Már tudom, miért szeretik ennyire a Minit. Nem, nem a formája az egyetlen, mert akkor lehetne akár Citroën Kacsa is. Az angolok válságautója nem csak rengeteg raliversenyt nyert fénykorában, de még ma is eláll az ember lélegzete, ha eléggé letapossa a gázpedálját. Aztán jön egy gödör és győzzön kapaszkodni.
Hetvennel bukdácsolunk az Árpád híd szélső sávjában. A halálfélelmem azóta fokozódik, hogy rákanyarodtunk a Hungária körútra, de még tartom magam. Egy 1969-es Mini Mk. II-ben ücsörögni minden méteren mámorító élmény, mert egyfolytában történik benne valami. Ráadásul minden nagyon gyorsan. Az utastérben kapaszkodni sehol nem lehet, pedig kéne. Szerencsére a tulajdonos, László vezet, a világért sem szeretném ilyen apróságokkal zavarni.
Nézem, ahogy szemét az aszfaltra szegezve rángatja az óriási és vékonyka kormányt. Nagyon rutinos, összesen három ilyen autója van, és nem csak hétvégéken veszi elő őket. Csak ezzel az egy példánnyal körbejárta Európát, ott volt néhány világtalálkozón. Legutóbb meglátogatta a Minik nagy korszakának helyszínét, a Monte Carlo Rally útvonalát, ahol a hatvanas évek bajnokai háromszor fújták ki a világ orrát a soklámpás és méregerős versenyváltozatokkal. Nem tart a teniszkönyöktől, de ez a miniseknél állítólag normális. Mindent megtesz, hogy ne szakadjon apró darabokra kedvenc veteránja. Azért így is bekapunk néhány kátyút. Vajon hol közlekedhetnek a budapesti Mini-tulajdonosok? Itt biztosan nem.
Az autónak az apró kerekek mellé még hagyományos értelemben vett rugózása sincs. Ezt a szépen felújított, 1969-es példányt eredetileg ugyan folyadéktöltésű, úgynevezett Hydrolastic rendszerrel készítették, azzal állítólag lágyan ringott(!) az út fölött, de már átalakították, így most gumipogácsákon pattogunk. Gyanítom, az ördögi koncepcióban szerepel az ülések, sőt az utasok fenekének összenyomódása is. Aki vásárol egy Minit, annak nagyjából olyan gyakran kell majd futómű-felújításra költenie, mint ahányszor légszűrőt cserél. Jó hír, hogy minden van hozzá és általában nem is drágák az alkatrészek.
A konstruktőr, bizonyos Sir Alec Issigonis agyafúrt fickó lehetett. Elvein nem fog az idő, egy percig sem kell attól tartanunk, hogy elalszunk menet közben. Állítólag pont ezt szerette volna elkerülni, amikor kitalálta a valószerűtlen járművet. A ma forgalomban látható autóknál sokkal kisebb, még külső ajtózsanéros, de már sarkos maszkos és szögletes hátsó lámpás Mk. II-es fél évszázaddal a tervezése után is teljesíti az eredeti célt: megfelelően kényelmetlen, fáradhatatlanul interaktív. Nem holmi szánalmas, kéthengeres motor hajtja, hanem egy hatvanhárom lóerős Cooper-féle blokk két SU-karburátorral, így ez kora egyik legerősebb változata. Voltak persze sokkal gyengébb kivitelek is, de a legutolsó, 1275 köbcentis széria már a mai kisautókkal is versenyre kelhet. Meg pláne a korábbi, íves maszkos, ezres, ralihomológ Cooper S változatok, de olyanja úgy sincs senkinek, felejtsük el.
A gyorsulási élmény még ebben az öreg Cooperben is felfoghatatlanul intenzív. Akkor érzem leginkább, amikor végre vezetek. Már megtalálom a váltó fokozatait, folyamatosan biztatnak az anyósülésről, hogy forgassam tovább a motort. Hatezernél járhatunk, a zaj betölti az utasteret, kikerülünk egy Renault Vel Satist, majd visszarántom a kormányt, és egy bravúros mozdulattal négyesbe kapcsolok. Állítólag a teljesen felújított autóban az eredetinél hosszabb differenciálmű van, hogy ne ordítson olyan hangosan az országúton. Szerintem pont akkor jó, amikor végre mégis ordít, és kéri, nyomjuk padlóig a gázpedált. A fék szervós, elöl dobok helyett kis tárcsák lassítanak. Mindez óriási kincs, mégis nagyon rá kell készülni a megállásra. Minizni szenzációs élmény.
Issigonis úgy alkotott örök érvényű szükségautót, hogy ezzel egyáltalán nem nyomorította meg az anyagilag rászoruló vásárlók önérzetét. Meg is vettek belőle több mint 5 millió példányt világszerte. A kortársaihoz képest alig van olyan részlete, amelyre azt mernénk mondani, hogy gagyi. A műszerfalról csak azt tudjuk meg, hogy mennyivel megyünk, mennyi a hűtőfolyadék hőmérséklete, mennyi benzin lötyög a csomagtartóban álló tartályban és hogy van-e olajnyomás.
Utóbbi különösen fontos, mert az aprócska, ezer köbcentis blokkot és a négyfokozatú váltót egybeépítették, és a váltó hamar megtöri a közös kenőanyagot. A szerkezet várható élettartama nem hosszú, és az is az olajnyomás csökkenésével ér véget. Amiből viszont sok van a Miniben, az különös módon a hely. Jut belőle a lábaknak, jut a vállaknak, és nincs nagy gond hátul sem, ha valaki képes terpeszben utazni. Csikós szerint a csomagtartó nagyobb, mint a régi Swiftemé. Elhiszem neki.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
