Hogy miért nyáron kapjuk meg tesztelésre az xDrive-val téliesített 120d-t? Van racionális magyarázat. Az ilyen tesztautók turnéztatása általában vásárlókat generál. Ha télen állítják be, mire megérkezik a vevő Bömöse, kitavaszodik. És képzeljék, ott fogja enni a fene szegény BMW-customert decemberig, hogy vajon tényleg működik-e benne az összkerék, vagy tán bele sem szerelték? Akkor inkább egye a fene az újságírót, de a vevők kapják meg a télig az ő 120xd-jüket.
Vannak nekem is módszereim. Mert tény, hogy aszfalton, normál közlekedésben az égvilágon semmit sem érezni az egészből, hisz a BMW összkerékhajtása csak akkor kapcsol, amikor kell. Épp ezért itt a Kis-Duna partján lenéztem a földutakra, és hát döbbenet. Az üzemmódváltót átnyomtam a Sport+DSC off állásba és a 120xd úgy megindult, mint egy raliautó. Alapvetően érezni, hogy hátulra több erőt enged a rendszer, de nem úgy, ahogy a sima hátsókerekessel történne, ha rászabadul a 380 nyútonméter. Az xd csak kicsit dobja ki a fenekét, közben gyorsul, gyorsul, már jön a nyárfa, zabszem a seggben, de a kormányzás piszok magabiztos. Elég még egy kis gáz, egy kis rántás a kormányon, simán elfordul, a nyárfa is ép, meg a kocsi is. A BMW a 120 xd-vel imprezai magasságokba lépett. Igaz, közben akkora port ver fel, hogy az ember megszánja a horgászokat, és inkább abbahagyja. Gond nélkül kinézem belőle, hogy havas úton bármilyen autót megeszik reggelire, mert tényleg olyan magabiztosan teszi le a hihetetlen erőt a talajra, hogy már-már pofátlanság.
Azt sem bántam, hogy kézi váltós, sőt. Pedig a BMW váltója elég műanyagos, mit mondjak, ma már sima fronthajtásos autók jobb váltási érzetet nyújtanak; a rossz hír az, hogy akár dél-koreaiak is. Igazából ez nem nagy gáz, csak kicsi. Egy ilyen klassz autóba viszont beleférhetne, hogy az első öv magasságát állíthassa az ember, ez tényleg ciki, még akkor is, ha netán az Euro NCAP így is megadja az öt csillagot a kocsinak. Elvégre a dummy nem panaszkodik.
Kicsit meglepett, városi tempónál mennyire zötyög, elég kemény a rugózása, pedig sportfutómű nem szerepelt az opciói között. A Sport felirat csupán a külső-belső kivitelre utal: megvehető csomag, amitől 16-os könnyűfém kerekei és piros csíkos utastere lesz. Aztán ahogy a sebesség nő, úgy simul ki a rugózás, és nem marad más, mint a végtelen stabilitás.
Még ha némi kényelmetlenség is az ára, valójában a kis BMW nem csak klasszul néz ki, de még klasszabb vezetni. Mindent ennek rendeltek alá, méghozzá úgy, hogy semmihez se kelljen nagy mozdulat: a kormány, a fék olyan precíz, amihez foghatót a tömegmodellek között nemigen találni. Na, hát ettől kerül ennyibe. No meg attól, hogy ez a 20d motor ebben is hihetetlenül keveset fogyaszt, bármit is csinál az ember. Azt még most is alig hiszem, hogy városban úgy 5,5-5,6 litert kajált, pedig többnyire kikapcsoltam a motorleállítgatást, mert ezzel a dízellel nem szórakoztató. Pedig tökéletesen működik, nem lehet olyan gyorsan egyesbe rakni a váltót, hogy addigra ne röffenjen be a motor.
Tudom, a 120xd nem lesz népmodell. Pedig ugyanarra tökéletes, amire az átlagos felső tízezer-béli anyuka az X3-asát használja. Vagyis arra, hogy nyugodtan elvigye oviba a gyereket. Sőt, valójában a 118xd is elég lenne erre, szégyenteljes 143 lóval és 320 newtonméterrel. Azt is nehéz megmagyarázni, hogy megéri, hisz a 120xd nagyjából 8,7 millóról indul, de ahhoz, hogy automata klímája, metálfényezése, szép piros csíkos belseje (Sport line) legyen, még további százezreket jelent. És akkor eljutunk oda, ahová a tesztautó is, amelynek a végső listaára úgy 11,1 millió forint. Ennyiből egy Toyota RAV4 jellegű SUV simán megvan, fullextrás kivitelben, dízelmotorral, automata váltóval, bőrrel...soroljam? Bár attól még lehet jó egy kocsi, hogy nem adnak el belőle sokat. A 120xd egyértelműen az, ha elfogadjuk, hogy nem kétméteres emberekre méretezték a hátsó ülést és eléggé átlagos méretű a csomagtartója.