A Nissan X-Trail nagyjából annyi idős, mint maga a Totalcar. Ezzel megint abba az érdekes helyzetbe kerültünk, hogy így - 10 év elteltével - használtautóként ülhetünk vissza abba az autóba, amit annak idején újként is kipróbálhattunk
2002-ben még csak arról írhattunk, hogy Magyarországon nőnek a SUV-eladások és a Nissannak reagálnia kellett a trendre. Nos, azóta már kulminált a piac, maga a kategória lényegében autópiaci atomvillanásként máig meghatározó az eladási statisztikákban, a hazai piac lufija ellenben kipukkadt, magába roskadt, kész, vége. A néhai 7 milliós X-Trail pedig ma már egy használt Focus áráért, nem egész 1,6-1,7 millió forintért hazavihető, legalábbis a Duna Autó telephelyéről már el is vitték ezt, jelenleg egy kétliteres benzinesük van csak a kínálatban.
Hogy miért kéne bárkinek egy tízéves X-Trail? Mondjuk azért, mert – ellentétben a használtpiacon is rendre túlárazott prémium-márkákkal – eleve nem gerjeszt rosszindulatot amerre jár. Hiszen mindenkinek van sztorija arról (vagy ismer valakit, akivel megtörtént), hogyan tolta le a sztrádán egy BMW/Mercedes/Audi vagy akármi, ami drága és fekete. Na de láttak már kereszteződésből kilövő vagy fél méterre a lökhárító mögött fényhidazó X-Trailről? Na ugye! Az X-Trail bamba maciarcát még akkor sem vennék komolyan, ha történetesen Kalasnyikovot lóbáló dzsihád-brigád üvöltetné benne az Allah akbart.
Persze ennél komolyabb érvek is szólnak mellette. Először is ez a korai változat még az 1999-es Nissan-Renault frigy előtt került a tervezőasztalra, 114 lóerős, 2184 köbcentis turbódízele még Nissan-motor és ez a két dolog meghatározó értéknövelő tényezőként van jelen minden használt X-Trail esetében. Pedig a márkaszervizben hallottak alapján nem kéne, hogy okvetlenül így legyen. Erről később.
Külső formája mind a mai napig nem sokat változott, ennélfogva ma már karakteresnek is mondhatnánk azt, ami 10 éve még ötlettelen és unalmas volt. Ma ugyanolyan, bár időközben olyan üdén hat a sok gömbölyített-uniformizált SUV-forma között, hogy már szinte menő. Ilyet csak a GLK Mercedes tudott eddig.
Szerencsére a riadtarcú dobókocka-tekintet és a mögötte húzódó test hasábszerűsége olyan előnyökkel bír még ma is, melyeket csak hosszas izzadás után képesek a mérnökök manapság a formába passzírozni. Ilyen tulajdonságok például a tér és a fény. Ha járáskultúra vagy menettulajdonságok terén el is marad a kispatrol (ahogy becézik) nem egy mai SUV csókolomot köszönhet neki, ha arról van szó, hogy berámoljuk a családot minden cuccával és lezúzunk a tengerpartra hétliteres fogyasztással.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.