Úgy tűnik, egyre nagyobb divat a portyázó előszériás autók mutogatása, de nem baj. Persze, jobb lenne menni is velük, de ne legyünk telhetetlenek, ismerkedésre ez is jó. A Saab is csinált ilyet az új 9-5-össel, pedig akkor még nem is tudták, hogy megmenekül-e a cég. Most egy másik, eladás előtt álló vállalat új modellje nézett be hozzánk: az S60.
Gondolták volna, hogy az előzőt már kilenc éve gyártották? Már annyira megszoktam, hogy észre sem vettem a korát, bár a Volvók egyenformája miatt nem is volt feltűnően elavult a régi S60. Aztán megjött az XC60, és onnantól kezdve már igen.
Az új S60 formája természetesen ezt a stílust követi, de szerintem még az ülések is erősen hasonlóak. Persze elsőre ellőttem egy gonosz megjegyzést, hogy hány napig tart az izzócsere az elnyújtott lámpában, de Gábor, a Volvo műszaki mindentudója már szedi is szét – két kallantyút kell meghúzni, és már ki is ugrott a helyéről a lámpa. Hát ezt buktam. Amúgy az S60 is érdekes világítási rendszert kapott, sok-sok LED-del, nappali fénnyel, érdekes hátsó helyzetjelzővel, ahogy kell. Elvégre, prémiumautó, szinte kötelező.
Ezek közül is a sportosabbak közé tartozik, ezért Európában a feszesebb hangolású futóművel fogják árulni, egyedül Amerika kap gatyább rugózást. A forma, ha lehet, még kupésabb, viszont ennek ellenére be tudok szállni úgy a hátsó ajtón, hogy csak a hajam súrolja az ajtónyílás tetejét. Ha már bent vagyok, a tető alatt van hely bőven, nem a tetőkárpit fogja kidörzsölni a maradék hajamat. Ha nem is nagylimuzinosan, de el lehet férni hátul, emlékeim szerint sokkal jobban, mint a régiben. A csomagtartó viszont nem tűnik túl nagynak, a mai olcsó limuzinoké határozottan nagyobb.
A műszerfal receptje már szinte a szokásos: lapos középkonzol kicsit a vezető felé fordítva, mögötte üreggel; klímagombok az emberke kontúrjával; középen képernyő. Ebben az autóban a kikukucskáló kamera képét láthattuk rajta, ami jelen esetben a sajtó képviselőinek farmernacóiról adott élő közvetítést, amint épp a motorteret vizslatták. Volt is mit.
Mint kiderült, egyre szerteágazóbb lesz a választék, és alapjaiban változik meg a motorok számozási logikája. Pontosabban illogikussá válik. A sarokkövek azért maradnak, lesz T6-os, 304 lóval és szigorúan összkerékhajtással, ezt nagyjából 14 millióért fogják nyáron árulni – az első ögyfélautók augusztusban érkeznek. A másik benzines a Ford közvetlen befecskendezéses kétliterese lesz, 203 lóerővel, 2.0T kóddal, cirka 9,4 millióért. A többi motort T5, T4 és T3 néven adják, de mind négyhengeresek, ezek ősztől lesznek kaphatók, a két kisebb 1,6-os. Hogy még nagyobb legyen a kavarás, a dízeleknél sem a hengerszámot tudjuk meg a motorjelzésből: a D3-as ugyanúgy öthengeres, mint a D5-ös, viszont csak kétliteres. Viszont lesz egy négyhengeres kétliteres is, sőt, az S80-asban is használt 1.6D is megérkezik jövőre, D2 kód alatt. Egyszerű, nem? Szóval, az emészthetőség kedvéért inkább bemásolom ide a táblázatot, tessék szokni. Én speciel a szívemhez kaptam, amikor megláttam a bemutatóautó fenekén a D3- jelzést...
A Volvo S60 gyártásának megkezdésekor kapható motorok:
Benzinmotorok | Hengerűrtartalom | Kivitel | Teljesítmény | Nyomaték |
T6 | 3,0 | Soros, hathengeres | 304 LE | 440 Nm |
2.0T | 2,0 | Soros, négyhengeres | 203 LE | 300 Nm |
Dízelmotorok | Hengerűrtartalom | Kivitel | Teljesítmény | Nyomaték |
D5 | 2,4 | Soros, öthengeres | 205 LE | 420 Nm |
D3 | 2,0 | Soros, öthengeres | 163 LE | 400 Nm |
A gyártás első évében megjelenő motorok:
Benzinmotorok | Hengerűrtartalom | Kivitel | Teljesítmény | Nyomaték |
T5 | 2,0 | Soros, négyhengeres | 240 LE | 320 Nm |
T4 | 1,6 | Soros, négyhengeres | 180 LE | 240 Nm |
T3 | 1,6 | Soros, négyhengeres | 150 LE | 240 Nm |
Dízelmotorok | Hengerűrtartalom | Kivitel | Teljesítmény | Nyomaték |
1.6 D DRIVe/D2 | 1,6 | Soros, négyhengeres | 115 LE | 270 Nm |
További újdonság, hogy a sportos limuzin mellé készítenek sportos kombit is, V60 néven. Ezt ősszel mutatják be, sőt, még az idén már gyártani is fogják, talán még az idén eljut hozzánk.
Az S60 a szokványos elektronikus kütyük mellé megkapja az XC60 City Safety rendszerét, amely automatikusan fékez, ha megtorpan a kocsisor; illetve a Pedestrian Safety-t, amit már tavaly ősszel kipróbáltunk. Ez a kocsi elé lépő gyalogosokat ismeri fel, és vészfékez, meghökkentő hatékonysággal. Röviden, ennyi az új S60, még adós vagyok a dízelek várható árával. A D3-ast 8,6 milliótól, a D5-öst 10,2 millióért tervezik árulni, persze ezek még nem a végleges számok. Az 1,6-os takarékmodell ennél olcsóbb lesz, bár a 7,9-es alapár gondolom itt is csupán kiindulási alap, amit a tévétunertől az előre-hátra figyelő kamerákon át a fejtámlákba épített monitorokig fel lehet szerelni, csak győzzük.