Nincs két perce, hogy kiment az ajtón egyik indexes kollégánk, aki kikérte véleményünket: egy Mégane CC kell neki mindenáron. Családja nincs. Egy emberként üvöltöttünk fel Csikóssal, Winklerrel és Árpáddal: csak MX-5, MX-5! Azt vesz.
Lehet megint egy unalmas ódát írni a Mazda MX-5-ről, lehet megint simogatni, cukrozni, aztán vagy elhiszi az olvasó, vagy nem. Vagy megpróbálhatunk leásni a dolgok gyökeréhez, hátha sikerül megértetni és elhitetni az emberekkel az örömautózás lényegét, egy kis friss fuvallattal elhessegetni az autós média lóerő-sebesség mániájának nem egyszer káros ködét a fejekből.
Ha jól számolom, tízen vagyunk jelenleg a szerkesztőségben, akik aktívan tesztelünk, írunk, dolgozunk. Van, aki lassan húsz éve csinálja, van, aki csak alkalomadtán, akad, aki a szekrényes kisáruszállítókra buzul, aztán itt a veterános szekció és a technokrata vonal. Tízfélék vagyunk, metszéspontjaink ritkák. A Mazda MX-5 egy ilyen pont, kivétel nélkül mindenki kedveli. Nem az őrült, elvakult rajongás ez, lehet, nem több, mint egy elismerő biccentés, de mindig ugyanazt jelenti, jó kis autó ez.
És már húsz éve az. Az pedig a mai, csúcsra járatott autóiparban szinte matuzsálemi kornak számít. Főleg így, ebben a szinte érintetlen formában. Mert ne gondolják egy percig sem, hogy a Mazda MX-5 alapvető változásokon ment volna keresztül az utóbbi 20 évben. És ez ebben az esetben nagyon-nagyon bölcs és okos dolog volt. Tán egyedüliként tartja bennem a Mazdába vetett hitet, amit az RX-8-assal már-már elvesztettem. Szerencsére mindig időben jön egy MX-5 vagy egy jól sikerült verseny ahhoz, hogy emlékeztessen: létezhet még felszabadult autózás közúton is.
Annak idején, 1990-ben az MX-5/Miata bedurrant a piacra, harapott egy óriásit, és a mai napig fixen tartja szájában a falatot. Szögegyszerű alapreceptet követtek: igényes, tökéletesre hangolt futómű, maximálisan merev karosszéria, kétvezértengelyes hosszmotor, hátsókerék-hajtás, precíz kormányzás és egy váltó, ami könnyeket csal az ember szemébe.
Itt a fekete leves. A második oldalon.