Már az elején megfogadtam, hogy a dízel Civic külsejéről vagy jót, vagy semmit, így rögtön rátérhetünk a lényegre. Arra, hogy valójában mit nyújt majd az 1,6-os dízelmotorral.
Nincs a világon olyan autógyár, amely ne gyártott volna egyetlen rossz dízelmotort sem, kivéve a Hondát. Viszonylag könnyű nekik, hiszen eddig egyetlen dízelt készítettek, miután belátták, hogy nemigen tudnak jót vásárolni. Mindig is szerettek önállóskodni, aminek van előnye (például a 2,2-es dízelmotor) ám mivel a dízelpiacnak számító Európában kisebb szereplő a Honda, akad hátránya is (az, hogy tíz évet kellett várni a következőre). Kérdés, hogy az eddig száz százalékos találati arány marad, vagy visszalépnek ötven százalékra.
Mindenesetre ijesztőnek tűnhet a marketing-körítés. A Honda beszállt a Mazda által elkezdett hülyenév-versenybe, és ha a Mazda új motorjait-váltóit hívhatják ÉgAktívnak, akkor az övék FöldÁlom (EarthDream) Technológia.
Hogy mindez mit jelent? Igazából nincs egyetlen olyan jól megfogható paraméter, mint a Mazda új dízelénél a viszonylag kis kompresszió (14:1), a Hondáé teljesen normális (16:1). Van viszont két (!) EGR-rendszere, egy kis- és egy nagynyomású, azaz a kupufogógázból jócskán kap vissza a motor, ha kell. A turbó maximum másfél baros töltőnyomást állít elő, a befecskendezés pedig maximálisan 1800 baron történik. Mivel kisebbek a hengerek, a befecskendezett gázolajnak még azelőtt meg kell gyulladnia, mielőtt eléri a hengerfalat, ezért kisebb hajszálfuratok vannak az injektorokban.
A prezentáció és az adatok alapján szenzációs a végeredmény, aki a galériában végignézi az összehasonlításokat, vegye figyelembe, hogy mindent a 2,2 literes dízelhez viszonyítottak. Hadd csodálkozzon az újságíró, hogy mennyivel könnyebb az a dugattyú (43%), meg mennyivel kisebb a forgattyúcsap átmérője (55 mm - 39 mm). De hát hogy a fenébe ne lenne az egy 2,2 literes motoréhoz képest? Tudom, a különbségben benne van az a tíz év, ami az anyag- és kenéstechnikában eltelt. Csak pont az nem derül ki, mennyire.
Szóba került a nagyobbik dízel jövője is. Ennek nagyjából az Euro 6-os normák életbe lépésekor búcsút mondhatunk, mert a motorfejlesztés vezetője szerint gyakorlatilag teljesen újra kellene tervezni, hogy hozni tudja a szigorúbb határértékeket. Azaz 2015-től már biztosan vége a dalnak, azt meg nem árulták el, hogy terveznek-e egy tök újat. A jövőbeli motorokat ábrázoló szlájdon határozottan csak egy dízelmotor szerepelt. (És mellesleg egy turbós benzinmotor is.) De ennél többet nem tudhattunk meg.
Mindenesetre ez az 1,6-os egy jó motorméret, pláne egy Civic-méretű kocsiba, amelynek ugyan jót tesz a 2,2 literes dízel ereje, viszont amikor kanyarodni kell, hátrány az orrnehéz viselkedés. A kisebbik motor – nem vicc – gyakorlatilag 50 kilóval könnyebb, ami rengeteg. Pláne, ha tudjuk, hogy az 1,6-os csak 134 kiló szárazon, de a váltón is spóroltak 7 kilót.
És hogy mit tud? Gyönyörű összehasonlító táblán láthattuk, hogyan pipálja le a VW, a Peugeot-Ford-Mazda hasonló dízelmotorját 120 lóerővel és 300 newtonméterrel. Csakhogy ez az 1,6-os méretosztály viszonylag új, így szinte mindenkinek modernebb a kis dízele, mint a nagy. Azaz erős a mezőny, hogy mást ne mondjak, ott a Fiat (120 LE, 300 Nm) motorja, hajszálra ugyanezekkel a számokkal, csakhogy az már 1500-nál leadja a legnagyobb nyomatékát. Megemlíteném még a Renault motorját 130 lóval és 320 Nm-rel, de fenyegetően közelít Szentgotthárdról az Opel kis dízele is 136 lóerővel. Vagyis a Honda motorja tényleg az élmezőnyben van, de nem minden ponton a legjobb. Legalábbis papíron.