A Mazda 3 rendkívüli sikert hozott a márkának. Az utolsó 323-as után végre egy igazán ígéretes formájú autó jó minőségű részletmegoldásokkal, gazdag motorválasztékkal. A használtpiacon egymilliótól találunk ezernégyszáz köbcentis alapmodelleket, kicsit drágábban egyhatosokat, sok dízelt és mindössze hármat az abszolút csúcsot jelentő MPS-ből.
A Mazda 3 első generációja már tízéves, de lendületes formavilágán szinte nem fog az idő. Nézzenek mellé egy Ford Focus II-t, vagy egy űr-Civicet. Na ugye. A régi hármast tényleg Japánban gyártották, ezért újonnan sok kategóriatársánál többe is került. Jó minőségű tárgy, kiváló életkilátásokkal.
Úgy képzelem, a Mazda 3 vásárlóinak egy része heteken át merengett a csúcsmodell adatlapja fölött, mielőtt megrendelte az autóját. Nekem is lehet turbós sportkocsim? Igen, úgy nyolcmillióért. Néha titokban kimondta magának a három betűt: MPS (Mazda Performance Series). Nézegette a kétezerháromszáz köbcentis turbómotor, a méretes intercooler és a kovácsolt dugattyúk fotóit. Finoman erotikus megvilágítás, a japánok nagyon értenek a vágykeltéshez. Aztán a reménybeli vevő az órájára pillantott: egy, kettő, három, négy, öt, hat. Ha egy ilyen autója lehetne, ennyi idő alatt lépne százra, amikor csak akar, ahol csak akar. Márpedig akar, ez nem kérdés. De mi lenne otthon, ha beállítana az MPS-sel? Ajtócsapkodás, vagy talán válás? Képtelenség. Aztán rendszerint maradt az egynégyes, vagy egyhatos benzines, és az átlagtulaj most arról gondolja, hogy hm... mennyire tüzes egy ilyen sima japán négyhengeres.
Most feltépjük a régi sebeket. A több mint száz eladó használt Mazda 3 hirdetése közül egy 2007-es acélkék példány a korosztály legdrágább darabja. Tízezer forint híján 3,7 millió forintot kér érte Tamás, akiről most már tudjuk, hogy a nagy pillanatban nem elégedett meg egy laza erotikus fantáziával. Autója első pillantásra lehetne akár egyszerű lakossági kivitel is. Csupán a tizennyolc colos felnik, a sportosan ereszkedő tető mögé biggyesztett szárnyacska, és a küszöbszélesítések emelik ki a tömegből. Ezeket viszont bármelyik motorhoz meg lehetett vásárolni.
Ez a dög viszont tényleg a turbós változat, hasít belém a közelébe érve. Mindössze 60 ezer megtett kilométerével szinte új, csak az elején látok egy kis hézagkülönbséget a lökhárító jobb és bal sarka közt. Az autó most azért eladó, mert gazdája rájött, már nem szórakoztatja annyira a 260 lóerő, és az átlagfogyasztás, ami csak emberfeletti önuralommal tartható tíz liter környékén. Biztosan lehiggadt. Nem felróható neki, hogy végül mégiscsak igaz a netes falvédőszöveg: egyszer mindenki életében eljön a pillanat, amikor végképp feladja önmagát.
Vannak ellenfelei?
Hát persze, hogy vannak. Ott van például az Opel Astra OPC, a Renault Mégane RS, vagy a Honda Civic Type R, esetleg a Ford Focus ST, vagy a Golf GTI. Egyik sem olyan erős, mint a Mazda. Hát a Golf R32? Az kicsit más világ, ugyanis összkerekes.
Az utastérben szinte nem is látszanak a használat nyomai, de ez természetes. Minden szürke vagy fekete szövettel, illetve műanyaggal burkolt. Csak a piros cérnával szegett váltószoknya, az alumínium váltógomb, és a szintén pirossal varrt bőrkormány dobja fel kissé a hangulatot. Az első ülések nem is emlékeztetnek a nagyszériás kivitelre. A háttámlákon ott a MPS felirat. Nem igazi sportülések, mint ahogy a Mazda 3 mps sem akar igazi sportautónak tűnni. Az ülések eléggé tartanak, az MPS pedig eléggé veszedelmes.
Még ma is hangulatosak a csőműszerek, a kerek légbeömlők és az elegáns középkonzol. Itt az egész hirtelen értelmet nyer, sőt, talán kicsit kevés is ennyi hatásvadászat a száraz adatok ismeretében. Ránézésre nekem kicsit alfás az összkép, de annyi baj legyen. Ha normál méretű emberek ülnek elöl, hátul is marad elég lábtér. Az autó eladásával foglalkozó Becsületesnepper viszont egy óriás, így mögé csak gyerekülést tehetnénk.
A csomagtartó alapállapotban 345 litert fogad be, nincsenek benne kretén domborzati viszonyok, mivel a 3 MPS nem összkerekes, mint a Mazda 6 MPS, vagy a szintén ezzel a közvetlen befecskendezésű, változó szelepvezérlésű motorral gyártott CX-7. Így is jól pakolható, hozza a kompaktoktól elvárható szintet. A családunkban szolgáló derék egyhatos gyomrában elfért az unokaöcséim ikerbabakocsija, sőt, később a támasztókerekes gyerekbiciklik sem lógtak ki. Magyarországon egy ekkora autót már családinak neveznek, de három gyerekhez már kevés egy kicsit.
Na jó, de tényleg olyan bestiális az MPS, mint ígérik? Naná! Lapozzon és borzongjon!