Az új motorok elég érdekesek, gyakorlatilag teljesen megújult a TDCI, 2000 baros Delphi befecskendező, áthangolt turbó és vezérlés, könnyűfémből építkezés. Címszavakban így néz ki az új Duratorq TDCI, lett 163 lóerős verziója, 340 newtonméterrel. Ilyet vezettünk. Az Euro5-fojtás miatt ennél kisebbel ne vegyen Galaxyt, csak ha vezetés közben szeret elaludni.
De az autó benzinnel megy, engem is jobban érdekelt a turbós benzines motor ezzel az új duplakuplungos váltóval. Mielőtt elmerülünk, egy kicsit meg kell nézni, mi ez az új EcoBoost benzinmotor. Maga az elnevezés több mindent takar egyszerre, a Volvonál ugyanez DrivE-nak hívják. Az EcoBoost teljesen újratervezett motorokból álló sor, könnyűfémből, direkt befecskendezéssel, optimalizálva, esetünkben turbóval, két literrel.
És épp itt a lényeg, hogy a turbóval elérhető óriási teljesítményt nem forszírozták, inkább 1750-es fordulattól ott a maximális 300 Nm nyomaték. És nem fogy el, mint a dízeleknél, hanem megmarad egészen 4500-ig. Mondom kétliteres. Benzines.
Na itt már kíváncsi voltam, mit tud ez a csodamotor, bevágódtam az S-Maxba. A váltó pontosan úgy működik, ahogyan az összes többi automata váltó: D-ben előre megy, R-ben tolat, N-ben legurul a domboldalon. Vezettem már jó néhány ilyen váltóval szerelt autót, a Nissan 370Z-től a BMW Z4-en át mondjuk a Ferrari Californiáig. Ez a váltó Getrag termék, 6 fokozatú és igen kényelmesen váltogat. De lassú. Azt gondolom, egy szoftverfrissítés megoldja, de padlógázra a konkurenciánál érezhetően lassabban reagált. Kézzel váltogatva is lassú. Eddig a nyöször és a sirám.
Az indulást követően a fotózáshoz egy domboldalban kerestünk helyszínt, kis utcák, forgolódni kellett rendesen, néha több tolatásból. Ez egy kéziváltós autóban izzasztóan kellemetlen lett volna, de a DSG gond nélkül intézte, természetesen visszagurulás-gátló is volt a kocsiban.
A sztrádára kiérve azonnal feltűnt, hogy valami nem stimmel. De mi is? Ja, hogy 140-nél alig 2000 felett forog a motor? Hogy mi van? És itt összeállt a kép. A motor ugyanis alul nyomatékos, tehát haladáshoz elég a 2000 körüli fordulat, gyorsításhoz meg szépen visszakapcsolgat, ha lassan is.
Ha onnan nézzük, hogy az S-Max a sportos családi egyterű, az elegáns Galaxyhoz képest persze sportos a megjelenésében is, meg a teljesítményében is, de nem egy ST220. Ha viszont onnan nézzük, hogy hogyan ültessünk le hét embert és jussunk el nagyon gyorsan egy távoli helyre, nagyon is értelmet nyer az S-Max. Ha pedig az a kérdés, hogy miután a hat utast kitettük, elmenjünk-e autókázni egy kicsit, bizisten, nekem lenne kedvem.