A munkahelyi közösségeknek megvannak a maguk közös, bár néha különös elfoglaltságai. Mi például a minap meg akartuk fejteni a Hyundai lényegét. Ki a Hyundai? Mi a Hyundai? Mi az élet értelme? Beérett-e már a brand? Hol tart a Hyundai az európai márkákhoz képest? És a japánokhoz? Na jó, ne sivatagosítsuk a beszélgetést: mi a különbség a Hyundai és a KIA azonos modelljei között?
Nem tudjuk. A legtöbbünknek egyszerűen jobban tetszenek a Kiák, de nem tudjuk megmondani, miért. Az biztos, hogy a formaterv a kulcs, hiszen más különbség nincs – azonos műszaki alapok, ugyanazok a mérnökök, és igen, ugyanaz a formatervezési központ. A Hyundaiokban mintha lenne valami, az amerikai piacra szánt enyhe bumfordiság, de az is inkább csak a mi fejünkben lehet, hiszen az i30 és az i40 is Európában készül, és európai mérnökök és dizájnerek tervezték, európaiaknak.
Egy ideig azon gondolkoztunk, hogy talán a Hyundai az előkelőbb márka, és az egy kicsit drágább, de az árlisták alapján ezt se lehet egyértelműen kijelenteni. Nem könnyű konszernnek lenni, és márkákat pozicionálni. Az ebben egyébként igen rutinos VW is belezavarodott már, hogy akkor a Skoda-e az olcsóbbik brandje, vagy a Seat, illetve ha a Seat a sportos VW, miért olyan jó az Octavia RS. Ehhez képest a Hyundai–Kia reláció nem is olyan kacifántos. Az ember megkérdezi például az új i30 sevillai bemutatóján, hogy mondjuk a Kia Ceedhez képest nagyjából hová lövik az árat, csak azt tudják, hogy a jelenlegi Ceednél természetesen drágább lesz; körülbelül annyiba kerül majd, mint a 2012-ben érkező új Ceed. Aminek még senki sem tudja az árát.
Hát akkor nézzük a szép új i30-at. More emotion, mondogatta több hyundaios a bemutatón – az autóik eddig is jók és megbízhatók voltak, most már rámennek arra, hogy vonzóbbak is legyenek. A vonzóvá tétel egyik eszköze maga a formaterv, amit azonban el is kell adni, és ebben nagyot lépett előre a Hyundai. Megkaptuk majdnem ugyanazt a rizsát, amit egy Mazda 3 bemutatón, bonszaiok, virágok, vízesések és szálló madarak színes képeitől egészen az új Opel Astra GTC bemutatóján mutogatott modern szobrokig. Fluidic shapes, natural energy, Rüsselsheimben a falnak is füle van, valami áthallatszott az opelesektől, amikor egyszer elfajult a PR-esek karácsonyi karaokepartija.
Az i30 hátulja megmagyarázásának annyira messziről futottak neki, hogy kicsit el is vesztettem a nyomot a folyadékszobrászat zsombékjában, aztán egyszerre csak ott volt az i30 fara a kivetítőn, ja igen, tudom, figyeltem, horkantam fel bűnbánóan, az előző 1-es BMW!
i30-eladások Európában
Magyarország: 7035
Szlovákia: 4481
Bulgária: 11 161
Lengyelország: 23 973
Németország: 79 080
Hollandia: 10 871
Egyesült Királyság: 48 535
Spanyolország: 42 366
Görögország: 9858
Svédország: 12 913
Franciaország: 17 141
Ausztria: 21 725
(Európában összesen több mint 400 ezer, ami 11%-os növekedést jelent, amivel a Hyundai a piaci átlag felett teljesített.)