A Mercedes erre büszke lehet
Mercedes A 220 cdi Blue Efficiency - 2013.
A laposság azonnal tudatosul, ahogy a nagyon mély ülésbe beleülünk, és a műszerfal elénk tornyosul. Az üléspozíció nagyon sportos, de kényelmes.Az autó belseje pontosan illik a Mercedes palettájába, és sajnos az olcsó kínai tableteket mintázó középső kijelző is ott van. Még a konzolja is olyan, mintha utólag vették volna észre, hogy elfelejtettek kijelzőt tenni a középkonzolra, és okosba' megoldották volna a kis tablettel. Az olcsóság azonban itt ki is merül, mert a korábbi A osztályhoz hasonlítva minőségi ugrásról beszélhetünk, mind kialakításban, mind a felhasznált anyagok tekintetében. Persze, nem egy S osztály, de nem is kerül annyiba.
Az ülések nagyon szépek, sportülésnek néznek ki, azonban a fejtámla nem állítható. Sem magasságban, sem dőlésszögben. Ez annyira hihetetlen, hogy percekig nézegettem, keresve a rejtett gombot, hogy a dőlését legalább módosíthassam, de nincs. A designo csomag (95.000 Ft) részeként kapható piros biztonsági övek, valamint a hozzájuk passzoló piros csíkok az ülésen valóban nagyon sportos hangulatot árasztanak, de hölgyutasom felhívta a figyelmemet, hogy a piros kevesebb színhez passzol, mint a fekete, így nem annyira előnyös. Ez is egy szempont, ha széles tömegeknek akarunk autót gyártani. Mindegy, nekem nagyon tetszett a racing piros az utastérben.
A hely elöl bőséges, és ahogy haladunk hátra, csökken. A hátsó ülés kategóriaátlag, a csomagtartó kicsit átlagon aluli. Ennél kicsit bosszantóbb a hátsó ülésen ülők klausztrofób helyzete: mintha egy barlagban lennének, ha kényelmesen elhelyezkednek, akkor csak kicsit előredőlve látnak ki az oldalablakon. A hátul ülők komfortja áldozatul esett a külső megjelenés, a dinamikus oldalvonal oltárán. Van ez így manapság, nem ütközünk meg ezen.
A Harman Kardon Logic7 Surround Sound-System 208 ezerért zeneőrülteknek jobb beruházás, mint az állandóan csipogó, túlérzékeny parkradar, és a korlátozottan használható aktív parkolóasszisztens 213 ezerért. Viszont hátsó tolatókamerára szükség van, mert kilátni alig lehet hátrafelé. És ez csak 91 ezer forint, ez ingyen van, szinte lopás megvenni.
A meglepetések akkor érnek, ha elindulunk az autóval. Ez az autó nagyon gyors. Nem azért gyors, mert nagy a végsebessége vagy bivalyerős a motorja, ennél sokkal jobb. Azért gyors, mert nagyon jól ki van találva, nagyon harmonikus. A motor nagyon passzol a 7G-DCT duplakuplungos automata váltóhoz, a sportfutómű pedig az utcai sportosság példaképe is lehetne. Nem üt, nem ráz, de úgy fűzhetjük be az autót a kanyarokba, hogy a biztonság végig mellettünk ül az ülésen. Amikor egy kicsit már elkezdi túrni az elejét, az ESP szépen, finoman beavatkozik, és az autó íven marad. A fék szimpla egydugattyús úszónyereg, ránézésre csak az tűnik fel, hogy a hátsó tárcsa szinte azonos méretű az elsővel. Működése azonban remek, nem fárad, nem túlszervózott, de nagy tempóról sem kell az ölünkbe rántani a kormányt és szemkigúvadva taposni. Szívesen mutogatnám a milyen egy jó fék előadáson, szemléltető példaként.
A duplakuplungos váltót nagyon jól összehangolták a motorral. A 2.1-es common rail dízel 170 lóerejét és széles tartományban jelen lévő 350 Nm-es nyomatékát úgy hasznosítja a váltó, hogy akármilyen közlekedési szituációban pöccintjük meg a jobb pedált, a válasz azonnali kemény gyorsulás. Pontos a váltás és gyors a haladás. Ha tippelnem kellene, azt mondanám, hogy az autó körülbelül 200-220 lóerős. Ha pedig akadékoskodni szeretnék, akkor azt mondanám, elinduláskor gondolkodik egy kicsit a váltó, de ez is inkább a menet közbeni váltások, visszaváltások gyorsaságához képest lassú, abszolút értelemben nem.
A dízel nem különösebben forgós, de jó hangú és kellemes karakterű. Szinte sportosan morog, nem bántó dízelhang a jutalmunk, ha 4000-ig forgatjuk. A hangmérés is alátámasztja a szubjektív csendérzetünket az autóban: 90-nél alig 63 dB(A) a zaj, de a 130 is 69 dB(A) alatt van, ami nagyon szép. Ráadásul a hang karaktere, tónusa sem bántó, sőt.
A fogyasztására sem lehet panasz, 6,2 litertől 8,9-ig mértem, utóbbi esetben már ámokfutó módjára hajtottam az A osztályt. Azt mondom, hogy bárki el fog vele autózni 7 literrel vegyesben, néha nagyon jóízűeket gyorsulva, előzgetve.
A tesztautó ára 12 millió forint, nyugodt mozdulattal vegyük kezünkbe a vastag filcet és húzogassuk ki a felesleges majomságokat. Az alapár 7.3 millió, innen indulunk. Kamera hátra, feláras zene, néhány apróság, és 8 millió körül van egy nagyon jó második autónk a családi kombi mellé. Ami nem az extráktól jó. Nyolcmillió nem kevés, de BMW-ből egy hasonló egyes modell, vagy egy Audi A3 sem lenne kevesebb, és meggyőződésem, hogy jobb sem. Ha pedig az extrázott árat nézzük, milyen furcsa, mindhárom modell pontosan 12 millióra jön ki.
Kompakt Mercedes, de nem a hagyományos, papperos stílusban. Sportos futómű, bravúrosan briliáns motor-váltó összhang, príma fék, nagyon jó futómű. Osztályában minőségi belső tér, közepes helykínálattal. A motor-váltó-futómű trió pedig erősen kiemeli a tömegből, sportossága, összehangoltsága bármilyen sportosnak elkönyvelt márka becsületére válna. Korábban a B osztály csalódás volt, de ez szinte teljesen kiköszörülte a csorbát a márka mai alsó modelljeinek imidzsén. Kisebb hibáit a jó tulajdonságai fényében elnézzük. Főzni nem tud, de nagyon jó az ágyban, ugye tudják milyen ez.