Ha már a karosszériánál tartunk, érdemes megemlíteni, hogy bár könnyebb lett az autó, de nem kisebb. A 4,31 méteres hossz nem sokat változott, de a tengelytáv 58 milliméterrel nőtt. Ez a beltérben is érződik, magam mögött (185 centiméter) kényelmesen elfértem, még hely is maradt a háttámla és a térdem között. Jut a pakkoknak is tér, de azért senki ne számítson hodályra, sőt. Az előző A3-hoz képest 15 literrel van több hely a csomagtérben, ez a 380 liter nagyon messze van, mondjuk egy Golf Variant 560-jától, de egy Fabia kombi is jóval több helyet ad. A Sportback nem akar családi autó lenni, inkább lendületes fiatalok snowboardjait és egyéb sporteszközeit képzelték bele a tervezők, lehajtott üléstámlákkal akár 1220 liternyi helyre lehet pakolni –a háromajtósnál mindenképpen jobb a helykínálat, a később érkező, Győrben készülő 4 ajtós alapból biztosan több csomagteret ad, de a forma miatt kevésbé variálható a tér.
Ahogy kocsi a külseje, a beltér sincsen túljátszva, egyszerű formákkal operáltak a dizájnerek. A beépített alkatrészek minőségére, a részletmegoldásokra nagyon sok figyelmet fordítottak, a megszállottsággal határos tökéletességre törekvésről Papp Tibi már mesélt korábban. A háromajtós A3 nemzetközi bemutatójáról szóló cikkben is külön megemlített, 31 alkatrészből álló levegőbeömlők lenyűgöztek, teljesen lebilincseltek ezek a műszaki remekművek. Én egész nap elnézegettem volna őket, a krómozott karika kattanása, a sugárhajtású vadászgépek utánégetőjét idéző, finoman mozgó rostélyok tapintása és formai összetettsége miatt pszichés kényszert éreztem, hogy folyton matassam, állítgassam őket.
A műszerfalon végigfutó, üveghatásúnak nevezett díszléc is érdemes a közelebbi szemrevételezésre, a váltó előtti konzol szálcsiszolt hatású fekete műanyagja szintén alig észrevehető, igényes megoldás. Felár ellenében a pohártartókba is jut a vékony, fehéren világító hangulatfényből. A Skoda Rapidból ismert, ötletes, pohártartóba illeszthető telefontartót továbbfejlesztették, már nem csak a (tok nélküli) iPhone fér bele, de a slusszkulcsnak is dedikált helye van a gumitömbben.
A legerősebb, legfelszereltebb A3 Sportbackben elkövetett féktelen száguldás után nem tűnhet jó ötletnek azonnal a Győrben készülő 1,2 TFSI motorral szerelt verzióval indulni a szűk hegyi szerpentinek felé. Mit mondjak, csalódás volt, méghozzá a kellemes fajtából. Feleslegesen féltem a legkisebb motortól, hiába lankasztó papíron a durván 1200 kilogramm és a 105 Lóerő/175 Nm párosítása, Már elinduláskor meglepett, mennyire szépen, egyenletesen indítja meg az autó testét, de később sem erőlködött. Természetesen oda kell figyelni, emelkedőn melyik fokozatba toljuk a váltót, de a közel kétszer ilyen erős dízel után nagyon jólesett ezt a kis motoros változatot vezetni – túlságosan is alábecsültem az egykettest. Kár, hogy ezt a motort csak később kezdik el árulni.
Szimpátiám a magyar származású, legkisebb motor iránt tovább fokozódott, mikor az 1,6 TDI-t is kipróbálhattam. Ez is kéziváltós volt, és csúnya káromkodásokat provokált ki a monte carlói csúcsforgalomban. Ha háromszor nem fulladtam le vele (lassan gurulva, kettesben araszolgatás közben), akkor egyszer sem. Automata váltóval talán nem idegesített volna ennyire, igaz, azzal meg a start-stop rendszer válik zavaróvá. Meg kell szokni, hogy míg kéziváltós modellnél a rálépek a kuplungra - elengedem a féket – rálépek a gázra műveletsor elég hosszú a motor életre keltéséhez, automatánál csak lelép az ember a fékről, rá a gázra, indulna, de a motor még szunyókál. Persze van erre megoldás: egyik lábbal fékez az ember, a másikkal a gázpedált kezeli. Induláskor először megpöccintjük a gázpedált, lelépünk a fékről, és már berreg is a motor, indulhatunk.
Hogy mindezt mennyiért? Az alap 1,4 TFSI 6 089 880 Forint, de ha mindazt, amiről fentebb szó volt hozzákonfiguráljuk, senki ne lepődjön meg, ha a kocsi ára bőven nyolcjegyű lesz.
Az A3 Sportback megihletett: csináltatok egy „A downsizing a barátod!” pólót, mert ez most már a sokadik autó, amiben egy kis, turbós-benzines motor szolgált kellemes meglepetéssel és vetett árnyékot a dízelekre. De kell egy másik póló is, „Oszt vezetni ki fog?!” felirattal, mert bár általánosságban egyáltalán nincs ellenemre az autós multimédia fejlődése, de félek, lassan tényleg eljutunk oda, hogy az elektronikus extra szolgáltatások kezelése több figyelmet fog igényelni, mint maga a vezetés. Persze van sok, helyettünk is figyelő asszisztens rendszer, de azoknak az lenne a feladata, hogy még biztonságosabbá tegyék a közlekedést, nem pedig az, hogy szinten tartsanak.