHS viszkozitású olaj. Az előbb említett körülmények között kevésbé folyékony mint az előbbi kategória.

Ez azt eredményezi, hogy az olaj olyan helyeken fog “átpréselődni” ahol neki nem kell tudnia. (Remélem ez így érthető valamennyire). Szóval. Nem annyira képes rá, de át fog préselődni. E-közben viszont jobban felmelegszik, és a nagy nyíróerő miatt “el is nyíródik”.

Azaz olyan igénybevételt kap, aminek nem kell, hogy megfeleljen. Ettől leépül ami leginkább várhatóan a nagyon lecsökkent viszkozitásában jelentkezhet ami olajfogyasztáshoz vezet. Nem ipari katasztrófa, de oda kell figyelni az olaj pótlására! (Fordítva egyébként tilos lenne felcserélni.) Ez sem jó de itt az olaj fog kikészülni. ( Nem tudom mit csinál ez az adalék, nem is szeretem ezeket a csodaszereket, mert fogalmunk sincsen hogyan avatkozik be a motorolaj egyensúlyába de az tuti, hogy a motorolaj gyártója többé nem vállal garanciát az olajért ha adalék kerül bele. A Xado márkára nem akarok kitérni most. Szóval ettől a résztől tekintsünk el.)

Szóval: Nem jó, hogy ez az olaj került bele, (A turbónál sem mindegy) de az is megtörténhet, hogy végigmegy a perióduson probléma nélkül. Olajszintre jobban figyeljen oda a szokottnál és az olajnyomásra is. (Főleg mondjuk egy hosszabb autópálya menet után). A következő olajcserénél érdemes betartani majd az előírást.

Üdv.: Olajdoki