Tiger Woods

Teszt: Volkswagen Golf V. GTI

2005.04.25. 09:31

Adatlap Volkswagen Golf Gti Dsg - 2005

  • 1984 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 200 LE @ 5100 rpm
  • 280 Nm @ 1800 rpm
  • 6 seb. szekvenciális (robotizált) automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    6.9 másodperc
  • Végsebesség:
    233 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    7.9 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    10.7 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    6.2 l/100km
  • 8 389 200 Ft

Utálom az új Golfot, de rossz a lelkiismeretem. Az észérveim eddig se voltak túl erősek, és attól rettegek, hogy mire kifut, ez is tetszeni fog, mint az előző. Ami meg a GTI-t illeti, az tökéletes autó, ott a helye rögtön a Golf II GTI mellett a legendák polcán. Kettejük közt úgysincs semmi.

Piszok jó motor, mindenhol erős, és jól is pörög. DSG-vel kombinálva fel is rántja százra 6,9 alatt, kézzel váltva se sok a 7,2 másodperc. És alighanem lesz még erősebb is. A GTI ugyanis lehet a kategóriájának legjobbja, de már most sem a legerősebbje. Az Astra GTC ugyanígy 200 lóerős, a Renaultsport Mégane 225, és az érkező Focus ST-ről is tudni, hogy a Volvo V40 T5 220 lóerős motorját kapja. Továbbá a GTI annyira alaposan összerakott és kifinomult autó, hogy egyszerűen nem érződik elég izgalmasan gyorsnak, hiába az.

Ez részben azért van, mert a belső úgy meg van építve, mintha Magyarország lenne az elsődleges piac, kátyúval, kiálló csatornafedéllel, terepjárós főpolgármesterrel. És a pompás összeszerelési minőség mellé végre jók az anyagok is, a sima Golf V vigasztalanságát nagyon feldobja a néhány díszbetétke itt-ott, és a kiválóan tartó sportülések. Kegyelemdöfés: a pohártartó gravírozott VW-emblémás sörnyitót tartalmaz, ami - amikor nem sört nyit - bármilyen méretű poharat borulásbiztosan rögzít. A praktikum és a humor találkozása egy német autóban annyira megdöbbentett, hogy szégyenemben megettem a videokazettát, amin az 1,4-es Golfon fanyalogtam.

Csak GTI felirat
Csak GTI felirat

A becsületes sportosság a pazar futómű, a remek motor és a villámgyors váltó mellett a kikapcsolható ESP-ben is megnyilvánul, szemben például a Mégane állandó villanydadájával. Ráadásul az elektronika nem is kapcsolja magát orvul vissza, illetve csak akkor, ha nagyon durva oldalgyorsulást és ABS-t bekapcsolóan durva fékezést érzékel egyszerre, ekkor ugyanis - valószínűleg helyesen - úgy ítél, hogy mi már megtettük a magunkét, ha ő nem ment meg, jön a légzsák. Ha simán csak pörgünk a szakadék felé, de nem fékezünk, nem okvetetlenkedik. Ahogy kell.

És pont ezt a természetes sportautósságot teszi tönkre a világ legjobb váltója. Egy ilyen autóval ugyanis kaland a gyorsan menés, ahol a vezetést magát élvezzük, és ebből a folyamatból az ügyesen végrehajtott gázfröccsös visszaváltás öröme már örökre kimarad. Legalábbis ami a sofőrt illeti, mert persze az automatának mindig sikerül. Ahogy a bélyeggyűjtést is megöli, ha apu hoz egy kocsirakománynyi postatisztát, a váltás öröme is megkopik, ha mindig tökéletes. Ma már a Ferrarik többsége is robotváltós, meg az M5 és M6, de azok legalább rángatnak, csattognak vagy bólogatnak, de a DSG nem, a DSG a tökéletes búvóhely, ami megöli a bújócskát, a hibátlan szisztéma, ami miatt nincs már értelme amőbát játszani. Micsoda szerencse, hogy árulják sima hatsebességes kézivel is, nekem biztos úgy kéne.


Megkülönböztetett

Golf, a gazdagok sportja

A GTI alapára 7,7 millió Ft , a mi DSG-s, felextrázott tesztautónk pedig egyenesen 8,6 millió forintba kerül. Ez rengeteg pénz: az erősebb és gyorsabb
Subaru Impreza WRX alig félmillióval több, és bár nem szuperváltós, de összkerekes, és nem kevésbé vaskos a legendáriuma.
A Golf közvetlen vetélyátrsai így festenek:
Toyota Corolla T Sport (192 LE): 5,8 millió - amennyivel olcsóbb, annyival lassúbb, puhább, rosszabb.
Honda Civic Type R (200 LE): 7 millió - nyersebb, kompromisszummentesebb, kihegyezettebb, hondább. Remek sportautó, de messze nincs meg benne a GTI civilizált nagyszerűsége
Renault Megane RS (225 LE): 7,6 millió - kicsit jobban megy, de messze kevésbé jó sportautó
Opel Astra 2.0 T Sport (200 LE): 6,9 millió - jó, jó de nem ez az Opel igazi GTI kihívója, feltehetően jön még egy rendes sportmodell valamikor
Seat Leon Cupra R 1.8T (225 LE): 8,1 millió - a Cupra nem normális embernek való, hanem elhivatott elmebetegeknek. Azért is ilyen drága.
Seat Leon FR 1.8T (180 LE): 5,4 millióért kiváló vétel. Mindenben rosszabb, mint a nála érettebb, kiforrottabb és modernebb Golf, de ennyivel olcsóbb is
Citroen C4 VTS 6,4 millió - a C4 nagyon szép, de nem megy igazán jól, rossz a váltója, és nem is kiugróan jó vezetni. Lassúbb, ügyetlenebb, olcsóbb. Jön még az új Focus ST is hamarosan.

Képtelenség belekötni, két teljes értékű autó másfélnek az áráért. Ha kell, automataváltós utazóautó, amiben a világon semmire sincs gondunk, megy magától, néma, kényelmes. Aztán ha megőrülünk, és hajszolni kezdjük, szépen feléled, megfeszül, és rémes tiprásba kezd. Pokolba az ajnározással, de nekem a külső is nagyon tetszik, csak az ajtókat sokallom, a háromajtós kasztni nemcsak sportosabb, de merevebb is, ami mindig jót tesz egy autónak. De azokat a finom kis változtatásokat, amikkel eltávolították külsőre a sima Golftól, azokat én mind megkajálom, nekem ez egy másik autó. A fekete hűtőrács, a felnik, a küszöb, a gyönyörű fényű lámpa, a kis spoiler és a kipufogó tökéletesen adja vissza a GTI karakterét: egy hibátlan, kényelmes, erős, minden célra és mindenkinek használható, tökéletes autó. Fú, megint kimondtam. Nagyon szégyellem magam.

A szerző értékelése

Öt kövér csillag. Végre megint a Golf a GTI, nem egy GTI. Sportszeretőknek kézi váltóval, normális embereknek DSG-vel.

Olvasói értékelés

A Golf V GTI-ről még nem született Népítélet, de ha önnek van, írjon okvetlenül!


Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.