Józan paraszt

Skoda Rapid - 2012.

2012.08.02. 07:17 Módosítva: 2012.08.02. 11:14

A nemzetközi autóbemutatók érdekesek, elsőként kipróbálni egy szépreményű modellt nagy megtiszteltetés. Még nagyobb dolog, ha a fejlesztésbe is beleláthatunk: milyen hiányosságokat, hibákat fognak az elkövetkezendő hónapokban kijavítani, mire a szalonokba kerül az autó.

A Skoda Rapid neve alapján az ember életmódkupét várna, hisz' a nyolcvanas években egy, a vasfüggönyön inneni mércével dekadens kétajtóst neveztek így. A huszonegyedik századi Rapid azonban nem a heves érzelmekről, a funkcionalitást a formának alárendelő hedonizmusról szól. Ez a rideg racionalitás autója akar lenni.

Ha megnézzük a Skoda jelenlegi termékpalettáját, a Citigótól a Superbig szinte minden van (bár igazi egyterű – még – nincs), de a Fabia és az Octavia között aránytalanul nagy a lépcsőfok, ahogy felfelé lépdelünk. Ide tervezték a Rapidot beszúrni, a szupermini és a kis családi autó közé. Gyakorlatilag kompakt lenne a lelkem, még ha ránézésre nem is mindenkinek ez a kategória ugrik be róla. Talán a nemsokára érkező karosszériaváltozat inkább fog a klasszikus Golf-osztályra emlékeztetni.

Nagyok az elvárások a Rapiddal kapcsolatban, a Skoda növekedési stratégiájában komoly szerepet szánnak neki. A világ autópiacán az eladott járművek 43 százaléka a kompaktok közül kerül ki, és ez a durván 18,5 milliós piac nagyon izgatja a skodásokat. Különösen úgy tűnik csábítónak a pozícióik erősítése, hogy további növekedést prognosztizálnak a szegmensben. A Skodánál pedig az a terv, hogy az évtized végéig megduplázzák a jelenlegi eladási számokat. A koncepció világos: egyszerű, józan megoldást kínálni a családosoknak. Csak annyira bonyolult technikát tesznek bele, amilyet feltétlenül muszáj, de a csomagolást a lehető legattraktívabbra tervezik.

Az ötajtós karosszériában három benzines motor lesz, összesen négy verzióban (1.2 MPI/55 kW, 1.2 TSI/63 kW, 1.2 TSI/90 kW, 1.4 TSI/90 kW), plusz egy dízelmotor két teljesítményszinttel (1.6 TDI/66 kW, 1.6 TDI/77kW). A kisebb benzineseknél és a dízeleknél 5 sebességes, a 77 kW-os TSI-nél 6 sebességes kézi váltóval, az 1,4-es TSI-nél hétgangos DSG-vel, illetve a később elkészülő kis dízel is lesz DSG-vel. A TSI-motorok már 2012-től elérhetőek Green tec kivitelben, a dízelek csak később jönnek. Ezek a verziók start-stop rendszerrel, lassításba, fékezésbe a generátorral is besegítő, így a mozgási energiából több elektromos áramot kinyerő rendszerrel és kis gördülési ellenállású gumikkal tesznek majd az szerényebb kibocsátási és fogyasztási adatokért. A mezei motoroknál 5,1-től 6,8 literig változnak az átlagos fogyasztási értékek, míg a Green tec motorok gyári adata 3,9 és 5,3 liter közt mozog. Sokat segít a jó teljesítményben, hogy az alapváltozat súlya 1135 kilogramm, de a legnehezebb kivitelek sem érik el az 1300 kilót.

Lesz ABS, ESP, EDS, ASR, összesen 6 légzsák, emelkedőn való elindulást segítő HHC rendszer, guminyomást figyelő érzékelők, de persze nem minden kerül alapáron a kocsiba. A belső felszereltség is egész szépen feltornázható. Multikormányról vezérelhető hifi, érintőképernyős navigáció, automata klíma, tolatóradar, multifunkciós kijelző, tempomat, ülésfűtés, sötétített oldalablakok. Belül három színkombináció lehetséges, a karosszéria összesen 13 féle szín valamelyikével kérhető.

Mi az erősebb dízelt és a kis TSI-t tudtuk kipróbálni. Annak ellenére, hogy a dízel jóval erősebb, nyomatékosabb, mint a 84 lovas TSI, valahogy kellemesebb volt a benzinest vezetni. Biztos számított az is, hogy a dízel majd' száz kilóval nehezebb a kis TSI-nél, de engem a rezgések, morgások zavartak igazán. Gyaníthatóan a költséghatékonyság oltárán be kellett áldozni némi rezgés- és zajcsillapítást, ettől a dízelnél folyton ott volt a mormogás és a finom vibráció. A benzines már a parkolóból kiálláskor megdöbbentett a sima járásával és az addigra megszokott vibrálás hiányával. Jól húzott alacsonyabb fordulaton is, széles tartományban nyomatékos, és ez különösen jó hír. Azt mondják, ebből a motorverzióból számítanak a legtöbb magyar vevőre – jó tudni, hogy nem kényszerülnek keserű kompromisszumot kötni a kevésbé tehetős vásárlók.

A futómű nem tűnt sem túl feszesnek, sem túl lágynak. Ha nem akarta volna egy-egy fekvőrendőrnél, bukkanónál kiütni a fogaimat, azt mondanám, éppen jó. Kár, mert ilyen hirtelen ütésekből sokat lehet kapni a magyar utakon. A fék furcsa volt, határozott nyomáspontot egyik autónál sem éreztem, a dízelnél meg kimondottan olyan volt, mint ha sűrű sarat taposnék, és semmi visszajelzést nem kaptam arról, mikor kezdenek jobban harapni a betétek.

Kívülről nézve a Rapid csinos, ügyesen tervezett kocsi, a vonalai egyszerűek, letisztultak, de azért van rajta elég formai játék, hogy ne legyen unalmas ránézni. Az ember látja, alapvetően a lehető legköltséghatékonyabb megoldásokat alkalmazzák mindenhol – LED-es lámpatesteket ne is keressenek sehol –, de igyekeznek minőséget sugározni. Minden elemen finom, precíz élek, hajlítások, a hűtőmaszk a decens krómszegéllyel már a legújabb arculati követelmények szerint lett kialakítva. A Skoda-logó a maszkon kívülre költözött, hogy ezzel is hangsúlyozzák: büszkék a márkára.

Minden szögből más formát ad ki a skodás formájú hátsó lámpa, a kupés tetővonal és a lökhárító vonalainak találkozása. A sajtótájékoztatón elhangzottak szerint a formanyelvvel igyekeznek a cseh üvegcsiszolók előtt tisztelegni, ezért a sok finom éllel megtört felület. Leglátványosabban a fényszóróba integrált irányjelzőnél utalnak az ólomkristály dísztárgyakra. Ez szépnek szép, de hasznosabb a kocsi sarkára tett index, azt nem csak szemből látni, igaz, a kocsi oldalára tett kis villogók javítják a helyzetet.

Rapid fantázianévvel már van egy autó a piacon, de az Indiában megvásárolható autó a Fabia alapjaira épült. Az új Rapid a Fabiánál nagyobb, nem sok közük van egymáshoz. Külső és belső méreteiben az első Octavia az etalon. Bár csak 1135 kg a kocsi súlya, külméreteiben, belső térkínálatában az első generációs Octavia szintjét nyújtja. A hátsó fej- és lábtérre azt mondják, az osztály legjobbja. A magam 185 centijéhez beállított vezetőülés mögé beülve még kényelmesen betettem a tenyeremet a háttámla és a térdem közé – hosszában. Széltében már nem volt ennyire meggyőző a helykínálat. Ez, ha tudjuk, hogy a Rapid a VW Polóval is szoros rokonságban áll, nem túl meglepő, de igazából 1428 milliméteren három nem túl széles pantomimművész azért elfér.

Az oldalról ajánljuk

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

6 órája
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34