A nemzetközi autóbemutatók érdekesek, elsőként kipróbálni egy szépreményű modellt nagy megtiszteltetés. Még nagyobb dolog, ha a fejlesztésbe is beleláthatunk: milyen hiányosságokat, hibákat fognak az elkövetkezendő hónapokban kijavítani, mire a szalonokba kerül az autó.

A Skoda Rapid neve alapján az ember életmódkupét várna, hisz' a nyolcvanas években egy, a vasfüggönyön inneni mércével dekadens kétajtóst neveztek így. A huszonegyedik századi Rapid azonban nem a heves érzelmekről, a funkcionalitást a formának alárendelő hedonizmusról szól. Ez a rideg racionalitás autója akar lenni.
Ha megnézzük a Skoda jelenlegi termékpalettáját, a Citigótól a Superbig szinte minden van (bár igazi egyterű – még – nincs), de a Fabia és az Octavia között aránytalanul nagy a lépcsőfok, ahogy felfelé lépdelünk. Ide tervezték a Rapidot beszúrni, a szupermini és a kis családi autó közé. Gyakorlatilag kompakt lenne a lelkem, még ha ránézésre nem is mindenkinek ez a kategória ugrik be róla. Talán a nemsokára érkező karosszériaváltozat inkább fog a klasszikus Golf-osztályra emlékeztetni.

Nagyok az elvárások a Rapiddal kapcsolatban, a Skoda növekedési stratégiájában komoly szerepet szánnak neki. A világ autópiacán az eladott járművek 43 százaléka a kompaktok közül kerül ki, és ez a durván 18,5 milliós piac nagyon izgatja a skodásokat. Különösen úgy tűnik csábítónak a pozícióik erősítése, hogy további növekedést prognosztizálnak a szegmensben. A Skodánál pedig az a terv, hogy az évtized végéig megduplázzák a jelenlegi eladási számokat. A koncepció világos: egyszerű, józan megoldást kínálni a családosoknak. Csak annyira bonyolult technikát tesznek bele, amilyet feltétlenül muszáj, de a csomagolást a lehető legattraktívabbra tervezik.

Az ötajtós karosszériában három benzines motor lesz, összesen négy verzióban (1.2 MPI/55 kW, 1.2 TSI/63 kW, 1.2 TSI/90 kW, 1.4 TSI/90 kW), plusz egy dízelmotor két teljesítményszinttel (1.6 TDI/66 kW, 1.6 TDI/77kW). A kisebb benzineseknél és a dízeleknél 5 sebességes, a 77 kW-os TSI-nél 6 sebességes kézi váltóval, az 1,4-es TSI-nél hétgangos DSG-vel, illetve a később elkészülő kis dízel is lesz DSG-vel. A TSI-motorok már 2012-től elérhetőek Green tec kivitelben, a dízelek csak később jönnek. Ezek a verziók start-stop rendszerrel, lassításba, fékezésbe a generátorral is besegítő, így a mozgási energiából több elektromos áramot kinyerő rendszerrel és kis gördülési ellenállású gumikkal tesznek majd az szerényebb kibocsátási és fogyasztási adatokért. A mezei motoroknál 5,1-től 6,8 literig változnak az átlagos fogyasztási értékek, míg a Green tec motorok gyári adata 3,9 és 5,3 liter közt mozog. Sokat segít a jó teljesítményben, hogy az alapváltozat súlya 1135 kilogramm, de a legnehezebb kivitelek sem érik el az 1300 kilót.

Lesz ABS, ESP, EDS, ASR, összesen 6 légzsák, emelkedőn való elindulást segítő HHC rendszer, guminyomást figyelő érzékelők, de persze nem minden kerül alapáron a kocsiba. A belső felszereltség is egész szépen feltornázható. Multikormányról vezérelhető hifi, érintőképernyős navigáció, automata klíma, tolatóradar, multifunkciós kijelző, tempomat, ülésfűtés, sötétített oldalablakok. Belül három színkombináció lehetséges, a karosszéria összesen 13 féle szín valamelyikével kérhető.

Mi az erősebb dízelt és a kis TSI-t tudtuk kipróbálni. Annak ellenére, hogy a dízel jóval erősebb, nyomatékosabb, mint a 84 lovas TSI, valahogy kellemesebb volt a benzinest vezetni. Biztos számított az is, hogy a dízel majd' száz kilóval nehezebb a kis TSI-nél, de engem a rezgések, morgások zavartak igazán. Gyaníthatóan a költséghatékonyság oltárán be kellett áldozni némi rezgés- és zajcsillapítást, ettől a dízelnél folyton ott volt a mormogás és a finom vibráció. A benzines már a parkolóból kiálláskor megdöbbentett a sima járásával és az addigra megszokott vibrálás hiányával. Jól húzott alacsonyabb fordulaton is, széles tartományban nyomatékos, és ez különösen jó hír. Azt mondják, ebből a motorverzióból számítanak a legtöbb magyar vevőre – jó tudni, hogy nem kényszerülnek keserű kompromisszumot kötni a kevésbé tehetős vásárlók.

A futómű nem tűnt sem túl feszesnek, sem túl lágynak. Ha nem akarta volna egy-egy fekvőrendőrnél, bukkanónál kiütni a fogaimat, azt mondanám, éppen jó. Kár, mert ilyen hirtelen ütésekből sokat lehet kapni a magyar utakon. A fék furcsa volt, határozott nyomáspontot egyik autónál sem éreztem, a dízelnél meg kimondottan olyan volt, mint ha sűrű sarat taposnék, és semmi visszajelzést nem kaptam arról, mikor kezdenek jobban harapni a betétek.

Kívülről nézve a Rapid csinos, ügyesen tervezett kocsi, a vonalai egyszerűek, letisztultak, de azért van rajta elég formai játék, hogy ne legyen unalmas ránézni. Az ember látja, alapvetően a lehető legköltséghatékonyabb megoldásokat alkalmazzák mindenhol – LED-es lámpatesteket ne is keressenek sehol –, de igyekeznek minőséget sugározni. Minden elemen finom, precíz élek, hajlítások, a hűtőmaszk a decens krómszegéllyel már a legújabb arculati követelmények szerint lett kialakítva. A Skoda-logó a maszkon kívülre költözött, hogy ezzel is hangsúlyozzák: büszkék a márkára.
Minden szögből más formát ad ki a skodás formájú hátsó lámpa, a kupés tetővonal és a lökhárító vonalainak találkozása. A sajtótájékoztatón elhangzottak szerint a formanyelvvel igyekeznek a cseh üvegcsiszolók előtt tisztelegni, ezért a sok finom éllel megtört felület. Leglátványosabban a fényszóróba integrált irányjelzőnél utalnak az ólomkristály dísztárgyakra. Ez szépnek szép, de hasznosabb a kocsi sarkára tett index, azt nem csak szemből látni, igaz, a kocsi oldalára tett kis villogók javítják a helyzetet.

Rapid fantázianévvel már van egy autó a piacon, de az Indiában megvásárolható autó a Fabia alapjaira épült. Az új Rapid a Fabiánál nagyobb, nem sok közük van egymáshoz. Külső és belső méreteiben az első Octavia az etalon. Bár csak 1135 kg a kocsi súlya, külméreteiben, belső térkínálatában az első generációs Octavia szintjét nyújtja. A hátsó fej- és lábtérre azt mondják, az osztály legjobbja. A magam 185 centijéhez beállított vezetőülés mögé beülve még kényelmesen betettem a tenyeremet a háttámla és a térdem közé – hosszában. Széltében már nem volt ennyire meggyőző a helykínálat. Ez, ha tudjuk, hogy a Rapid a VW Polóval is szoros rokonságban áll, nem túl meglepő, de igazából 1428 milliméteren három nem túl széles pantomimművész azért elfér.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
- Hírek
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.
- Hírek
Már egy Mustang EcoBoostnál is olcsóbb az elektromos Dodge Charger
Senkinek sem kell.
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
