A 3-as BMW meg ami fölötte van, mind kényelmes. Ez se kivétel, bár kicsit furcsa volt a jobbkormányos kivitel miatt, hogy a bal egyben (a kormánymentes ülés) kényelmesen dögölhettem, a vezetőülésben (jobb egy) viszont kicsit gátolt a terpeszkedésben a középkonzol. Az automata váltó miatt dologtalan bal lábunk tartója meg mintha túl magas lenne. A biztonsági övet ez az autó nem nyújtogatja előre, mint a 3-as kupé, hanem eleve jó helyen tartja: az ülésbe integrálva.
Mindkét kezdőmotor benzines, és sajnos mindkettő turbó. Amerikában most valahogy nagy divat lett a turbó, úgyhogy mostantól együtt kell élnünk az otromba gázreakciókkal és az enyhe tétovasággal, mert a 6-os Cabrio mindkét motorváltozatához 8-fokozatú automata jár. És ugye 8 lapból húzni, meg még turbónyomást is építeni, hát az nem tizedmásodperces történet. Akkor meg tényleg, minek az a turbó? A katalógusadatok miatt? Jól mutat a 650i táblázatában a 407 ló meg a 600 newtonméter? Hát, ha már szóba került, igen, de én jobban szeretem a kevésbé erős, de kecsesebben szaladó ménest. 5,0 másodperc a 0–100. De ha az autóiparban osztogatnának Arany Málna díjat, ez a turbós, nyolcgangos kombináció bizton számíthatna a jelöltségre.
A bemutatón persze Gerald Schrick elmondta, hogy ezeknek a motoroknak nagyon kicsi az emissziója – a későbbiekben nagyon nyugis országúti tempóban fogyasztott a 650i 14,5 litert. De amíg nem tör ki nyílt színi röhögés az ilyen kijelentésekre, ugyanúgy nem lesz változás, mint a magyar színházakban, ahol egyszerűen szokás tapsolni a borzalmasan rossz előadások végén is. Csendesen bólogatunk, visszatapsolunk, sebaj, azt nyilván senki se gondolhatja komolyan, hogy egy 407 lóerős autó keveset fogyaszt. Hogyne, van benne Efficient Dinamics, a generátor leginkább motorféknél tölt, a hűtőrácsot a megfelelő pillanatokban zárják-nyitják csappantyúk, legalábbis a 640i-ben, és alacsony gördülési ellenállásúak a gumiabroncsok. De azt nyilván nem várhatjuk, hogy a környezettudatos prémiumgyártó azzal promózza a termékét a környezettudatos prémiumvásárlóinak, hogy lehetne sokkal rosszabb is.
A kisebbik motor, a háromliteres hathengeres csak 320 lovas (@5800), 450 Nm a nyomatéka és 5,7 másodperc alatt szenvedi fel magát 100-ra: undorral el is utasítottam (nem, ne írj felháborodott e-mailt, a bemutatón csak 650i-k voltak). Mindegy, a luxus erről szól, és ilyen egy granturismo. Nem csapatunk, vagy nagyokat autózunk vele, hanem suhanunk. Kérem, hadd idézzem ismét kedvenc olvasmányomat, a nagyszerű sajtóanyag idevágó szakkifejezését: bőséges erőtartalékok. És az erőtartalékokról azért a hang is árulkodik. A 650i V8-asa érdekes módon ugyanott szól a legszebben, mint a 60-as évek amerikai motorjai, 1800-2000-es fordulat között, enyhén terhelve. Hangban a 2011-es annyival tud kevesebbet, mint a klasszikus amerikai nagyvasak, hogy a nyolcgangos váltó mindig az ideális fokozatot keresgéli, és az nem feltétlenül egyezik meg az aktuálisan legszebben daloló fokozattal. Van tehát ez a szép cirkálódorombolásunk 2000-es fordulat között, meg a padlógázos üvöltés, de azt sokáig nem élvezhetjük, mert nagyon hamar megjön a 160-as tempó.
Hogy 50%-kal merevebb a karosszéria, az rendben van, azt egyébként érezni is – mármint mentünk át úthibákon, de soha nem jutott eszünkbe, hogy ja, hát persze, kabrió: ez brutálisan ki van merevítve. Nyitott és csukott tetővel nincs különbség a vezetési élményben, már természetesen a nyitott autózás grandiózus élményét leszámítva. Ez talán egy releváns információ volt, de most már tényleg csak olyanokat tudok írni, hogy 350 literes a csomagtartó csukott tetővel és 300 kinyitva. Utóbbi tényleg nem sok, de egyfelől ki a rossebet érdekel, mikor a hátsó ülésen úgyse utazik senki, másfelől meg a BMW gyorsan bedobja a viszonyszámot: 300 liter, azaz két golftáska.
És hány golftáska egy billenős Kamaz? És az Atlanti-óceán hány golftáska lehet? Hát, az Atlanti-óceán speciel beltengerekkel együtt nagyjából 354 700 000 köbkilométer. Egy köbkilométer az ezermilliárd köbméter, egy köbméter az ezer liter. Tehát az ezermilliárdszor ezret kell megszorozni 354 700 000-rel, vagyis ezerszer ezermilliárdszor háromszázötvennégymillió-hétszázezer liter. Ezt kell elosztani 150-nel, hiszen a BMW szerint ennyi liter egy negyvenhat colos golftáska. Mínusz egy fél aktatáska. A két golftáska ugyanis csak alsó közelítés, mert bár a bemutatón nem mondták, mi azért tudjuk, hogy a kettő darab, egyenként 46 colos golftáska mellé befér ám egy aktatáska is!
Az első páviánnál még rettenetesen örültünk. Régóta nézegettük a páviánveszély táblákat, de sehol egy fia majmot nem láttunk. Az elsőt tehát kiadósan lefotóztuk, ahogy rezignált nemtörődöttséggel, az útnak háttal üldögél egy kerékvetőkövön. Fogalmunk sem volt, hogy közvetlenül a kanyar után az ivarérés lázában a felezővonalon maszturbáló siheder páviánokat fotózhatunk, míg meg nem unjuk. Szerencsére jó a fék, meg gyorsan jár a villanyablak – Dél-Afrikában azért figyelmeztetnek táblákon az amúgy ismert tényre, hogy a páviánok vadállatok, mert bár tagadhatatlanul aranyosak, ugyanúgy tudják, hogy néz ki egy uzsonnáskosár, mint Maci Laci és Bubu. És akkor megszerzik. Elsősorban a Table Mountain parkolóiban kommandóznak, és a rajtaütés akár harapással is járhat. Meg mit tudom én, elviszik a csecsemőt, aztán felnevelik Tarzannak, mert imádják a míves jódlit.
A futómű kényelmes, alap az elektronikusan állítható karakterisztika, és ebben hál' isten nem csak NORMAL, de COMFORT állás is van, ellentétben az új X3-assal. Komfortos is, szépen veszi az úthibákat meg a sprődebben döntött fekvőrendőröket, de vagy végképp kiöregedtem az összes BMW-ből, vagy a defekttűrő abroncsokból van már rettenetesen elegem, mert bizony sajnos egy kicsit az új 6-os is ráz. Egyetlen vigaszunk, ha gyorsan átkapcsoljuk SPORT+ módba, és akkor tényleg ráz. Igazából nagy marhaság is engem BMW-utakra vinni, mert látatlanban meg tudom írni: nagyon jó, de kicsit ráz. Na, hát akár hiszik, akár nem, az új 6 Cabrio pompás autó, impozáns megjelenéssel. Maradéktalanul nekünk adja a nyitott autózás grandiózus élményét, és egy kicsit ráz.
És mindez már 30 590 000 forintos alapáron az önöké lehet! Ha esetleg mégis spórolnának négy és félmilliót, válasszák a hathengeres, háromliteres 640i-t, mindössze 26 millió forintért. Ezek kicsit nagyobb summák, mint az elődmodell (E64) árai. Abból 28 millió volt a 650i, 38-ért meg már M6-ost adtak, az autózás 125 éves történelmének egyik legjobb szívómotorjával. A jövőben bízók viszont megvárhatják a dízelt, ami a kifutó szériánál 25 millió forintról indult. Hiszen mennyire jó dolog is egy évi több 4-5-6 millió forintos értékvesztésű autóban nagyokat spórolni a benzinen! De egyre vigyázzanak: holnap kikérdezem, hány 46 colos golftáska fér el az Atlanti-óceánban.