A Kizashi nagy. Elég nagy. Amerikában gondolom a Camry és az Accord ellenfele lehet, itt nálunk a középkategóriás kocsik szerepelhetnek az ellenségképben. Mint Mondeo, Passat, Superb és társai. És akkora az utastere, amekkora kell. A csomagtartója kisebb az átlagnál (461 l), de most őszintén: mi van, ha egy közepes sporttáskával kevesebb fér bele? Az ilyen szedánoknál úgyis inkább a kis nyílás a gond, a Kizashinál sincs másképp.
Viszont a kényelem, az hibátlan. Az első ülés formája kiugróan jó, nem tudom, mikor ültem olyan kocsiban legutóbb, amelyik a lapocka magasságában is ennyire jól tartotta a hátat. Még a bőr is jó benne. És hátul kellemes a kanapé, a térdnek és a fejnek van hely – pedig még a megúszhatatlan napfénytető is csökkenti a belmagasságot.
Bár nem tudom, mit izélek itt, de a Kizashinál csak kétféle extra van: a megúszhatatlan (ezt adják alapáron) és az elérhetetlen (ez a világ minden kincséért sincs). Lényegében fullos az autó, azonban hadd legyek kicsit kiábrándító: ez az extralista ma már a kompaktok között is szűknek számítana.
Elismerem, van bőr, xenon, esőérzékelő, kulcs nélküli indítás, meg sok légzsák, de a mai középkategóriában ez ma már a sztenderd szint. Ha megnézzük, hogy egy Insignia felismeri és tárolja a sebességkorlátozás-táblákat, egy Passat visszakormányoz, ha kikóválygunk a sávból, bármihez kapható automatikus reflektorkapcsoló rendszer, kanyarlámpa és hasonlók. Ne feledjük, 2011 van, amikor már egy Focust is a radaros vészfékező rendszerével hirdetnek – a Kizashi ilyesmiket nem tud, még gyári navi sem kérhető hozzá. De legalább nagyot szól a hifije.
A 2,4 literes benzinmotor és a CVT váltó kicsit beteg kombinációnak tűnik, és a CVT-kkel kapcsolatban én mindig azt javaslom, hogy aki komolyan venni akar, az előbb próbálja ki. Aki ugyanis csak padlógázzal tud gyorsítani, az gyűlölni fogja. A CVT ugyanolyan, mint a robogóváltó, ha nyomod, bőg a motor, mintha csúszna a kuplung, és ez ki tud fogni a legjobb hangszigetelésen is. Ha viszont megállod, bámulatosan kis fordulaton elpötyög: városban menet közben épphogy 1200-at forog. És ettől csend van.
Ám hiába a 178 lóerő, egy turbódízel vehemens megindulásaihoz képest nem sokat érezni. Ellenben a 2,4-es gép rohadt kitartóan húz, és ezzel a stopperen meglepően jó gyorsulást tud produkálni, míg egy dízel hamar kifullad. Vagyis sprintereknek nem az igazi, de középtávfutóknak tetszeni fog – bár egy selymes, hagyományos automata ennél jobb. A CVT viszont nem okoz gigantikus fogyasztást, épelméjű módon 9-10 liter között el lehet járkálni a Kizashival még városban is, ha fronthajtással használjuk.
Bizony, a személyautók között ma már unikum a kapcsolható összkerék, a Suzukié ilyen. Egy biztos, ha bekapcsoljuk, picit még tompább a gyorsulás, azért mindenki 2WD-ben hagyja. Viszont így nincsenek meg az állandó 4x4-es rendszerek előnyei. Nevezetesen a váratlan szituációkban – hirtelen kikerülés, jégfolt, satöbbi – nincs biztonsági tartalék.
Sokkal nagyobb baj, hogy a futómű kicsit furcsa. Tán túl sportosra akarták csinálni, olyanra, hogy rendkívül élénken reagáljon a kormánymozdulatokra. Ez sikerült is, csakhogy valamiért ártatlannak tűnő kanyarokban is hajlamos megindulni a Kizashi feneke. Amit normális esetben megfog a stabilizáló elektronika. Ám ez a játék csak akkor működik, ha van rendes tapadás, és amint valami nem kerek – por, víz, jég, nagy lehet a baj. Ugyanis az ESP sem csodaszer, a működésének az alapja, hogy a kerék tapadjon. Nem kétlem, hogy egy autóversenyző csodákra képes a Kizashival, de így beállított hátsó futóművet laikusok kezébe adni felelőtlenség. És felesleges is. Frenetikus élményt nem ad, csak sportos, amúgy meg jó vele közlekedni.
Semmi kétség, hogy a 2,4 literes, benzines, összkerekes, CVT-s középkategóriás limuzinok szegmensében piacvezető lesz, kár, hogy ezt a szegmenst kizárólag a Kizashi alkotja. Mindenesetre messze jobb annál, mint amire számítottam, elvégre a Suzuki most kezd ebben a kategóriában. El kell ismernem, a maga konfekció szintjén semmivel sem tud kevesebbet, mint mondjuk egy Toyota, Mazda vagy más. És előbb-utóbb valami európaibb kivitelben is meg kell jelennie, akár kevesebb extrával és traktorhanggal.
Hogy addig nem sok fog fogyni belőle? Na és?