Tudom-e egyszerűen ellenőrzni az akku kapacitását?
Kedves Villanypásztor!
A használt villanyautók akkumulátorának állapotáról szóló cikket olvasva merült fel bennem, hogy létezhet esetleg egy további módszer az akkukapacitás ellenőrzésére. Ahogy degradálódik a saját akkumulátorom, úgy veszem észre, hogy egyre rövidebb ideig tart a teljes töltés, mivel egyre kevesebb áramot tud felvenni. Ebből kiindulva kérdezem, vajon lehet-e megalapozottan következtetni az akkupakk egészségi állapotára a felvett töltésből? Másképpen megfogalmazva, ha egy nullára merített, nettó 27 kWh-s akku ha 27 kWh-t felvesz (töltési veszteséget is figyelembe véve), akkor az egy 100 százalékos SoH?
A választ előre is köszönöm! Gábor
Kedves Gábor,
A válaszom egyértelmű nem!
Sajnos ilyen egyszerű módon az akkuk kapacitása nem ellenőrizhető. A magyarázata ennek az, hogy miközben töltjük az akkut, az autóban ébren van a fedélzeti töltőn kívül a BMS, a hűtőrendszer, az autó fő vezérlője, sokszor a TCU, azaz a kommunikációs modul is, a német gyártmányú autóknál még az inverter is. Ezek mind a 12V-ról dolgoznak, így végig működnie kell a DC/DC konverternek is. Ezek így összesen 2-300W-os állandó fogyasztást adnak töltés közben, tehát minél tovább tart egy töltés (azaz minél kisebb áramú), annál jobban csalnak, annál jobbnak tűnik emiatt a parazita fogyasztás miatt az akku tárolóképessége.
Másrészt amikor az akku töltöttsége elér egy bizonyos szintet valahol 80-85 százalék környékén, elindul a balanszolás is, amelynek az a célja, hogy egy szintre hozza a cellák feszültségét. Ezt a cellák soros kapcsolása miatt csak úgy tudja megtenni, hogy a túltöltött cellákból "kiönti" a felesleget, azaz ellenállásokon elmelegíti. Így ha egy rosszabb paraméterű cella is van 80-120 cellás akkuban, a BMS az összes többiből elmelengeti a felesleget, extrém esetben akár 119 cellát is kisütve. Ez is mind-mind úgy jelenik meg a töltés közben, mintha nyelné az áramot a jó akkumulátor, miközben pont, hogy rossz az akku, és a betöltött energia egy része csak a garázst melegíti.
Lehetne olyan egyszerűsített mérést csinálni, hogy maximális töltőárammal mérjük a 0 - 80 százalék közötti töltést (mert az alatt még nem indul be a balanszolás), és ezt összehasonlítjuk egy másik, ugyanilyen típusú autó, azonos körülmények közepette felvett adataival. Csak sajnos ha cellahiba van, akkor ez a módszer teljesen téves eredményt fog adni, hiszen a hibás cella felvehet 80 százaléknyi töltést, csak éppen a maradék 20 százalék már sehogy sem férne bele. Szóval akárhogy csűröm-csavarom, pont arra nem lesz jó a mérés, amire kellene: meggyőződni az akkumulátor állapotáról.
Egyetlenegy hiteles, meghamisíthatatlan és értelmes mérés van: megnézni, mennyit megy el az autó egy töltéssel. Átlagos hőmérsékletek mellett (20°C körül), átlagos, állandó sebességgel (90 km/h) menni, míg a teknősbéka jelzés meg nem jelenik. Az elektromos autó tulajdonosokat úgysem az érdekli, hogy a SoH hány százalék, az akku hány kWh (kilowattóra), a cella hány Ah (amperóra) kapacitású, hanem hogy rátöltés nélkül eljut-e vele Budapestről Debrecenbe. Ez az egyszerű "kiautózós" mérés azonban észre fogja venni a cellahibát is, és érzéketlen arra, ha korábban manipulálták az akku eltárolt adatait.
Tisztelettel: VillanyPásztor