Lecseréljem lítiumosra a 12 voltos aksit?
Olvastam a cikkét a rovatában a 12 voltos akku szulfátosodásáról.
Kérdésem: le lehet-e cserélni az ólmos akkut litiumosra a Honda e-ben, vagy egyszerűbb hetente/havonta egyszer az akkutöltővel bikáztatást imitálni a szulfátlerekódás feltörésére?
Köszönöm válaszát: Kalász László
Kedves Uram,
A 6 cellás "hagyományos" savas ólomakkumulátor üzemi feszültség-tartománya 12,0 ÷ 14,8V, ami véletlenül pont passzol a 4 cellás lítium-vasfoszfát (LFP, LiFePO4) akkuk jellemzően 10,0 ÷ 14,4V-os tartományához. Látható, hogy egészen minimális az eltérés, de azért illendő, hogy legyen mellette valami védelem, ill. a lítium akkuk esetén a BMS elektronika sem elhagyható. Emiatt minden lítiumos "12V-os" akku tartalmaz egy (vagy kettő párhuzamosan kötött) nagyáramú kontaktort, egy áram-mérőt és egy vezérlő-panelt. Emiatt sokkal drágábbak, mint egy hagyományos savas ólomakkumulátor. Ez a drágább akár 6-800 eFt-ot is jelenthet pl. egy BMW gyártmányú akku esetén. Szerencsére Kínából már ennek töredékéből is lehet lítiumos 12V-os akkut venni, ami elvileg tökéletesen kompatibilis lehet az eredeti savas ólomakkumulátorokkal. Bármilyen régi vagy új autóban ki lehet cserélni a savas ólomakkut erre a lítiumos verzióra. Amit azonban nem szabad elfelejteni, hogy a vasfoszfát akkuk nagyon rosszul teljesítenek 0 °C alatt, -10 °C körül meg már szinte használhatatlanul gyengék lesznek. Ez sajnos a kémiájukból fakad, és ezen nehezen lehetne javítani.
Az Ön által felvetett második felvetés sem rossz ötlet - kis finomítással: kaphatóak impulzus-üzemű szulfát-mentesítő töltőberendezések hagyományos savas ólomakkumulátorokhoz, kb. 80-100 eFt-os áron. Amennyiben az akkut lemeríti, majd ezzel az impulzusos töltővel tölti fel, az olyannyira jól működő megoldás, hogy külön vállalkozása is van már: AkkuWellness néven a Facebook-on megtalálható, és ha jól tudom, igazán kedvező áron végeznek egy szulfát-mentesítő töltési ciklust. Még egy rossznak minősülő akkut is képesek regenerálni - bár azért itt is fontos megjegyezni, hogy ha a vastag szulfát-réteg kialakult (márpedig ki fog), akkor mindenféle trükkel csak annyit tudunk elérni, hogy ezt leszedjük. Viszont az ott fog maradni az akkuban, és nagyobb valószínűséggel okoz cellazárlatot, mint korábban. 3-4 AkkuWellness után ez a szulfát-maradvány probléma szinte biztosan megöli az akkut: garantált a cellazárlat.
Az elektromos autókat érintő szulfátosodási problémának annyira nincs "jó" megoldása, hogy a Tesla egyszerűen szakított az egész 12V-os akkus sztorival, és a régebbi Tesla modelleken NMC kémiás (azaz hidegben is jól teljesítő) lítium akkura tért át, aminek viszont már nem 12,8V, hanem 14,4V a névleges feszültsége, a maximuma pedig 14,8V helyett már 16,8V. Ezt a hagyományos autók nehezen tolerálják, mert akku-hibának érzik, ill. feltölteni sem tudják idáig. Szóval ha már hozzá kellett nyúlni az újabb Teslákon, akkor ott léptek még egy nagyot előre, és már 48V-os lítium akkukat használnak, amik nem öregszenek el 15-20 év alatt sem, és a szulfátosodást hírből sem ismerik, így gyakorlatilag az autó egész életéig ki fognak tartani.
Tisztelettel: VillanyPásztor