Nem tudtunk nagyot csalódni
Teszt: Mercedes CLA 45 AMG – 2014.
Régen minden jobb volt, az AMG is. 1960-ban a két mérnök, Hans Werner Aufrecht és Erhard Melcher egy gyári motort, a 300 SE-ét dolgozta át úgy, hogy részt tudjanak venni az akkori túraautó-versenyen. Versenymotort építettek, versenyautóba, Grossaspachban. Össze is állt a három betű, AMG, amely azonnal győzelmeket jelentett. Nem sokkal később a gyár megérezte, hogy ebből pénzt lehet csinálni és sorozatban kezdte gyártani a módosított AMG Mercedeseket.
Ma már A osztályból is van AMG, ahogy a CLA sorozatban is CLA 45 AMG modell. Szinte az összes modellből készül AMG változat, ami az egészet kicsit inkább eltolja abba az irányba, mintha felszereltségi szint lenne, nem pedig igazi, átdolgozott, szinte versenycélra is alkalmas autó. Ezt a CLA modellt is leginkább a 190 2.3-16-oshoz hasonlítanám, ami ugyancsak príma kis autó volt a korában. Senki nem nevezte versenyautónak.
Kívülről a CLA-t már sokat méltattuk, most sem mehetünk el mellette szó nélkül. A fotókon nem is jön át, mennyire ütős és szexi a forma. Összességében is nagyon eltalált, a részletei is, megkockáztatom, a közelmúlt egyik legjobb formája a kategóriában. A keret nélküli ablakok, a furcsa fenékkel harmonizáló extravagáns hátsó lámpák láttán azonnal érezzük: nem nyúl tervezte.
A keret nélküli ajtókat kinyitva elénk tárul a nem túl méretes belső, de önök sem ezt fogják figyelni, arra mérget vehetnek. Inkább a jól formázott és kényelmes AMG feliratos sportülések, a tűzvörös biztonsági öv és kormányvarrás ugrik a szemünk elé, még az összes kisebb modellben jelen lévő kínai tablet-szerű kijelző sem érdekel. Bár valódi karbon lenne a műszerfalborítás! De nem annak tűnik, hanem műanyagnak, ezért megint azt érezzük, hogy ez nem egy AMG, csak egy AMG pakett, vagy egy felszereltségi szint. Olyan akar lenni, de nem az. A minőséggel persze nincs baj, néhol megnyikkan kicsit a kárpit, de inkább a kemény futómű miatt. Meg azért ne tévedjünk, ez szinte belépőmodell az AMG klubba, nem egy SLS AMG.
Említenem sem kell, hogy minden biztonsági és kényelmi felszerelés benne van. Van ráfutásos balesetet megelőző rendszer (Collosion Prevention Assyst), parkolóradar kamerával és holttér-figyelő is. De egy AMG nem ezektől lesz jó autó, hanem a motortól, futóműtől és a féktől, legalábbis ezt reméljük. Itt azonban ismét csalódnunk kell, mert a motortérben egy négyhengeres, kétliteres motor van, keresztben. Hiába a 45-ös szám, nincs 4500 köbcenti, de még sorhat sem. Mielőtt azonban a kardunkba dőlnénk, nézzünk be a szoknya alá.
Ez a motor jelenleg a legnagyobb literteljesítményű sorozatban gyártott motor, két literes és 360 lóerős, tehát 180 LE a literteljesítménye. Ehhez nem elég rádobni egy turbót valamilyen motorra, ehhez már okosan kell egy motort építeni, a cél ismeretében. A kettős megfúvású Borg Warner turbó majdnem két barral tölt, a dugattyúk kovácsolt alumíniumból vannak, és különleges, a Mercedes által szabadalmaztatott felületű hengerekben siklanak. A töltőlevegő-hűtő vizes, a blokknak elektronikusan szabályozott olajhűtője, és szabályozott vízhűtése van. Az összes cső a motortérben AMG feliratos szilikoncső, gondoltak rá, hogy ez majd néha kap egy kis pályanapot, vagy kemény hajtást autópályán.
Mindezek szépen kiadják a 450 Nm-es nyomatékot 2250-től 5000-ig, valamint a 360 lóerős maximális teljesítményt 6000-es fordulaton. Sajnos mindenhol van egy jól érzékelhető turbólyuk, amit a gyors váltó még ki is hoz. Igen, ez egy kihegyezett turbómotor, mégis vidáman forog 6000-ig, és már lentről elindul. Nagyon jól látják, én is jól láttam a számokban, tudtam, mire számítsak, de meglepett.
Először is a sportos átdolgozású 7gTronic, amely már AMG Speedshift DCT 7 névre hallgat az egyik legjobb duplakuplungos váltó, amit ma utcai autóba raknak, beleértve akár az eggyel magasabb ár kategóriát is. Comfort módban nem jeleskedik, néha tétovázik, de Sport módban hazatalál. Egyrészt villámgyors, másrészt pedig nagyon hamar ráérez arra, hogy mit csinálunk, hogyan vezetünk. Gyorsan sémát vált, tovább tartja bent a fokozatokat, és hamarabb kapcsol vissza, ha kell. Annyira intuitív, hogy magunk sem tudnánk jobban csinálni. Ehhez csak az kell, hogy ne óvatoskodjuk, hanem rúgjuk el bátran, a kis AMG váltó ebben nagyon otthon van.
A másik meglepetés a kipufogó hangja, illetve motorféknél és váltásoknál a durrogás, mintha ALS lenne ebben a sportos utcai autóban. Nem mondom, hogy úgy szól, mint egy erős WRC 2006 tájékáról, de utcai autóban nagyon derék. Ehhez persze biztos hozzátesz a tesztautó 142 ezer forintos speciális, feláras AMG Performace kipufogó rendszere, de esküszöm, minden forintot megér, ráadásul rozsdamentes az egész. Sajnos többször el kellett toljam egyesben 5000 fölé lakott területen, hogy bedobja egy rövid sorozatlövéssel a kettest, majd azonnal motorfék, és diszkrét ropogással visszalassulni. A gyengékből kihozza az állatot.
A továbbfejlesztett 4Matic négykerékhajtás-rendszerből csak annyit érzünk, hogy az autó a 4,7 másorperces százas sprintnél iszonyatosan betapad, nincs kormányrángatás, vagy túlforgó kerék. Ehhez persze a 235-ös Dunlop SportMax gumik is hozzáteszik a magukét, de azért 4,7 másodperc akárhogy is nézzük, nagyon kevés, az autó pici gondolkodás után brutálisan megindul. Ha pedig fékezünk, legalább ilyen jól lassul is. Nem tudjuk, hogy pár éles kör után versenypályán mit tudnának ezek a fékek, de utcán esélytelen őket kifárasztani, a nyomáspontja pedig versenyfékeket idéz.
Ha ezeket a tulajdonságokat próbálgatjuk, durrogtatunk és fékezgetünk, közel leszünk a húsz literes fogyasztáshoz, ami nem csoda. Hiába csak kétliteres a motor, az erőhöz kell a kaja, nem tudja vízbül kivonni a zoxigént. Ennél kicsit jobban fáj, hogy ha közlekedünk, és valóban óvatoskodunk, akkor sincs a fogyasztás soha 10 liter alatt. De akkor egy 200 cdi kikerül, mint a tócsát.
A tesztautó bőséges felszereltséggel 21 millió forint. Közvetlen konkurensei, az Audi RS3-as és a BMW 135i, amelyek árban sem térnek el nagyon, amennyiben azonos felszereltségi szintre hozzuk őket. Egy dologban azonban többek ezek az autók: hengerszámban. Az Audi 5 hengeres turbómotorja és a BMW sorhatosa sajnos hangban és járáskultúrában mindig jobb lesz, mint bármilyen kiművelt, megzabolázott négyhengeres. Amikor az öthengeres forog 6000-et vagy amikor a sorhatos énekel, az nem pótolja még egy AMG Performance kipufogórendszer sem.
Talán az lenne a legjobb, ha kihagynánk a sok extrát és egy alapváltozatot vennénk 4Matic hajtással 15 millióért. Az autó úgy is tudja azt, ami fontos egy AMG-ben. Nekem ugyan hiányzott még egy vagy két henger, de azt gondolom, hogy ha valaki a kategóriában keres autót, a CLA 45 AMG-vel soha nem fogja azt érezni, hogy rosszul választott. Csak talán majd akkor, amikor nem tudja a felesége kezéből kivenni a slusszkulcsot, mert ez az autó kicsit nőiesen szexi.