Amikor Kismartoni Péter kommunikációs igazgató zsoldosnak öltözve, gépkarabéllyal a kezében fogadott a Renault Hungáriánál, már sejtettem, hogy nehéz napunk lesz. De fegyverrel sem lehetett megakadályozni, hogy végre a kezembe kaparintsam a Dacia Duster kormányát. Ki voltam hegyezve erre a találkozásra: meg akartam tudni, mire képes egy 4x4-es autó, amit hárommillió forintért kínálnak.
Bemelegítésképpen egy kis marketingeligazítást kaptunk, amelynek az volt a veleje, hogy a Renault történelmi tettet hajtott végre, amikor piacra dobta a nagyon olcsó és nagyon jó autót, a Daciát, ami pár év alatt öttagú modellcsaláddá terebélyesedett, sőt, most megérkezett a hatodik gyermek is, a Duster. Eddig egymillió-kétszázötvenezer Logant, MCV-t és Sanderót adtak el a nagyvilágban, ami tényleg szép eredmény.
Azt már én teszem hozzá, hogy úgyszólván egyetlen ország állt ellen a piaci offenzívának: Magyarország, ahol a Dacia név történelmi okokból a percenként darabokra hulló autó szinonimája lett. A magyar ember húsz év alatt sem heverte ki azt a stresszt, ami a Daciák használata során érte, így alig vásárolt azokból az újkori autókból, amiket Renault névvel bezzeg vinne, mint a cukrot. A stratégák tisztában voltak ezzel a kockázattal, ezért azokon a piacokon, ahol sokat és nagyot szívtak a régi Daciákkal, Renault-ként forgalmazzák a Loganokat és a Sanderókat. Az Európai Unióban viszont, amelynek nagy része megmenekült ettől a csapástól, Dacia néven is veszik az egyszerű, de olcsó autókat. Kivéve persze a Dacia-kór által korábban megfertőzött keleti területeket, köztük hazánkat.
Most azonban lehet, sőt valószínű, hogy a Poroló (vagy szebb fordításban: Porkavaró) nálunk is megtöri a jeget: ha elég jó és szép, hogy megfeleljen a mindennapi használatra, sok hívet szerezhet magának. Én most nem sorolom fel, miket lehet kapni itthon 2, 5 millió (4x2), illetve 3 millió forintért (4x4) – de abban megegyezhetünk, hogy magas építésű, az egész családot és a család összes pakkját elnyelő, masszív, jó kiállású kompakt SUV-t nemigen.
Az emberek 99 százaléka nagyon helyesen soha nem megy terepre, így nekik az elsőkerék-hajtású változat is bőven megfelel. Ennek ellenére a Renault Hungária nem kispályázott, és egyből az összkerekes Dustereket tolta az újságírók alá. A kelet-európai vándorúton levő, cseh és szlovák rendszámos tesztflottával a Börzsönybe indultunk, az úttörő- és cserkészmozgalomból ellesett akadályversenyre, de előtte csapatokra osztottak bennünket. Hogy miért éppen katonák, vadászok, horgászok és rendőrök versenyeztek?
Kismartoni Péter szerint a Duster jó választás azoknak, akik olyan autót keresnek, amivel tényleg be lehet zötykölődni a dzsidzsába, majd ki is lehet jönni belőle, mert az ember nem félti úgy, mint egy húszmillió forintos luxus SUV-t. Mivel az árfekvés igen kedvező, állami testületeknek, hivataloknak, de például a terepen sokat tevékenykedő közművállalatoknak is remek alternatívát jelent a terep Dacia. Gondolom, határőr-, finánc- és polgárőrcsapatokat csak azért nem kreáltak belőlünk, mert nem volt annyi tesztautó.
Nekünk, a négy horgásznak például csak egy darab fehér, benzines Duster jutott, az ötödik csapattag, a marketinges Rosta Gergely egy Renault-val követett bennünket, és színes szélesvásznú minőségben figyelhette, amint én minden kátyúba dinamikusan belehajtok, futóművizsgálatból kifolyólag. Csak a történeti hűség kedvéért jegyzem meg, hogy a horgászok legyőzték a katonákat. Meg a rendőröket és a vadászokat is. Annak ellenére, hogy én is a csapat tagja voltam.
Jelentem, amint azt a Daciáknál megszokhattuk, a menetkomfort jó. Picit keményebb a rugózás, mint a Loganeké, de eleve nagyobb tömegek lengenek, 16 colosak a kerekek, megerősítették a Loganből átemelt, elöl McPherson, hátul csatol lengőkaros (a 4x4-ben többlengőkaros) futóművet. Nagyobbakat döccenünk tehát egy Dusterben, de még mindig bőven belül vagyunk a tűréshatáron. Mondjuk a fekvőrendőröket a Poroló sem kedveli.
Az egyenesfutás jó, a kormány nem ad sok visszajelzést, cserébe könnyedén tekergethető. A sebességváltó kar kézre esik, és egész kellemesen kapcsolgatható. A 4x4-esekbe szerelt, új fejlesztésű TL 8-as váltó hatfokú. Az első fokozatban nagy nyomatékot visz az útra kis sebességnél is, ami terepezéskor jól jöhet, bár a felezőt nyilván nem helyettesíti. A fehér Dusterben 1,6-os, 16 szelepes, 105 lóerős Renault benzinmotor dolgozott, kipróbált, kiforrott konstrukció (szabványos fogyasztása: 8 l/100 km). A horgászok egybehangzó véleménye az volt, hogy elfogadható dinamikával, minden feltűnés nélkül elviszi az autót A-ból B-be, de senkiből nem fog ájult csodálatot kiváltani.