Az ész nagy pillanata

Használtteszt: Škoda Roomster Scout 1.6 CR TDI – 2011

2022.04.14. 06:07

A Škoda Roomster története kivételek sorozata. Szokatlan megoldásokat alkalmaztak tervezői, így kilógott a Škoda modellsorból, sőt a teljes VAG portfólióból. Ennek ellenére, vagy tán éppen ezért szokatlanul sokáig tudott piacon maradni, lényegi változtatás nélkül húzta 9 évig. Mifelénk általában kis motorral, egyszerű felszereltséggel látni, de azért vannak fullos példányok is – és egy család mindennapi mozgatására továbbra is remek autó.

Mikor a Škoda Roomster vonalait papírra vetették, minden megszokott szabály kiment az ablakon. Eleve nem szabvány platformra készült, hanem úgy mint a törésmentes BMW-k Borsodban: elejét Fabia, hátulját Octavia alapra húzták fel. Ezt amúgy szabad szemmel is látni, mert a formaterv, mely csak kullog a büszkén élre törő funkció nyomában, nemhogy elrejteni nem tudja, egyenesen kiemeli, hogy két rész összeházasításából készült. Dehát nincsen ezzel semmi baj, hiszen a kisautós nózi, benne a kisautós motorokkal az olcsóság záloga, cserébe ott, ahol kell a légtér, megkapjuk rogyásig. Ezt a receptet sokan elbábozták már, Talbot Matra Ranchótól Citroën Berlingóig, és mindig megtalálja közönségét, hiszen a néhány évente lecserélt trendekkel szemben az észszerűség, a célszerűség sosem megy ki a divatból.

Azért 2006, a bemutató éve régen volt, de már a 2010-es ráncfelvarrás óta is eltelt több, mint egy dekád, szóval a Roomster nem fiatal. Cserébe kicsi pénzzel is neki lehet menni a családi Škoda vadászatnak, érezhetően egymillió forint alatt indul a kínálat. Más kérdés, hogy arrafelé kizárólag a háromhengeres változatokat kapni, márpedig az 1.2 12V benzines, illetve az 1.2 és 1.4 PD TDI motorok kellemetlen karakter hírében állnak, és nem is elég erősek. Az élet túl rövid, hogy kezdő villanyszerelőnek érezzük magunkat a kormányra markolva, az amúgy szintén nem túl fickós 1,4 és 1,6 literes motorok legalább nagyjából tudnak viselkedni. A frissítéskor TSI motor került a kínálatba, ami már egészségesen mozgatja a Škodát, kár, hogy rossz hírű láncgyilkos volt eleinte – csak 2012 gyártási évtől és csak gondos kiválasztás után szabad mérlegelni. És amúgy az olcsó Škodázás is olyan, hogy egy kicsit oda kell figyelni, ahogy a MűhelyPRN-ben kiderült: 

Viszont az aktuális hirdetéseket nézegetve másfél millió körül megjönnek az első 1.6 CR TDI motoros Roomsterek. Bár papíron kevéssé tűnik jó választásnak olcsó családi autót öreg dízellel venni, és ezen az áron még csak sokat futott darabokat találni, azért ha van lehetőség átlépni a kétmillió forintos álomhatárt, és sokat utazik a família, akkor nem kell egyből elvetni. Többek egybehangzó állítása és tapasztalata szerint meglehetősen megbízható, strapabíró szerkezet a Roomster maga, és benne ez a négyhengeres dízel, az ereje pedig nagyjából pont elég. A próbált darab még nem futott 170 ezer kilométert, és a viselkedése példás. Szépen indul, nem füstöl, kellemesen jár, és bár 105 lóerő kevésnek hangzik, simán viszi a nagy homlokfelületű Škodát akár autópálya tempón. Kár, hogy csak ötfokozatú váltó jár hozzá, egy hatossal takarékosabb lehetne az utazás, de így is 5,3 liter az átlagfogyasztása Spritmonitor szerint, szóval ezen valószínűleg jogosan fogott meg pár eurocentet a gyár.

Természetesen az, hogy valamit meg szabad venni, még nem jelent hibamentességet. A karbantartások elmaradása vagy elspórolása a legjobb motort is tönkre tudja tenni, évtizedes dízelnél pedig különösen indokolt az óvatosság, és az sem baj, ha félreteszünk valamennyit későbbi szervizelésre. Viszont a Roomster általánosságban elég veszélytelen típusnak tűnik. Az alkatrészek relatíve olcsók, és úgy tűnik, első lengőkaron meg a hátsó futómű szilentjein túl nagyon nem is kell hozzá más, csak a kopó dolgok – például fék, gumi, kuplung, esetleg lengéscsillapítók. Ez a Hollandiából érkezett autó ráadásul döbbenetesen rozsdamentes alulnézetben, még a kipufogó és a futómű elemei is szépek. Nehezen hiszem el, hogy mindegyik ilyen lenne, a ridegtartás biztosan meglátszik azért a Roomsterek alján is, de alapvetően ígéretes a model.

Alkatrész megnevezése Alkatrész márkája Webshop bruttó kisker ár
Első féktárcsa (db) Bosch 19 316 Ft
Első fékbetét (garn.) Bosch 14 075 Ft
Lengőkar (első db) VAG Group 13 639 Ft
Trapézgömbfej (első db) VAG Group 7 628 Ft
Lengéscsillapító (első db) Sachs 36 998 Ft
Vezérműszíj készlet Contitech 114 990 Ft
Olajszűrő (db) Bosch 4 541 Ft
Levegőszűrő (db) VAG Group 7 840 Ft
Pollenszűrő (db) VAG Group 3 871 Ft
Üzemanyagszűrő (db) VAG Group 5 152 Ft

A futómű és fék állapota is sokat elárul a tulajdonosról, márpedig ez az autó példásan fut, nincs zaj, nincs támolygás, teljesen rendbenlévőnek tűnik. Az más kérdés, hogy viszont dohányoztak az autóban, emiatt néhol égésnyomot találni a kárpiton. A kormány bőre és a váltógomb is eléggé megkopott, ha feltételezzük, hogy nem lovagi lánckesztyűben markolászták ezeket, akkor látszik: érdemes újrabőrözésre szánni egy kis pénzt Roomster vásárlás után. Már csak azért is, mert amúgy nincs baj, kellemes a környezet és jók az ülések, ha általánosságban a kocsi, kicsi pénzzel tökéletessé tehető. És a Roomster hátsó ülései oly remekül kiszolgálják egy család praktikus igényeit, hogy megéri foglalkozni vele.

A vezető környezete gyakorlatilag Fabia, a mai szemmel vicces kis képernyős Amundsen gyári navigáción túl nincs benne semmi érdekes – kellemes és vállalható. Hátul azonban egy másik világ vár! Ha minden a helyén, akkor is 480 literes a raktér kalaptartóig pakolva, és ez nem valami zegzugos bénaság, hanem gyakorlatilag egy hasáb, mint a Gorenje a pincében. Az üléseket azonban sínen előrébb is lehet csúsztatni, a támlákat le lehet hajtani, sőt teljesen előre is buktathatók, és ilyenkor beépített gumipókkal lehet őket rögzíteni visszacsapódás ellen. Az így létrehozható másfél köbméteres tér költözködésre is alkalmas, például mert nem elsősorban hosszú, inkább magas – egy kombihoz képest könnyebb ide bútort berakni.

De maga a hátsó ajtó is mindent elmond a tervezői szándékról: fura ívét ugyanis nem azért skiccelték ilyenre, hogy majd mutasson, hanem nettó okosságból. Kisgyerekek ugyanis sok autóba beférnek gyereküléseikkel, de a szülőknek hozzájuk kell tudni férni, hogy az övet becsatolják, italt-rágcsát bekészítsék, kramancokat elrendezzék. Ugyan nem toló- hanem sima nyíló ajtó van hátul, de ezzel a magas ívvel nagyot könnyít a kisgyerekes anyukák-apukák dolgán. A középső ülés persze pohártartós könyöklő is lehet, sőt elvileg kivehető, bár ezt ebben az autóban nem próbáltam. És amikor már mindenki bent van, a nagy oldalablakok jót tesznek a kilátásnak, ami a hátul ülő utódok számára fontos, ez a jól felszerelt dízel pedig hatalmas napfénytetőt is kapott, ami meglehetős fényárt biztosít a fekete-szürke kárpit ellenére is.

Mennyire biztonságos?

A kispénzű családoknak ugyan nem lehetnek nagy igényeik törésbiztonság terén, hiszen 2006-ban még nem tartott ott a tudomány, mint ma, de a maga idején a Roomster jónak számított. Frontális ütközéskor csupán a műszerfal alsó része jelentett sérülésveszélyt a combra és térdre, oldalütközésben és oszlopnak csapva pedig remekül megvédte a felnőtt és gyerek utasokat is. Az Euro NCAP annyit jegyzett meg, hogy az akkumulátorhoz futó kábelek megsérültek a teszt folyamán, ezért elsőre – áram híján – nem nyíltak időben a légzsákok. A Škoda a hibát kijavította, ezért későbbi modelleken már működtek a védelmi rendszerek. Meglepőnek tűnhet, de még a gyalogosokkal szemben sem teljesen kegyetlen a Roomster, bár a motorháztető nem ad elég védelmet az esetleg oda csapodó fejeknek.

Van persze számos ellenfele, mikor a Škoda bemutatta, ez a pratikus irány népszerűnek tűnt. A Nissan Note, a Renault Modus, vagy éppen a Kia Venga szintén ügyes autók, de kisebb légtérből gazdálkodnak, végső soron tehát nem ennyire ügyesek. Az Opel Meriva és a Ford B-Max már közelebb jár, de drágább jószágok, ahogy szintén a fenntartási költség miatt legyintünk itt most a Mercedes B osztályra. A Roomster legkeményebb ellenfelei ezek helyett a már említett Berlingo-Partner páros, illetve a Renault Kangoo, mert kisáruszállító alapokra építkeznek ugyan, de cserébe olcsók és valamivel még a Roomsternél is tágasabbak. Az más kérdés, hogy olyan szerelőt kell találni hozzájuk, aki nem ódzkodik az adott márkától.

Škoda Roomster 1.6 TDI (2011) forgalomba helyezési költségek [Ft]
Eredetiségvizsgálat 18 500 Ft
Vizsga 27 000 Ft
Regisztrációs adó 15 300 Ft
Vagyonszerzési illeték 34 650 Ft
Forgalmi 6 000 Ft
Törzskönyv 6 000 Ft
Rendszám 8 500 Ft
Kötelező biztosítás (éves, 30 éves vidéki férfi, 13 éves jogsi) 57 125 Ft
Gépjárműadó (éves) 17 710 Ft

A Škoda kis okos gombóca tehát még tíz év után is úgy tűnik, hogy teljes joggal népszerű. 48 Népítélet született róla 2006 óta, és 7,3 pontos átlaga elég meggyőző, alapvetően szeretik a tulajdonosok. Ha valamit nem drága megvenni, nem kér sokat a szervizben és kellemessé teszi a mindennapokat praktikus kialakításával, helykínálatával meg kényelmével, hát miért ne szeretnék? Sosem volt divatos, a kor sem tett jót alakjának, a belseje fantáziátlan egyen Škoda, és ha nincs így felextrázva, lehangoló. De amikor a család mozgatása a cél, néha háttérbe kell szorítani a szív hangját, és az ész szerint választani.

A tesztautót a Kedvenc Autókereskedés kínálatából hoztuk el.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.