Korábban jelzi az olajcserét az Opel

2023.11.11. 13:03

Tisztelt Olajdoktor!

Olajminőséggel kapcsolatos kérdésem van. A kereskedő/márkaszerviz amolyan nesze semmi, fogd meg jól válaszokat ad.

Kérdésem: Elfogadható-e egy 18 hónapos, újonnan vásárolt Opel Insigniát illetően, hogy az olaj "?teljesítmény? minőség?" jelző műszer szerint 15 ezer km után a minőség már csak 33% értéket mutat?

Előzmény: Az autómat általánosságban naponta használom. Heti 200 km városi forgalomban a külvárosban, hétvégenként átlag 400 km vagy annál kicsivel többet országúton, amiből 100 km autópálya, a többi kétszámjegyű út. Autóhasználatomat nevezzük átlagosnak. Nekem már sokkal fontosabb, hogy odaérjek, nem pedig, hogy megérkezzek. A hétvégi utazások átlagosan négy fő terhelést jelentenek az autónak. Olajfogyás az autóban nem tapasztalható, függetlenül attól, hogy a gyártó erre figyelmeztet. A vásárlást követően úgy 12 ezer kilométernél szokásomhoz híven olajat cseréltettem a vásárláshelyi szakszervizben, függetlenül a könyv szerinti 30 000 km-es könyv szerinti ciklustól. Jelen pillanatban az autóban 25. 000 plusz pár száz km van.

A vásárláshelyi szakszervizben azt a választ kaptam, hogy figyelni kell az olajszintet és folyamatosan utántölteni. Nem tudom hová töltsek, amikor 12 000 - 14 000 km után is a nívójel közepén van a hideg motorolaj szint (ha melegen, leállás után mérem, cca. felső 2/3 nál). Mivel drága pénzen ugyanitt végeztettem a félidős olajcserét, néhány gondolat megfordult a fejemben. Függetlenül attól, hogy állítólag a könyv szerint előírt motorolaj került feltöltésre a csere során.

Várva mielőbbi válaszát/tanácsát Tisztelettel György

Kedves György!

Ha a konkrét kérdésre kell röviden válaszolnom, akkor a válaszom: igen, lehetséges. (Feltételezem, hogy itt a 0% az olajcsere periódus végét jelentené.) A 30 000-es (rugalmas) csereciklus azt jelenti, hogy maximum annyi, de az autó figyeli a különbőző paramétereket, mint az indítások száma, leállások száma, olajhőmérséklet, fordulatszám, stb. és ebből meghatározza, hogy kb. mennyi tartalék van még az olajban. (Egyik autóba sincs kenőanyag labor természetesen.)

Ha 15 000 km után még a kenőanyag “teljesítményének” a harmada még megvan az jónak tűnik. Ha ezt az eddig megtett távolságra elosztom és azt feltételezzük, hogy a használat módja és a körülmények ne változnak akkor 22 000-25 000 km környékén jelez majd olajcsere igényt az autó, ami teljesen rendben van. Természetesen ez tovább tolódhat. Nem tudom, hogy a köztes olajcserénél a szervizben “nullázák-e” az autót. Ha igen akkor ott elölről kezdődik a periódus. Azért merül fel bennem, mert egyébként egy szigorú 15 000-es periódust érzek egészségesnek ami ha időnként kitolódik 20-ra mert úgy jön ki a lépés akkor sincs baj. Tulajdonképpen Ön ezt is csinálta. Ha ilyenkor a szerviz nullázza az autót akkor ahogy írtam elölről kezd számolni az autó és látszik, hogy 15 000 környékén minden ideális és az olaj is még stabilan rendben van.

Az olajszinttel kapcsolatban jogos és természetes, hogy azt ellenőrizni kell és szükség esetén utántölteni. Itt a “szükség esetén” a kulécs. Természetesen ha nincs hová akkor nem szükséges utántölteni. Gondos gazdaként a legtöbb amit tehet, hogy ellenőrzi a szintet és jelen esetben nyugtázza, hogy minden rendben van.

Üdv.: Olajdoki