Sofőr, golfos, helóta
Bemutató: BMW 6 Gran Coupe - 2012.
Az autó, melynek bemutatójára többé-kevésbé feleslegesen reptettek ki Palermóba. Elvégre nagy műszaki szenzáció nem várható, a 6-os vezetési élményét ismerjük, és nagyra becsüljük, a róla készült képeket pedig már a genfi ősbemutató óta ismerjük.
Nekem egyébként tetszik is, mint gyakorlatilag minden, ami Adrian van Hooydonk országlása óta a BMW-nél történik. Szép, nincs túlhullámosítva és csicsázva, mint szerintem elég sok Bangle-bimmer, de a legérdekesebb talán, hogy a BMW egy kicsit arra az útra lépett, mint régen a Harley-Davidson. Az amerikai motorgyártó egykor arra érzett rá, hogy követni kell az átépítőket, a menő choppereket garázsban barkácsolókat, és gyárilag kell előállítani chopperféléket.
A BMW most, hogy lecsengőben van a csókolom, kérek egy matt fóliát az X6-osra-korszak, a tesztautók flottájának dízel részét érdekes, matt-metál-izé fényezésben bocsátotta a sajtó rendelkezésére. Annyira olyan a textúrája, mint a hazai bűnözők szolgálati autóinak, hogy tapogattuk, kapargattuk, nyitogattuk, hátha valahol megleljük a fóliák ragasztási éleit, de nem: ez tényleg a fényezés. Egyébként tapintásra is olyan, mint egy matt fólia, de mivel egészen másképp tükröződik, mint a hagyományos, fényes vagy selyemfényű lakk, és a flame surfacing ezerszer jobban érvényesül így, hogy az autón nem mindenféle tükröződő tereptárgyakat látunk, hanem magát a fényt.
Váratlan húzás persze történt a tervezés során. Jellemző is a BMW-re, hogy ha a Mercedes megcsinálja a maga négyajtós kupéját az E osztály szedánjából, az Audi pedig az A6-ból az A7-est, a BMW csak azért sem az 5-os limuzint alakítja át, hanem a 6-os kupé tengelytávját növeli meg tíz centivel. Persze kell egy kis önmagáért való licit is: a BMW létrehozta ez első, négy plusz egy személyes négyajtós kupét. Egy rendes négyajtós kupéban négy használható hely van, épp ez volt a lényege: kupésan lejtő tetővonal, ami alatt ésszerű kompromisszum árán azért elfér négy felnőtt. Akár az A7-est nézzük, akár a CLS-t. A Gran Coupé hátsó ülésén ellenben szintén két helyet alakítottak ki, integrált fejtámlákkal.
De, és ez az óriási találmány, a könyöklőre szereltek egy hárompontos övet, így oda is ülhet valaki. Mondjuk egy óriási spermiumszámmal rendelkező helóta. Az ülés, illetve hely, ámbár pontosabb lenne inkább helyszűkének nevezni, görnyedt tartást és furcsa, kényelmetlen terpeszt követel, a hátsó klíma pedig egyenesen a nemzőszervre nyomja a hideget. Na de mit keres az autónkban ez a termékeny helóta? Mit keresne, mit keresne, hát ő viszi a golfzsákjainkat.
A BMW ugyanis kiterjesztette a kicsi, drága autók csomagtartó-mérőszámát („elfér benne egy golfzsák”), és a 460 litert úgy adja, meg, hogy három golfzsák fér benne el. Tehát az autóban ül a sofőr, a három golfos, és a helóta, aki a pályán a cuccokkal szaladgál. Ez a négy plusz egy személy. És persze ha öten ülnek a Gran Coupéban, és hátulról beléjük megy egy autó, a fejtámla hiánya miatt szépen eltörik a helóta nyaka, ezt az állapotot hívják a matematika nyelvén öt mínusz egy személynek. Krüpteia reloaded.
Osztva dönthető a hátsó üléstámla, és a könyöklőbe (mármint ugye a plusz egy ülés támlájába) építhetünk sízsákot is. Lehajtott támlákkal 1265 literre bővíthetjük a csomagtartót, de erre a literszámra nem adtak meg semmilyen sporteszközt, mert ennyi hely egy yachtnak, vagy lovaspóló-lónak még kevés, platina hitelkártyának viszont sok.