Tölteném az autót, de csak egy fázisom van
Tisztelt Villanypásztor,
Úgy alakult az életem, hogy villanyautóra váltanék, mert csak rövid távokat autózom, és a társasház mélygarázsában van saját mérőre kötve 1 fázison 16 A. 3 fázis nem megoldható.
Az hallottam, hogy a Zoé nagyon nem szereti az egyfázisú töltést. Megkerülhető ez a probléma azzal, ha felszereltetek egy frekvenciaváltót és arra rakok egy 3 fázisú fali töltőt? Omron-ból pl. 200 ezer forint környékén láttam olyat, ami lineárisan le tud adni 2,2 kW-ot, szóval nagyjából 3x3A-t kapna a töltő. Itt normalizálódna-e a töltési veszteség illetve elhárulna-e az autót fenyegető veszély, van-e értelme ezzen bűvészkedni, vagy gyűjtsek még egy kis pénzt és nézzek inkább más autót (e-208, i3, stb.)?
Köszönöm előre is.
Tisztelt érdeklődő,
Sokan tévesen azt hiszik, hogy a frekvenciaváltó egy fázisból csinál három fázist. Nos, nagyon nem! A frekvencia-váltók induktív terheléseknek állítanak elő PWM technikával szinuszosan változó áram-lefolyást, kihasználva a Lenz-törvény áramstabilizáló hatását oly módon, hogy egyik pillanatban 400VDC-t, másik pillanatban 0VDC-t kapcsolnak a motor tekercseire. Ez a PWM technika "röviden". Ha ezt belevezeti egy Renault Zoe Chameleon töltőjébe, amely nem induktív fogyasztó, egy nagy csattanást fog hallani, utána meg jön a sötétség, ahogy levernek a kismegszakítók. A Zoe-nek ugyanis szinuszosan változó feszültség kell, nem PWM szabályzott áram, és ilyet csak transzformátorral vagy feszültség-kimenetű inverterrel lehet előállítani.
Ráadásul a 3x3A édeskevés is a Renault Zoe-nak; a kisebbik, R motoros verzió 3x8A-ről; a nagyobbik, Q motoros verzió 3x13A-ről hajlandó csak elindulni, de igazán jó hatásfokkal legalább 3x16A-ről töltenek.
Pont ez az egyik érv az egyfázisú töltés ellen: a Renault Zoe esetén szándékosan vésztöltésnek nevezett egyfázisú töltés hatásfoka a 70%-ot is alig éri el, azaz a bejövő villany harmadával a garázst vagy az utcát melegíti.
Mindenképpen azt javaslom, hogy egyfázisú töltési lehetőség esetén kerülje a Renault Zoe-t (és a vele azonos műszaki tartalmú 453-es típuskódú Smart ForTwo-t), és válasszon bármilyen más egy vagy háromfázisú töltős eCar-t. Az összes többi eCar esetén ugyanis a 3 fázisú töltést 3 db egyfázisú töltővel oldják meg, amelyek közül kettő szinte mindig át tud kapcsolódni az egyfázisú üzemre, azaz 3x16A-es (11 kW-os) töltés helyett képesek az 1x32A-es (7,2 kW-os) töltésre is, ráadásul 92-95% körüli töltési hatásfokkal.
Tisztelettel: VillanyPásztor