Tehetek-e szintetikus olajat a repülőgépmotorba?
Tisztelt Doki!
Van egy hathengeres, 6 ezer köbcentis laza illesztésű léghűtéses motorom. Ez a motor ásványi olajokkal üzemel. Az olaj adalékolt fajta, szulfát észtert tartalmaz. Problémám a koksz lerakódás, iszap, mindent eltömít, például a gyűrűk olajjáratait is.
Gondolkodom szintetikus olajjal való üzemeltetésen: Motul X Power 10W-60, Mannol 10W-60 Racing, Motul 300V 10W-60 és Le Mans 20w-60 olajakat néztem. Kérdés, hogy ezek az olajok tartalmaznak-e ZDDP cink ditifoszfát kopásgátlót?
Bekerülve az égéstérbe a ZDDP okoz-e ott lerakodást ami káros lehet? PAO olajok az égésterméket - koksz, korom stb - hogy viselik az ásványihoz képest? Üzemi hőmérsékletről elkezd hűlni a motor, a hengerfej meleg, a többi része a motornak hűvősebb: e szintetikus olaj ezt hogy kezeli?
Köszönet a megtisztelő válaszért, üdv: Tibor
Kedves Tibor!
Nem írta, hogy milyen járműről és milyen motorról van szó.
Egyszerűen és gondolatonként fogok reagálni, de azt előrebocsátom, hogy minden további nélkül kipróbálhat szintetikus motorolajat. Sőt…
- 10W és 20W olajokat is felsorolt. Mindkettőt megengedi a gépkönyv? Ha nagyon laza a motor akkor a 10W nem alacsony?
- A receptúra és az egyes adalékok összetétele nem nyilvános.
- Az égéstérben nem szabad, hogy lerakódások keletkezzenek. Egy elkoszolódott pillangószelep következtében ha kevés a levegő akkor viszont simán. Ha az égéstérbe annyi motorolaj jut ami már hajtóanyagként működik akkor azért az nem tekinthető teljesen rendben lévőnek.
- A PAO kémiai szintézis útján előállított szintetikus olaj. Mindenképpen kell adalékolni. Nem olyan mint az ásványiak ahol régen adalékolás nélkül is előfordultak group 1 (oldószeres finomítás) olajok. Az API SN nem kapcsolódik ehhez a gondolathoz sehogyan sem. A detergens és diszpergens adalékok minden motorolajban megtalálhatók. Nem csak az SN teljesítményszintű olajokban. És ennek nem az égéstérben levő lerakódások esetén van szerepe, hanem inkább az üzem közben keletkező szennyezők összegyűjtésében és az olajban való megtartásában. Viszont alig higroszkópos ami azt jelenti, hogy nem gyűjt magába nedvességet.
- a szintetikus olaj kezeli a legjobban a hőmérséklet változásokat. A viszkozitási indexe egy PAO-nak kapásból magasabb tartományú, mint a Group III vagy az alatti olajoknak függetlenül az adalékolástól. A hőmérséklet változásának ellenére egy PAO sokkal stabilabb mint egy Group II csak, hogy egy példát mondjak. Egy PAO viszkozitása jóval kisebb mértékben változik a hőmérséklettel. A hő elvonása majd leadása minden motorolaj egyik legfontosabb feladata. Ez független attól, hogy milyen olajról van szó. A PAO ugyanúgy végzi ezt a feladatot csak közben kevésbé "hal bele” és stabilabb marad.
Remélem tudtam segíteni. Ha konkrétabban is segíthetek írjon bátran! Üdv.: Olajdoki
Tisztelt Olajdoki
Köszönöm a megtisztelő válaszát. Küldök pár képet a motorról.
Repülőgép motor 6 henger 180LE 2600 RPM max fordulat. CZECH LOM M137 a motor típusa, 60-as évek konstrukciója.
Olaj előírás : A motor működéséhez min. kinematikai viszkozitású ásványolajat kell használni.20-23 cSt 100 °C-on és 0,4%-nál kisebb szénmaradékkal. SEA 50/60 olaj.
Repülésben csak ásványi és félszintetikus olaj van a Aero Shell részéről. 1000 repült óránál szétszedtük a motort és így fest. A motor Aero Shell 100W ásványi olajjal üzemelt.
Mi a véleményed a motorról? A Shell azt írja, hamumentes olaj. A motort teljesen szétszedtük ki lett takarítva a dugattyú , hónolva a hengerek új gyűrűt kapott. Azóta már járatás alatt van Aero Total 100 olajjal. 5 óra földön.
Gyártóval beszéltem, tervezik a szintetikus olajok tesztelését.. (arra várhatok) Nem akarom azt elhinni, hogy most nincs olyan szintetikus olaj amivel ezt az ásványit ki lehet váltani. Repülésben ez az ág le van maradva. Ami fontos, de engem nem érint, hogy a repülőbenzin ólmos.
A Shell a 80-as években csinált szintetikus olajjal teszteket, de az ólmos benzinnel keveredve iszap réteg rakódott le dugattyúra és elment a kompresszió.
Én EVO 100 Mol és OMV benzinnel repülünk.
- Amire a Shell hivatkozik hogy a szintetikus olaj nem bírja a nagy különbséget elvezetni az alkatrészekről!
- Az alkatrészek különböző anyagokból készülnek dugattyú alumínium a henger acél és ezt a PAO olaj nem tudja kezelni hűtést
- Az égéstérbe keveredve a PAO olaj nem tudja jól kezelni a kokszot mint azt ásványi olaj
Ezekre hivatkozik egy amerikai Aero Shell cégnél dolgozó olaj szakember. Az ólmos benzint aláírom de engem nem érint. Többit kérdőjellel fogadom el! Mi a véleményed ezekről?
Szintetikus olajban gondolkodom, sajnálnám a motoromat szétkormolni ásványi olajjal. Ezért szeretném kikérni a véleményed meglátásod!
Amúgy egy repülőgép gyártó már engedélyezi a Motul 15w-50 Competition olaj használatát. Sőt! Olajcsere periódus 50 óra helyett 100 óra kitolható ha ezzel az olajjal repülsz!
Én a Mannol 10W-60 Racing Ester olajban gondolkodom azt vizsgáltam meg. Véleményed ebbe a motorba? Motul 8100 x-power 10W-60 és erre. 300V sorozat biztos jó csak anyagilag húzós :), bár az Aero olajok ami ásvanyi olaj szinte majdnem 1 árban adják mint egy Motul 300v olaj ( vicces) literjét.
Köszönöm szépen véleményed, tapasztalatod.
Üdv Tibor
Kedves Tibor!
Látszik a motoron, hogy működött de nem érzem ezt komoly lerakódásnak. Főleg ha nem volt leragadva egyik gyűrű sem és összességében sem tapasztaltak problémát. Nagyon jók a képek és a videó is nagyon klassz! Gratulálok!
Ez az Aeroshell kifejezetten ide való és a 100W egy SAE 50-nek felel meg. (SAE 50, 21 cSt körüli értéket produkál 100°C-on ami fedi az előírást is. Az ásványi illetve szintetikus kérdést így már jobban értem. Én semmiképpen nem javaslom, hogy eltérjenek a gyártó előírásától, (a PAO-t pl. kifejezetten adalékolni szükséges az nem működik adalékolás nélkül.) mert az adalékok összetétele itt nagyon nem mindegy. Nem csupán a hamutartalomról van szó de olyan szilárd adalékokról ami az égéstérbe jutva pl. semmiképpen ne gyulladjon be. Ha lesz olyan szintetikus olaj ami megfelel az egy sor fejlesztésnek és tesztelésnek az eredménye. Ez után van jóváhagyás és merül fel a felhasználhatóság. Ezt semmiképpen ne vegyük magunkra. Ennek a motornak mennie kell minden körülmények között, ez egyértelmű.
Az, hogy a szintetikus nem megfelelő hatékonysággal vezeti el a hőt az alkatrészekről abban benne van az is, hogy itt jóval magasabb hőmérsékletek is vannak. Velük ebben a kérdésben biztosan nem érdemes szembemenni, még ha fura is. Egy-egy fejlesztés idő és pénz igényes dolog és olyan termék kell a végé ami utána eladható. Simán lehet, hogy nem éri meg mélyebben belemenni a témába hiszen van olaj ami működik… Nyilván ezt innen eldönteni lehetetlen. Az égéstérbe kerülve rosszul reagál az az adalékok összetétele miatt simán benne van.
Szóval én így maradnék akár ennél az Aeroshellnél vagy ennek megfelelő ásványi alapű terméknél, megfelelve ezzel az előírásnak.
Üdv.: Olajdoki