Az Üllői úton beállt mellém egy matt feketére fóliázott, AC Schnitzer tuningos hetes. Nem volt rajta felirat, de úgy tippelek, nem alapmodell. A vezetőjének annyi előnye volt, hogy elolvashatta a feliratot a 750d hátulján, mert én már álltam a lámpánál, amikor begurult mellém hátulról. Ennek tudatában nem rúgta el neki. Ez azért mond valamit.
A road presence-nek hívott, magyarul kicsit kifacsart közúti jelenléte igen magas. Magyarán mindenki takarodik előle, akkor is, ha ötvennel csorgunk. A többi közlekedőnek eszébe se jut dudálni, ha ott felejtjük magunkat egy zöldnél, mert épp elvesztünk a menüben.
Persze mikor jöjjön tesztre a legerősebb dízel hetes BMW, ha nem a latyakos márciusban? Főleg, hogy ez az új dízel a maga 740 newtonméterével kiröhögi a sok benzines motort a 7-esben, mindössze egyet hagytak meg becsületből erősebbnek, a 760 jelzésűt (750 newtonméter). Akkor már lehetett volna mindkettő tízzel több, hogy értelme is legyen a kiírásnak. A 750d lehetne 750, a 760-as V12-es pedig 760.
BMW számok
Mert amúgy a világ két-három generációval ezelőtt kifordult a sarkaiból, és az autógyártók igen hosszú ideje marketingneveket adnak. Régen a BMW-nél az volt a módi, hogy az első számjegy a kasztni méretére utalt (1, 3, 5, 6, 7), a második két szám pedig a motorméretre: 16, 18, 20, 23, 25, 28, 30, 35, satöbbi. Mára ebből ennyi maradt, hogy az 528i például már nem egy vérnősző hathengeres csúcsmodell az ötösben, hanem kicsit erősebb négyhengeres, turbóval. A középmezőnyből bőven vannak felette teljesítményben és hengerszámban is. Így készül a 35i is: a háromliteres hathengeres kap egy turbót. Vagy kettőt. Addig már nem is merészkednék, hogy a 16, 18 és 20d motorok is azonosak, más és más teljesítményszinten.
És itt el is érkeztünk a 50d motorhoz, amiről - a BMW lelkivilágát ismerve - nem is feltételeztem, hogy ötliteres volna, hiszen a legnagyobb dízelük a 4,4-es V8 volt, amit másfél generációval ezelőtt vezettek ki. Csak elárulom már: ez az 50d motor bizony hathengeres. Ugyanaz a blokk, mint a 730d és a 740d esetében, három liter hengerűrtartalomból, literenként egy turbóval. A három turbóból kettő változtatható geometriájú. Ugyanez a motor az ötösben M550d néven fut. Az azért úgy izgi, mi?
4,9 alatt van százon, az intelligens xDrive összkerékhajtással, és a maga két tonnás üres, és 2,6 tonnás legnagyobb tömegével. A gyorsulása minden körülmények között felsőbbrendű. Döbbenetes. Szürreális. Félelmetes. És teljesen mindegy, álló helyzetből, vagy 100-as tempóról gyorsítunk, megkockáztatom, hogy az utcán közlekedő autók között nincs ellenfél.
Ennek ellenére a fogyasztás szintén drámai. Drámaian kevés: 11,6. Ez az én olvasatomban a nullával egyenlő, főleg, ha majdnem ennyit meg tud enni egy CR-V is. Jó párszor kipróbáltam a rugalmasságát 80-130 között; van neki. A szerény fogyasztásban a start/stop és egyéb nyalánkságok mellett a tökéletesre áttételezett váltó is segít, amivel 130-nál 2000 alatt forog, ahogy kiderül a vetített műszerfalból.
Az olajhőmérő része a műszerfali alapkészletnek, ami ritka és szívderítő. A hagyományos négy órás elrendezés eléggé high-tech: a mutatókat és a számokkal együtt a skálázást is csak egy képernyőre vetíti, ami a beállított módtól függően hideg fehér (Comfort), vagy vörös Sport. Egyik esetben fordulatszámot és kilométert mutat, mutatóval, a másikban sebességfokozatot, fordulatszámot és sebességet, de nagy számokkal. Ezek mellett férnek meg a fogyasztási adatok, visszatáplálás, startstop, táblafelismerő, ami eléggé okos. Az odahányt, félmagasra tett, félig behavazott állandó korlátozó táblákat is felismeri, volt egy olyan érzésem, hogy a GPS is segít neki. Ez utóbbi infókat kiteszi a HUD-ra is, a megállási és előzési tilalmakra vonatkozó táblákkal együtt.
A BMW presztízs utazóautójának külső méreteire egyféleképp adódik panasz: a szűk parkolóházakban. Máskülönben a helykínálat példaértékű, a fordulékonysága dicséretes, de ettől még tényleg egy bálna. Így, a rövid tengelytávval is, ami 307 cm, öt méter fölé csusszan hét centivel a teljes hossza. Nemhiába oszlopos tagja a német überbálna-triónak. Lábtérről meg ilyesmikről értelmetlen is beszélni, minden van, bőséggel. De ha esetleg a 307 centi kevés, meg lehet venni hosszú tengelytávval: tizennégy centit toldanak bele a két tengely között. Bárcsak ilyen egyszerű volna.
Érezni rajta, hogy jó nehéz, de hát milyen legyen egy két és fél tonnás autó, ha nem nehéz? A méreteit meghazudtolóan jól manőverezhető szűk helyeken is, körben van parkradar, kamera, szinte kizárt, hogy elnézzünk egy virágládát valahol. Szerencsére menet közben is vigyáz ránk, sávelhagyás, radaros követés, biztonsági, ráfutást gátló funkciókkal.