Ha beleszületsz, nem menekülsz
Megvolt: VW Golf Variant 1.6 CR TDI Comfortline - 2014.
Nemrégiben egy remek könyvet olvastam. Arról az Észak-koreai srácról szólt, aki már egy munkatáborban született és nőtt fel.
Ez a srác hasonló sorsú gyerekekkel nevelkedett, és semmit nem tudott a kinti világról. Abszolút semmit. Azt sem, hogy a Föld kerek, ahogy azt sem, mi az, hogy labda, család vagy szeretet. A tényt, hogy a nő, aki megszülte, minden nap megverte, ugyanúgy elfogadta, mint azt, hogy az életben maradás érdekében holnap is el kell lopnia az ételét egy verésért cserébe. Neki ez volt a világ, ő ebben nőtt fel. Tinédzser koráig nem tudott semmit arról, ami a kerítésen kívül van. Aztán valaki felnyitotta a szemét.
Szigorúan véve ez a Golf Variant Comfortline 1.6 TDI egy efféle agymosó munkatábor, egy csapda, amelybe ha beleszületik az ember friss jogosítvánnyal, soha többet nem szabadul, míg valaki meg nem mutatja a világot odakint.
De nem lesz könnyű dolga, és ez érthető. Mivel lehetne elcsábítani egy 105 lóerős, ezerhatos turbódízellel szerelt Golf tulajdonosát? Próbálkozzunk?
Gyenge ez, nem megy, kész életveszély.
190 fölött van a vége, több kinek kell? 11 alatt gyorsul százra, a nyomatéka annyi, mint egy régi PD TDI-nek (250 Nm), sztrádán 4,9-et fogyaszt, pedig csak ötfokozatú a váltója. Egyéb?
Hangos traktor, túlárazott, rosszul felszerelt vacak.
Az 1.6 TDI zajszigetelése remek, egyáltalán nem zavaró a hangja, nem is forog sokat. Túlárazott? Egy 115 lóerős, 1.6-os dízel Focus kombi Trend plus 6,2 millió forint, az Astra 1.7 CDTI Ecotec Active felszereltséggel 6,26 millió, Hyundai i30 wagon közepes, Comfort felszereltséggel, 16-os felnivel, tolatóradarral és miegymással Golf-szintre konfigurálva szintén 6,2 millió fölött áll meg. Ez a konkrét Golf Variant Comfortline plusz komfort-és téli csomaggal 6 205 561 forint. Igaz, csak ötsebességes a váltó, az tény. Ahogy az is, hogy mindenhol lehet alkudni lefelé, a Volkswagennél is. És hogy melyik ér majd többet használtan? Találtsüllyedt. Ráadásul a Golf Variantban elférni elöl és hátul is, ami nem mondható el a Focusról, nem esik le benne a helyéről a visszapillantó tükör mechanikájának kis háromszög-burkolata, mint egy Astrában. Az összeszerelés minőségébe pedig nem lehet belekötni.
Ezt a túlárazott-dumát a VW a Golf kapcsán ideje lenne már elfelejteni.
Ugyanennyiért Octaviát is kapsz, ami ugyanaz az autó, és még a csomagtartója is nagyobb.
Ez igaz. Mármint a csomagtartója csakugyan nagyobb (605 kontra 610 illetve 1620 kontra 1740 liter), csak éppen egy Octavia 1.6 CR TDI Ambition listaáron ugyanennyi, mint a Golf, és nem lehet hozzá megrendelni sok mindent, amit a Golfhoz igen.
Az asztaltársaság másik fele ezek után kínosan kerüli a témát, és amikor kimegyünk vécére, akkor csak egymásra néznek, és szárazon konstatálják: hülye Golf-fanatikusok lettünk, és mennyire szemellenzősek is vagyunk.
De megindokolni nem tudják, mert az érvekkel lehet vitatkozni, ellenben a tényekkel nem. És persze most iszonyatos módon kifeszítettük a posztót minden ellen-VW-troll előtt, de tessék csak, szaladjanak bele. Szubjektíven nézve lehetne érdekesebb a forma, fantáziadúsabb a műszerfal, ugyanakkor ne feledjük, a dizájn, és a szemre szép megoldások gyakran a használhatóság rovására mennek.
A Golf Variant pedig a használhatóságról szól. Arról, hogy az autó semmiképpen ne zavarjon minket semmiben, ne kelljen megvitatni beszállás előtt, ki ül a hátsó ülésre, mint a Focusnál, ne forduljunk el felakadt szemekkel a sűrű nyomógomb-erdőktől, mint az Opelnél, és azért töltsön el a kellemes érzés, hogy egy precíz, végletekig kitalált, faxnimentes európai autóban ülünk, nem egy Hyundaiban. Igen, ez is benne van, kár is tagadni.
Akkor miért is kellene küzdeni a Golf ellen? Nem kényelmesebb kapitulálni, és örökre az elégedett vásárlók munkatáborában éldegélni? Dehogynem, működik is ez a modell, a gyártó és a vásárlók nagy megelégedésére, hiszen egy ilyen Golf Variant mindent tud, amit egy autótól elvárhatunk. Van benne hét légzsák, dupla digitklíma, deréktámasz, érintőképernyős rendszer (igaz, navi nélkül), puhán puffanó ajtó, hely minden irányban, erős fékek, és egy hétköznapi használatra teljességgel alkalmas futómű. Tempomat és start-stop rendszer, négy automata villanyablak, elektromos tükrök és miegymás.
Kényelmesen utazik 130-140-et még úgy is, hogy a tetőig van pakolva könyvekkel (nehéz), plusz benne a család kutyástul (tapasztalat). Ilyenkor ugyan a puttony sokkal érzékenyebb az irányváltásra, és lágyan képes hullámozni oldalszélben és a hosszbordákon is, de nem kell rohanni. És ekkor fogyaszt 4,9 litert. Ami városban felmegy kerek 5 literre.
Soha ne vessék meg az embert, aki ilyet vesz. Mert egyszerűen biztosra akar menni, és a jelenlegi felhozatalból minden szempontból a legjobbat (ezt nyugodt lelkiismerettel merem kijelenteni) akarja választani. És ez a Golf. Ezzel együtt persze vállalja azt is, hogy beleolvad majd a szürke tömegbe és az autózás apró örömei ezentúl az üzemanyagszámla-böngészést jelentik csak. És ezen apró, autós pillanatok hiánya miatt – bármennyire is jó termék – nem az én autóm a Golf Variant 1.6 CR TDI. Mert - hogy egyik kedvenc írómat idézzem - csak a döglött halak úsznak az árral.