Zajos a töltés
Kedves Varsány Péter!
Elektromos autó otthoni töltése során az autó invertere által generált nagyfeszültségű zaj szűrésére keresünk megoldást, hogy az ne tudjon visszakerülni a ház elektromos rendszerére. Van esetleg ilyen jellegű problémával kapcsolatban bármi tapasztalata, illetve javaslata?
Köszönettel, Jéhn Péter
Kedves Uram,
Ha megenged egy kis szőrszálhasogatást, nem az inverter tölt, hanem az autóba épített fedélzeti töltő. Az inverter a hajtómotort hajtja, és csak visszatápláláskor, fékezéskor tölti az akkut egy teljesen más módon, mint a fedélzeti töltő.
A fedélzeti töltő - mint nagy áramú elektronika - kötelezően tartalmaz egy aktív PFC áramkört, ami garantálja, hogy a hálózati feszültség zajmentes és szinuszos legyen. Bár esetenként előfordul, hogy megkeresnek "zajos" elektromos hálózattal, ezek szigorúan csak egy-egy háztartásnál jelentkeznek, esetleg egy-egy autónál. Nem is kapna egy eCar mindaddig forgalmazási engedélyt, amíg a minden készülékre kötelező EMI/EMC teszteket nem teljesíti az autó. Nem ismerek egy eCar típust sem, amelynél "mindennapos" dolog lenne a hálózati zavarás.
De ha mégis cincog, búg, sípol a ház többi elektromos fogyasztója, akkor is első körben valami szerelési hibára gyanakodnék. Egy rossz, laza kötés, egy beégett kismegszakító, egy rosszul érintkező fi-relé áramváltozás hatására tud olyan feszültség-változást kelteni, amely más készülékekben hallható zavarjeleket produkál. Persze lehet ilyen esetben próbálkozni a frekvencia-váltók előtt megszokott szűrőegységekkel, de meglehetősen borsos árakon mérik az 1x16A-es, 3x16A-es, sőt esetleg 3x32A-es áramok szűrésére szolgáló filtereket, amelyekben nagy méretű és nehéz induktivitások gondoskodnak a zavarmentes áramról. Szóval biztosan olcsóbbra jön ki, ha egy jó szakemberrel nem csak az autó töltőpontját, hanem a villanyóra környékét, ill. a főelosztó szekrény csatlakozásait is ellenőrzi. A '90-es évek előtt készült házak esetén visszatérő probléma a korábban alumínium, majd újabban réz vezetékek nem szakszerű összekötése, merthogy ezek nedves környezetben galvánelemet képezve korrózióval kimarják egymást, és legtöbbször a villanyóra alatt lévő ún. nullbontó korrodálódik el. Kis áramoknál ez nem jelent problémát, de 16-32A esetén a nullvezető feszültsége rángatózik, ami minden más fogyasztónál jelentkezik.
Amennyiben a ház elektromos rendszerében nem találnak hibát, érdemes az autót kipróbálni más háznál, szomszédnál. Ha "átmegy a hiba" a szomszédhoz is, akkor tényleg az autóval van valami hiba. Bizonyos autótípusokra jellemző a fedélzeti töltő szelektív meghibásodása, amikor a bemeneti szűrőkör már tönkrement, de a töltő áramkörök még jól működnek. Ez is okozhat ilyen hibát. Ez esetben a fedélzeti töltő javítása vagy cseréje lesz a megoldás.
Tisztelettel: VillanyPásztor