A facelift lényege, hogy aránylag kis munkával nagy formai változások történjenek. Ennek mestere Mr. Garrison, a South Park-i tanár volt – megműttette az orrát, és máris David Hasselhoff-fá változott.
Rajzfilmmércével elégtelen munka, de vásárlói szemmel nézve rendben van. Amíg nem állítunk a Fabia és a Roomster mellé egy-egy öregebb Skodát, alig venni észre a munkát: kevés energiaráfordítással pont annyit újítottak az autókon, amennyi a médiafelhajtáshoz és vevőelégedettséghez kell.
A válság közepén felesleges lett volna több meló, a menedzsment biztosan fix költségvetésben gondolkodott, ez köthette meg Jozef Kabaň vezető formatervező kezét. Cicásította a lámpát, széthúzta a hűtőmaszkot, megváltozott az alsó légbeömlő és a ködlámpa-nappali fény mostantól egységet alkot a lökhárító sarkaiban. A végeredmény? Mindkét autó jobban hasonlít az Octaviához és a Superbhez, így legalább látványban megemelték a belépőmodellek presztízsét.
Az új felni inkább elegáns, mint sportos, a három új szín pedig kifejezetten örömteli. Aqua és Pacific Blue a két kék, de az igazán dögös a tavaszias Rally Green – fehér tetővel kombinálva hipervagány. Elérhető a tetősín is, de a teherbírására kíváncsi vagyok, hisz tömege alig két kiló; gázpalackot talán már nem pakolhatunk rá. A zöldségesláda-függő skodásokat a csomagtartó kárpótolja. A Fabia alapból 315 litert kínál, amely 1180-ra bővíthető az ülések lehajtásával. Aki ennél többre vágyik, a Roomsterrel szemezzen: ha a Varioflex rendszerű üléseket ledöntjük, 1810 litert használhatunk ki.
A frissítés kifejezetten jót tett a Skodák belsejének is. A szellőzőhöz, kézifékhez és a váltószoknyához jutott egy kis króm, megújultak az üléshuzatok. Anyaguk olyan, mint a perforált sportcipőbelső: jól szellőznek, a meleg tesztút során sem éreztünk fülledést.
Az utas lábánál feltűnő újdonság a médiapanel, ahol iPod, Aux, USB és Mini USB bemenet található. Ezzel párhuzamosan új digitális infólap került a műszerek közé: minden kéziváltós Fabia és Roomster váltásindikátort kapott – a számokra figyelve valóban alacsonyan tartható a fordulatszám és ezzel együtt a fogyasztás is.
A navigáció sem a régi: öthüvelykes, tapilapos Amundsent kapott a két belépőmodell, most már ebben is hasonlítanak a felsőkategóriás márkatársakhoz. A bal szélre SD-kártya bemenetet rejtettek, a Bluetooth-technika is fejlődött: már párhuzamosan képes külön berendezést kezelni.
A Fabiához hét benzin- és négy dízelmotor közül választhatunk. Megmaradt a háromhengeres, egykettes HTP, de a többi igazán modernnek számít. Két koktél között a gyáriak elárulták: szándékos a dónszájzing, vagyis a minél kisebb, de turbózott motorok használata. 60 és 180 lóerő között választhatunk – ez utóbbi csak az RS-hez érhető el.
A gázolajosakat 75 és 105 ló közé lőtték be, közös nyomócsöves az összes. A befecskendező 1600 baron dolgozik, akár öt üzemanyagköpetet is ad ütemenként. A gyári sajtóanyag rendkívül kedvező fogyasztást ígér – sajnos a nemzetközi bemutató rövidebb szakaszai kevesek az állítás igazolására, de úgyis jön még Fabia és Roomster a Totalcar garázsba.