Zabálja az olajat a vadiúj Volkswagen, ez normális?
Tisztelt Olajdoki!
Esetemben az a szerencsés helyzet, hogy nem kell találgatni, vajon mennyi kilométer lehet az autóban, mert új járműről van szó, 150 LE 2000 ccm VW dízel motorral (Touran). Az első meglepetés az autó átvételekor ért, ugyanis 1 liter olajat adtak hozzá, csak úgy, nagyon fancy, cipzáros, jól szabott, a hátulján tépőzár elemekkel ellátott fekete kis tokban.
Kérdeztem, hogy mi ez a nagy pazarlás, a VW nem az a modell, amihez bármit osztogatnának, a Skoda testvérnél már nem lett volna kirívó az eset. Azt mondta az átadó , óóó, ez csak egy kedves gesztus, nem azért van ám, hogy zabálná az olajat, és később majd így mentesüljön a VW beállt motorok miatt, hisz ott volt benne az olaj, önokozás, ha nem töltögette valaki. Jót mosolygott a teóriámon, amolyan "orvos látott már ma?" kifejezés ült az arcán.
Az én mosolyom viszont nem volt ilyen őszinte, amikor 3 hónap és 4000 km normál használat múltán, nagy csippanás közepette kiírta a központi egység, hogy töltsön be olajat. Megnéztem az olajszintet, ráadásul melegen, és nem ért bele a nívó. Ha ez használt autó lett volna, azonnal hívom az eladót, hogy készítse a pénzt, hozom vissza a lomot. Az 1 liter olajat simán bevette, közép fölött picivel állt meg a szint.
Írtam egy kedves levelet a nagytiszteletű VW részére, hogy most " MI VAN ...?". Azt válaszolták, minden a legnagyobb rendben van, ez egy normális olajfogyás, nyugi van. Nem győztek meg, és némileg fel is húzták az agyam, amikor jött egy automatikus rendszerüzenet, hogy látja a Skynet, volt olajszint figyelmeztető hibajelzés, és szeretnék-e időpontot egyeztetni valamelyik szervizükkel. Gondoltam, ilyen modernség mellett lehetne akár rendes autót is gyártani. Nem szaporítom, 10 000 km, a szitu ugyanez, 1 L olaj be, a már amúgy sem vidám hangulatot felváltotta a "minket áthúztak?" életérzés.
Ezek után 15 ezernél soron kívüli olajcserét kértem, mert amúgy 30 ezer a szerviz intervallum, és bár nem az én tollamból származik, de nagyon találó, itt olvastam a totalcaron valahol, hogy "az a marketinges, aki kitalálta ezt az őrültséget, gépet közelről még nem szagolt".
Most 20 000 km van az autóban és 14 hónap, mivel szoktam nézni rendszeresen az olajszintet, bátran állítom, érik már a következő 1 L olaj beöntése. Annyi, hogy nem adtak új olajat a szép kis tatyóba, azokat már én vettem, mentségükre szól viszont, hogy ha van erre fél nap szabadideje az embernek, akkor a szervizekben ingyen feltöltik szintre. Hogy mi a kérdésem, gondolom nem kell bővebben kifejteni, "Mi folyik itt Gyöngyösön?". 4 - 6 ezer km / 1 L olaj.
Üdvözlettel: Csaba
Kedves Csaba!
Örülök, hogy a jókedvét megőrizte, ez nagyon kell az élethez! Ugyanakkor nincs baj. A gyári feltöltések nagyjából így szoktak viselkedni. Érdemes lett volna hamar (5000 km) csinálni egy olajcserét, mert utána ez javulni szokott. Pár tízezer után mérséklődik és beáll egy elfogadható, illetve normális szintre.
Ez egyrészt normális, mert a belső égésű motorok fogyasztják a motorolajat, másrészt én azt javaslom, hogy soha ne várja meg amíg 1 litert kell utánatölteni. Rendszeresen ellenőrizze a nívón az olajat és igyekezzen a nívó közepén tartani az olajszintet. Ne legyen az autó olyan helyzetben, hogy kevés az olaj, mert az ezt a folyamatot még erősíti is. A 30 ezres intervallum annyiban félreértés, hogy az mindig rugalmas. Ez azt jelenti, hogy az autó szól, hogy mikor szükséges cserélni, és ez nem lehet több, mint 30 ezer kilométer. Ezt nem marketingesek találták ki. Ez piaci versenyelőny, környezetterhelés csökkentés stb. okokból van így.
Ugyanakkor a szigorú csereperiódus ilyen esetekben 15 ezer kilométer szokott lenni, ami mindjárt máshogy hangzik. Mit javaslok én: 15 ezer kilométerenként egy köztes olajcserét. Az olajnívó folyamatos figyelését és inkább kéthetente egy deci, mint három havonta egy liter. Ez az olajfogyasztás biztosan csökkenni fog reményeim és tapasztalatom szerint.
Üdv.: Olajdoki