Az RX-8 megjelenésekor semmivel sem sokkolt kevésbé, mint most, nyolc évvel később. Igaz, mostanra kellett hozzá a négyszáz forintos benzin, meg az 1991-es LeMans-bajnok fényezését idéző zöld-sárga matricázás. Kevés lenne a suicide-door, ha már a Meriván is az van.
Felmentem a hirdetési oldalra, megnéztem, hogyér' mennek most az RX-8-ak. Néhány percig némán sikoltottam a látottaktól, mert kissé talán szokatlan, hogy egy autó nyolc éves korára elveszítse újkori árának 90%-át. Mivel a használtpiac remekül beárazza a portékát, inkább arra keresem választ, ez miért van így, mint hogy olvassanak egy ezredik RX-8 tesztet. Megvan az oka: az RX-8 költségeiből ugyanis a vételár csak egy kis szeletke.
Az első részlet az autó ára, amit a boltban fizetett ki a kedves vevő. Ttörténetesen semmiféle konkurens modellel nem összehasonlítható, ugyanis nem létezik, létezett tízmilliós, hátsókerekes, négyszemélyes sportautó, 230 lóerővel, újonnan. Az öt paraméterből egy vagy kettő tutira hiányozni fog: nem lesz új, nem lesz hátsókerekes, nem lesz sportautó, kevesen férnek bele vagy nem tíz guriga. A Mazda ebbe a mezőnybe küldte az RX-8-at, a maguk japán humorával.
A második részlet, amiről kevesen beszélnek, a folyamatos 15 liter feletti, de inkább húsz liter közeli fogyasztás, ami elég hamar elapasztja az árelőnyt. Elég havi ezer kilométert ökörködni, máris könnyebb a buksza nyolcvanezerrel. Nyolc év alatt az 7,68 millió. Csak a hobbiautózásra ennyi, mindennapi használatra egyszerűen öngyilkosság. Ilyenkor legalább 20 milliót öntünk le a torkán, mire másodikos lesz a gyerek, amiből több belvárosi lakás ára is kijön. Ugyanez egy 35si motoros BMW-vel pont feleennyi, igaz, ott az autó kerül másfélszeresébe.
De ez még semmi: igazából az itthon eladott négyszáz RX-8 majdnem felében cseréltek motort, gyári felújítottra. Ugyanis ha nem lenne elég, hogy sokat eszik, még az is betervezhető, hogy a motor időnként tönkremegy, ami a wankelségéből fakad. Legalábbis ma ezt hisszük, mindenesetre a dugattyús motoroknál elég ritka a motorfelújítás százezer alatt. Nem forintban, kilométerben.
Kuplung szett 82 000 Ft nettó, a teljes gyújtás szett 85 000, ebben benne van a gyertya, a gyertyakábel szett, meg a trafók . A gyújtótrafó 55 000 Ft, nem darabja, a teljes készlet. Ez a része nem olyan vészes, de tudni kell, hol kerülnek ennyibe, a márkaszervizben ugyanis ennek többszöröse.
Ha nem érti, hogy működik
Ha nem érti, hogy működik a Wankel-motor, tekintse meg ezt a videót. Lényegében két, különálló kamráról beszélünk, ami egyenként 654 ccm, így jön ki az 1300 lökettérfogat. Egy ilyen kamra közepén dolgozik a bolygómozgást végző dugattyú, ami közvetlenül kapcsolódik a főtengelyhez, és forgatja. A felépítése egyszerűbb a hagyományos motorénál, de valami mégsem oké. Ez pedig a gyárilag ajánlott olaj.
A Wankel motor lényegében egyetlen mechanikai előnye a dugattyúshoz képest, hogy nem kell a dugattyúk fel-le mozgását átalakítani, hanem a bolygódugattyúk mozgása eleve körkörös, így harmadannyi alkatrészből épül fel, mint egy hagyományos motor. Minden eseteben a tűzfal és az első tengely közé építik be, olyan kis helyet foglal. Alkalmasabb a hidrogén üzemre, mivel a szívás mindig ugyanott történik, ezért a kamra azon részében hűvös van, ellentétben a dugattyúsokkal. Nincs hengerfej, nincsenek szelepek, és egy rakás minden, ami a hagyományos dugattyús motorban előfordul. De sajnos, mivel a négy üzem a kamra különböző részein megy végbe, így a kamrák jó szigetelése a katartikus kérdés. Nézzék meg a következő videót, és látni fogják, hogy a háromszög tetején lévő kis sárga csíkoknak kellene légmentesen 50-80 barokat tömíteni a munkaütemben például. A kényszerolajozás miatti Opel ECOTec motorokat idéző olajfogyasztás és a hideg motornál meglévő falhatás (a falhatás miatt csapódik ki a hideg motornál a benzin a hengerfalra, aztán beköpi a gyertyát, mint régen a kétütemű) csak elszáradó büdöske a Wankel-motor sírján.
Szóval a motor felújítása az RX-8-guru Varga Roland (aki ebből írta a diplomamunkáját) szerint 550 ezer és 850 ezer között van, attól függően, mi ment gajra benne. És higgyék el, ebben az autóban többet bírnak a futóműszilentek és a kormányösszekötők, mint a motor maga. 90%-ban a gyár által ajánlott olaj a hibás, 8%-ban vezetői gyilkolás, 2% egyéb.