Felfrissült szinte a teljes motorpaletta, egyedül az 1,8-as benzines maradt, ami volt – egy alapmotor. De a többivel együtt ez is megkapta az új (máris mondom, mi a neve) szinguláris nanotechnológiát hasznosító katalizátort. A lényege, hogy sokkal kevesebb nemesfémet tartalmaz és közel van a leömlőhöz, így hamar eléri az üzemi hőmérsékletét.
A kétliteres benzines DISI nevet kapott, első nap ezt próbáltuk a Sportkombiban, az új, ötfokozatú automatával. A motor feltehetően takarékos, középen pont van benne egy rész, amikor egy kicsit direkt megtorpan, a váltó meg elvált szépen. Simán elhiszem, hogy lehet vele takarékosan is közlekedni, bár vannak a cégnél szerzők, akiknél biztos megenne vagy húsz litert. Az automata váltó is rendesen teszi a dolgát, semmi extra, egy hagyományos bolygóműves automata.
Mivel itthon a Mazda6-ot háromnegyednél is többen viszik dízellel, így másnap a hollandusokkal harcoltunk egy kisdízelért. Ez lesz a legkelendőbb itthon, nem baj, ha már most tudják, mire számítsanak, akik ezt veszik. A dízelek egyébként három teljesítményszinten léteznek, 129, 163 és 180 lóerővel. Mindegyik 2,2-es, és elég sokat variáltak velük a facelift kapcsán. Kisebb lett a turbótöltő (mindkét oldalon), így hamarabb felpörög, ezáltal alul nyomatékosabbak tudnak lenni. Itt van a kutya elásva. A kisdízel (129 LE) is remekül autózható, nem egy vadállat, de a hatfokozatú kézivel 3000 alatt forog 150-nél, és nem fogyaszt üzemanyagot. A dízelek is tudják az Euro5-öt, kicsit áthangolták a befecskendezést, az EGR szelepet, és ugye kisebb a turbó – összességében jobb lett, mint volt.
Este az asztalnál elhangzott a kérdés: mikor lesz DSG? Soha. Ugyanis a hagyományos automatát fejlesztik tovább – feltehetően nem önállóan, hanem egy külsős partnerrel –, ami redukálja a hajtáslánc veszteségét, és a hagyományos automata kényelmével, de a DSG gyorsaságával váltogat majd. Kíváncsian várom, érdekel. És a dízelmotor automatával? Majd a modellváltáskor, ez most egy facelift.
És hibrid lesz? Az lesz, nemrég volt róla szó, hogy a Toyotával egyezkednek hibrid hajtáslánc ügyben, így aztán hamarosan lesz. Amúgy nem nagyon hisznek a hibridizmusban, a tisztán elektromos vagy hidrogénes rendszer szerintük jobb, egypár évtizedes átmenetre nem fejlesztenek feleslegesen (13 E BETŰ!), vesznek (15!) inkább készen egyet.
Eltűnt végre a kisautófék is, tudják, amikor ránéznek a pedálra, és azonnal zúzódások és lila foltok az övtől a mellkasukon, akkorát ránt. Ez a roppant idegesítő marhaság is elpárolgott a Mazda6-ból, maradt az erős fék, amit taposni kell, és rendesen fog.
Köszönés a japántól
Életemben először kerültem olyan helyzetbe, amiről eddig csak hallottam, elköszönni egy japán mérnöktől. A kaja után, a reptérre indulva búcsúzkodni kezdünk, a kedves mérnök, aki csak japánul beszélt, de angolra fordították, kezet nyújtott, melyet elfogadtam, de eközben fejet is biccentettem. Láttam a szemében a fényt, ő is biccentett, kicsit mélyebbre. Majd én is, megint, kicsit mélyebbre. Majd ő is. A versenyünket ő nyerte volna, ha hirtelen nem lép a képbe Eszter, a Mazda hazai PR-osa.
Pont annyit változtattak a Mazda6-on, amitől jobb lett, kíváncsi vagyok, innen merre tovább, Mazda?