Ebbe aztán pakolhatunk, kifulladásig

Hyundai ix20 bemutató

2010.11.15. 06:16

Na, milyen volt a bemutató? – kérdezte Árpád, amikor visszaértem a szerkesztőségbe. Szédületes műsor volt, jó zenével, szuper csajokkal. Zseniális volt a koreográfia, de még a sajttáj is szórakoztató volt – lelkendeztem. És az autó? Izé… az is jó volt, asszem.

Ez van. Egy koreai buszlimuzin, amelyet Kia emblémával ráadásul már ismerünk is, nem sok meglepetést tartogathatott. Viszont a körítés, ahogy az autót prezentálták, annál inkább. Eleve olyan helyszínt választottak Hyundaiék a magyar bemutatónak, ami a navigációs rendszerek többségében még pusztaságként szerepel, így a meghívottak többsége a rákospalotai szemétégető melletti pillangókkal akaratlanul is közelebbi ismeretséget kötött, míg eltalált az Origo filmstúdióba. Konkrét erőszakról nem számolt be senki sem, de miután harmadszor mentem el a bőrnadrágos lányok mellett azon az útszakaszon, ahol a térkép jelölte a házszámot, már egyre hevesebben integettek.

Aki túljutott az első akadályon, és kerülőút nélkül eljutott a célpontig, egyből beterelték egy üzemcsarnoknyi betonkockába. Bent teljes sötétség, döngve csukódott a vasajtó a hátam mögött, UV-fényben leültettek egy fehér terítős asztalhoz, és megszólaltak a hangszórók. Rövid idézetet hallottunk Örkény Tóték színdarabjából, majd az emelvényen egy jókora rakás kartondoboz körül izgalmas táncba kezdtek a lányok. Ekkor megnyugodtam. Dobálgassátok csak a dobozokat, úgy ni, te meg kapd el. A jól koreografált tánc végén persze előkerült a halom aljáról az ix20, de addigra el is felejtettem, hogy ez a Venga hyundaiul, csak azt sajnáltam, hogy már nincs mit pakolniuk a csajoknak.

Az ix20 reklámkampányát a dobozok elleni harcra építette fel a Hyundai. Annyira sulykolják, hogy ez bizony más, mint a többi dobozautó, hogy akaratlanul is elgondolkodik az ember, mint amikor a házipálinkát úgy nyomják a kezünkbe, hogy isten bizony szilva. A formaterv tényleg ügyes, bár nem feltétlenül érdekesebb, mint egy jobban sikerült dobozautóé, a műszaki tartalom viszont nem is lehetne szabványosabb: közvetlen befecskendezésű, Euro 5-ös 1,4-es és 1,6-os benzinmotorok, melléjük egy ezernégyes dízel, kétféle teljesítménnyel, MacPherson elöl, csatolt lengőkar hátul, villanyszervó, elöl-hátul tárcsa. Mindent tud, ami manapság elvárás, de ezt már szinte mindenki tudja.

Amit viszont nem, az a furfangos dizájn. Az tényleg legitimálja a reklám antidoboz üzenetét. Négy méter tíz centin nem hiszem, hogy több helyet lehetne találni utasoknak és a csomagoknak, ha a motort, váltót, futóművet nem spóroljuk ki. Hasonló helykínálatú kis egyterűek persze akadnak, de az ix20-ban az a zseniális, hogy nem látszik kis egyterűnek. Normális kisautónak néz ki, fel sem tűnik, hogy 1,6 méter magas. Szemből a csókos száj, oldalról a duci kerékívek és a két vonallal ügyesen megtört felületek vonják el a figyelmet, egyedül hátul nem sikerült a diffúzor helyére felhúzott fekete műanyagbetéttel elkenni, hogy ez bizony egy buszlimuzin.

Belülről pedig egyszerűen hatalmas. Már a prezentációnál megjegyeztem, hogy 440 litert mondanak a csomagtérre, persze egyből beindult a pavlovi reflex, trükközést szimatoltam: nyilván a tologatható hátsó üléssort az első támlához ütköztetve, a csomagtérpadlót a metróalagút alá süllyesztve, félig becsukott hátsó ajtóval. De nem, ez az alapméret, ha előrecsúsztatjuk a hátsó padot, 570 literre nő a barlang. Ebbe aztán lehet pakolni. Külön ügyes, hogy a fenéklemezt fel lehet emelni a lehajtott ülések szintjére, így nagyobb pakkokat sima felületen lehet becsúsztatni a puttonyba.

Numerológia

Régóta töprengek azon, miért a számokban hisznek a Hyundainál. Mennyivel jobban cseng a Venga (elnézést), mint az ix20. Még az autós újságírók is belezavarodnak néha a típusmegnevezések számmisztikájába, nemhogy szegény vevőjelöltek, akik nem a katalógusokat bújják naphosszat. Igaz, egy hetes BMW talán a zöldséges Mari néninek is fogalom, de egy feltörekvő koreai autógyár kisautóját talán könnyebb lenne megjegyezni, ha nevet adnak neki.

A Hyundai ráadásul csak az új i sorozatával kapott rá a számokra, és csak Európában. Mégpedig azért, mert a prémiummárkák, mint a Mercedes, a Volvo vagy pont a BMW, szintén számokkal operálnak – világosított fel Kovács Pál, a Hyundai marketing- és PR vezetője. Ez egy központi döntés volt a koreaiaktól, nincs mit tenni. De ha már szóba került, elmagyarázta a számok és betűk jelentését is.

Most, hogy már a sokadik i betűst hozza ki a Hyundai, arra már rájöttünk, hogy ezek az Európában és Európának tervezett modellek, az első számjegy pedig a méretet jelöli: az egyes az A szegmenst, a kettes a B-t és így tovább. Egyszerű paraszti logikával viszont nehezen matekoztuk volna ki, hogy a második számjegy alapesetben nulla, ha viszont létezik összkerékhajtású is a típusból, akkor ötös. Az x pedig nemes egyszerűséggel a szabadidő-autót jelöli, bármennyire is sánta ez az elnevezés. Szerintem mindenkinek más a szabadidő-autó, attól függően, mivel tölti a szabadidejét, ugye. Mindenesetre most már tudjuk, hogy az ix35 egy összkerékhajtással is rendelhető C kategóriás szabadidő-autó.

Rendben, csinos a kicsike, nagy kufferját jól leplezi, de fogdosni jó-e? Csak a következő oldalon tudja meg…