Nem az, aminek látszik

Volkswagen Golf R32 (2004)

2012.10.05. 05:22

2002 jelentős év volt. Bevezették az eurót készpénzként. Brazília ötödszörre is megnyerte a foci-vébét. A Red Hot Chili Peppers kihozta a By The Way albumát. A Volkswagen pedig bemutatta minden idők legerősebb Golfját, az R32-t.

Kerek tíz évvel ezelőtt, 2002. május 8-án azt írta a Totalcar, az R32-vel a Volkswagen odacsaphat az Astra OPC-nek, az Alfa Romeo 147 GTA-nak, a Ford Focus RS-nek. A nemzetközi sajtó tovább merészkedett: a Car and Driver egyenesen a Subaru Impreza WRX STi és a Mitsubishi Lancer Evo 8 ellenfeleként emlegette, a The Truth About Cars nem félt a Porsche Carrera 4-hez hasonlítani a vezetési élményt. Ha Karotta az 1,6-os helyett dupla lökettérfogattal kapja meg a Golf IV-est, bizonyára ő sem húz könyökvédőt.

Bár a modellciklusa vége felé tartott, 2002-ben még mindig csúcsokat döntött a IV-es Golf. Az előző évben szinte már hagyományszerűen az európai eladási lista élén állt, júniusban meg a világ legnagyobb darabszámban eladott autójaként leváltotta a bogarat. A világ Golf-éhsége csillapíthatatlannak tűnt, a Volkswagen fürdött a hosszú évek munkájának beteljesülésében, már szinte maguk sem tudták, melyik polcon lévő motort nem építették még be a lapos motorháztető alá.

Nem lepődnék meg, ha hasonlóan történt volna az R32-vel, mint 1967-ben a BMW-nél. A legenda szerint bő egy évvel az 1600-2 bemutatója után összefutott a gyárudvaron a motorkonstruktőr, Alex von Falkenhausen és Helmut Werner Bönsch, a tervezési igazgató. Mindketten 1600-2-essel jártak, és mindketten, egymástól függetlenül, stikában beépítették a négyajtós BMW 2000 kétliteres, száz lóerős motorját a kis, kétajtós bódéba.

Miután kiderült a huncutság a spontán hencegés alkalmából, és egyetértettek abban, hogy mennyire jól passzol a nagy motor a kis autóhoz, felvetették a sorozatgyártás ötletét a vezetőségnek, de az uraknak nem tetszett az ötlet. Ha az akkori igazgató, Paul G. Hahnemann nem látott volna benne fantáziát, talán sosem születik meg a BMW 2002.

Lehet, hogy a Golf R32-t is valaki hobbiból legózta össze először. A fődarabokat tényleg csak le kellett emelni a polcról. Ott volt a 3,2 literre felfúrt VR6-os motor, amelyben éppen az Audi TT-hez keresték az utolsó lóerőket. A haldexes Syncro hajtáslánc sem hatott már idegenül a IV-es Golf padlólemeze alatt, a fékrendszert meg egy az egyben át lehetett emelni a Passat W8-ból. De ki gondolta volna, hogy ilyen nagyot szól, ha a raktárból értő kézzel összeválogatják a legjobb alkatrészeket?

A Volkswagen eleinte nemigen hitt benne. Érezték, hogy illene válaszolni a Focus RS-re, hogy a GTI már kicsit langyosnak tűnik a felerősödött mezőnyben, de megijedhettek, amikor összeszámolták az R32 összetevőinek a költségét. Kis szériában azért adtak neki egy esélyt, próbaképpen, ehhez mérten büszke árcédulával. Több mint kétszer annyiba került, mint az alapmodell. De így is elkapkodták őket. Amerikában a két évre szánt ötezres penzum 13 hónap alatt elfogyott.

2002-ben a cikk szerzője éppen Angliában reszelt egy Peugeot 205 GTI-t. Az N csoportos pályaautó, amin egyetemi projektként dolgozott, az életben egyszer valamikor elérhető álmok közé tartozott. Az R32 nem. Az egyértelműen elérhetetlen volt.

Hasonlóan gondolkodott Máté is, a kék R32-es tulajdonosa. Amikor 2008-ban egy komolyabb autót keresett magának, félve ütötte be a kulcsszót a keresőbe. De amit akkor meglátott, azt nem lehetett kihagyni. Gondolkodás nélkül megvette az autót, és azóta sem bánja. Megértem.

Gyere Golftalálkozni!

Október 13. a Golf talákozó napja, helyszín a Hungaroring. A belépő nem fog földhöz vágni, csak egy százas. Van egy klassz Golfod és kiállítanád? Regisztrálj a weblapon! Ha csak nézőként érdekel a program, akkor is érdemes regisztrálnod, mert ha el is jössz, nyerhetsz egy iPad 3-at. Még jobb esetben egy Golf I-est a tombolán. Biztos lehetsz benne, hogy akkor is jó napod lesz, ha nem nyersz. És hozd a csajodat, családodat is.

Ma nyolcéves a Golf, de olyan áhítattal álltuk körbe, mint egy ötvenéves Maseratit. Amikor Máté elhozta megmutatni az autót, a fél szerkesztőség lejött a parkolóba - nem minden nap látni R32-est, pláne nem IV-es Golfból. Kérdezgetjük a tulajdonost, amikor elhangzik a bűvös szám: nyolcezer. Visszakérdezünk, mert hihetetlennek tűnik, hogy ennyi kilométerrel vette a négyéves autót, de az állapot láttán elszáll a kétkedésünk. Most 32 ezer felé közelít a számláló. Az R32 gyakorlatilag új.

Ahogy felcsapjuk a motorháztetőt, süt a motor. Nem lehet túl jó dolga a szűk motortérben, de a technika állítólag megbízható. A hamvas állapotú Golffal Máténak természetesen nem volt még komoly baja, egyszer folyt a diffiből az olaj, de csak azért, mert túltöltötték a cserénél. Egy kipufogótartó gumi hagyta még el magát, nagyjából ennyi a négy évre jutó hibalista. De az R32-közösségben egyébként sem a javításról, inkább a tuningról szokott szó lenni. Népszerűek a turbó- és kompresszorkészletek, még azt is elbírja a motor és a hajtás.

A múzeumba illő metálkék Golfunk ezzel szemben pont olyan, ahogy kijött a gyárból. A széria motor is épp eleget, 241 lóerőt tud, 320 newtonméteres nyomatékadattal. A gyári 18”-os OZ Aristo felnik alatt elöl 334 mm-es féktárcsákat szorítanak a szintén gyárilag kék féknyergek, ezen kívül csak a szolid, három centis ültetés, a mélyebbre húzott lökhárítók és a dupla kipufogó árulkodik a turpisságról. Igen, ilyen dögös volt a Golf IV-es alapból. Nem véletlen, hogy avatatlan szemek hétköznapi pimpelt 1,4-esnek nézik. Az R32 jelzés végülis bármi lehetne.

Miután óvatosan kikecmeregtem a parkolóból, akár vissza is adhatnám a kulcsot. Köszönöm, elég volt. Nem kell felváltani kettesbe sem, nem kell kipróbálni, mikor kezdi el tolni az orrát kanyarban. Az első másodperctől érezni, hogy ez egy komoly autó. Ha már vezettek IV-es Golfot, felejtsék el. Ez nem az.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53