Nem ÁVH-s, de nyomasztó

Veterán: GAZ M20V Pobjeda

2015.04.26. 06:34

Aki ismeri a Pobjeda nevet, a hallatán egy bogárhátú, fekete szovjet gépre gondol. Cikkünkben épp egy ilyen példány szerepel, pedig hozzánk nem is érkeztek feketére fényezett M20-asok.

Aki járatos az autótörténelemben, tudja, hogy a negyvenes évek második felében a világ autógyártói régi modellek leporolásával kezdték újra a termelést. Így volt ez még Amerika harcoktól megkímélt földjén is. Nyizsnyij Novgorodban, vagyis akkori nevén Gorkijban viszont már a háború végóráiban próbaútjaikat futották egy vadonatúj modell kísérleti darabjai. A sorozatgyártás beindítása után aztán kiderült, hogy a sietségnek súlyos ára van: a kidolgozatlanság és a csapnivaló minőség miatt vissza kellett rendelni az elkészített Pobjedákat.

Ne szaladjunk ennyire előre, a Szovjetunió vezetése még 1941-ben adta ki az utasítást egy új személygépkocsi megtervezésére, a csoport irányításával Andrej Lipgartot bízták meg. Az 1944 végére elkészült jármű meglepően korszerű konstrukció volt: önhordó felépítés, áramvonalas karosszéria és független első felfüggesztés jellemezte. Ráadásul – bár nyilván hatottak rá a német autóipar termékei – nem valamely nyugati típus kópiája volt, ellentétben a szovjet gyártmányok tekintélyes részével.

A próbautakat követően a kocsi négy- és hathengeres változatban bemutatkozott a Kreml főelvtársai előtt, és a kisebbik verzió jóváhagyása után a GAZ megkezdte a felkészülést a sorozatgyártásra. Hivatalosan 1945. május 9-én indították útjára az M20-ast, a valóságban viszont csak 1946 júniusában hagyták el az első példányok a szerelőszalagot. Az egyéves különbség mögött természetesen a szovjet propagandagépezetet kell keresni. Egyrészt jobban mutatott a kirakatban az 1945-ös kezdés, másrészt idilli egybeesést teremtettek a krónikások azzal, hogy a Pobjedának, azaz győzelemnek elnevezett autó karrierjét a győzelem napjától datálták.

Még a gyártás felfutása előtt, 1947-ben módosították a hűtőrácsot, a fényszórókeretet és a műszerfalat, azonban a fő problémát, az első futómű megbízhatatlanságát és az összeszerelés hitvány minőségét nem orvosolták. 1948-ra odáig fajult a helyzet, hogy az addig elkészített járműveket visszahívták, októberben pedig leállították termelést, mert át kellett dolgozni az autót. Ennek során módosították a motort is, aminek köszönhetően számottevően javult a Podbjeda gyorsulási képessége – persze csodát nem kell elképzelni, még akkori mércével sem. A sorozatgyártás megindulásának így van egy harmadik dátuma is: 1948. novembere.

Tizenhatezer rubelbe, egy átlagember kétéves fizetésének megfelelő összegbe került a Pobjeda, de a modell természetesen nem a munkások, hanem a középvezetői réteg igényeinek kielégítésére készült. 1948-ban nyitott, pontosabban kabrió-limuzin kivitelét is gyártásba vették – az ilyen autónál csak a hátsó ablakkal együtt legördíthető tető van vászonból, amelynek lehajtása után az oldalablakok keretei, s a tetőhosszanti tartói a helyükön maradnak.

1950 őszén a váltó felső fokozatait szinkronizálták, a kapcsolókart pedig áthelyezték a kormányoszlopra – a következő évben ugyanezen a műtéten átesett a Moszkvics is – itt még a csőrös szériára kell gondolnunk. 1952-ben 50-ről 52 lóerőre nőtt a 2,1 literes, oldalt szelepelt (sv) motor teljesítménye. Az 1955-ös esztendő új maszkot, műszerfalat és kárpitokat, valamint további három lóerő teljesítményt hozott. A változások súlyát a típusjelzés is tükrözte: a felfrissített kocsi az M20V kódot kapta.

Ugyancsak 1955-ben új modell jelent meg a kínálatot két éve egyedül képező zárt kivitel mellett: az emelt hasmagasságú, összkerékhajtású M72-es. A brutális külsejű terepjáró a GAZ 69 osztóművét és első futóművét kapta, hátsó hídját viszont ehhez a típushoz fejlesztették. 1956-ban újabb változatot vettek gyártásba: a ZIM 3,5 literes hathengeresével szerelt M20G jelű elfogóautót, amely a Csajka-motoros titkosszolgálati Volgák elődjének tekinthető. A normál kivitelhez képest impozáns volt a 90 lóerőnyi teljesítmény és a 140 km/h végsebesség, ugyanakkor rettenetes volt az úttartás.

Készültek M20-asok speciális felépítményekkel is: platós, furgon, mentőautó és egyéb kivitelekben, ezek számáról azonban nem sok érdemi információ maradt fenn. A Pobjedák összmennyisége megközelíti a negyedmilliót, hogy egész pontosak legyünk: három híján 236 ezer darab készült, köztük több mint 14 ezer vászontetővel. Nagyjából ugyanennyit gyártottak 1951 és 1973 között a lengyel Pobjedából, azaz a Warszawából, amelyhez kezdetben a Szovjetunió szállította az alkatrészeket. Hét évig párhuzamosan készült a 20-as GAZ és a Varsó. A Szovjetunió-beli, gorkiji gyárban 1958-ban búcsúztak el a bogárhátútól, amikor szériaéretté vált az M21-es típus, ismertebb nevén Volga.

Hazánkban a Pobjeda ugyanazt a szerepet töltötte be, mint a keleti blokk többi országában. Az átlagember leginkább a kockás jelzésű taxikkal kerülhetett kapcsolatba, de a típus elsődleges lelőhelye az állami szféra volt – a kor sajátosságai miatt ebben benne foglaltatik az üzleti világ is. A közhiedelemmel ellentétben az ÁVH és az ÁVO sosem használt Pobjedát, ezeket a kocsikat főként téesz- és tanácselnökök, minisztériumok és vállalatok középvezetői használták, és közülük sokan valószínűleg arról ábrándoztak, hogy egyszer majd ZIM-re vagy Volgára cserélhetik az M20-ast.

Veterános cikkek

Az imént olvasott cikkekhez hasonlókat tucatjával talál a frissen megjelent Veterán Autó és Motorban is. Keresse a magazint az újságárusoknál, benzinkutaknál! Régebbi, nyomtatott számok megrendelhetők a magazin honlapján, a veteran.hu címen.

Hogy teljesült-e az álma annak az apparatcsiknak, aki a képeken látható darab kényelmét élvezte, nem tudjuk, annyi biztos, hogy hosszú szolgálati időt követően az állami szerv a kékesszürke kocsi értékesítése mellett döntött. A sofőrjéhez valósággal hozzánőtt, így ő kapva kapott az alkalmon, és megvásárolta mindennapos használatra. Mai gazdájának, az OldRent cégnek már egy újabb tulajdonos adta el évtizedekkel később.

Bár Magyarországon kevés túlélő maradt fenn, az egykori Szovjetunió számos falvában még az ezredforduló után is szolgálták gazdáikat a vén Pobjedák. A jármű elnyűhetetlenségének gyakorlatilag egyetlen feltétele van: kímélni kell a motorját, mert ha pörgetik, a szerkezet megsüti szelepeit, akárcsak az oldalt szelepelt Moszkvics-motorok. A típus szívósságát jól példázza cikkünk főszereplője, amely hatvan éves, de még nem volt restaurálva, az előző tulajdonosok lelkiismeretes használatának köszönhetően pedig az eredeti blokk dolgozik a géptető alatt. Az OldRent csupán néhány alkatrészt cserélt ki rajta, azóta a kocsi teljesen forgalomképes. A Szabadság, szerelem című film kedvéért esztétikai beavatkozásokat is végeztek, ennek nyomán a belteret új kárpitok, a lemezeket új festés borítja. A választás azért esett a feketére, hogy legalább a vásznon megjelenhessen az emberek tudatában élő Nagy Fekete Autó – ha már régi felvételeken nem is találkozhatunk vele.

A Totalcar.hu-n a Veterán Autó és Motor magazinból átvett cikkeket is publikálunk kéthetente. Fogadják szeretettel ezeket az írásokat, amelyek közül a jelenlegi a 2009/10-es számban jelent meg.

Az oldalról ajánljuk

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
  • Hírek

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt

Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.

április 8., 06:03
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
  • Hírek

Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)

Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!

április 8., 09:42
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
  • Hírek

Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot

Várnak, helyzetet értékelnek.

április 8., 09:23
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
  • Hírek

Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik

A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.

április 8., 11:13
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
  • Hírek

Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!

A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.

április 8., 08:29
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

7 órája
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
  • Hírek

Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított

Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.

április 8., 13:31
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
  • Hírek

2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján

Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.

április 8., 12:38
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
  • Hírek

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett

Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.

április 8., 07:10
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
  • Hírek

Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája

A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.

április 7., 06:12
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
  • Hírek

India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja

Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.

április 8., 15:37
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
  • Hírek

Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5

A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.

április 7., 09:54
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
  • Hírek

Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is

Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.

április 7., 17:46
Bérelt helye van a konditerem előtt
  • Tesztek

Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1

Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.

április 8., 06:02
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
  • Hírek

Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!

A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.

április 7., 11:07
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
  • Hírek

Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!

Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.

április 8., 14:31
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
  • Hírek

F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?

A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!

április 7., 17:07
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
  • Hírek

Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert

Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.

április 7., 15:44
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
  • Hírek

Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját

A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.

április 7., 14:15
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
  • Hírek

Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában

Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.

április 7., 13:09
Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.
  • Tesztek

Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.

április 8., 14:54
Pappas Auto 2025 Hunyadi út
  • Magazin

Pappas Auto 2025 Hunyadi út

április 8., 13:52
Bemutató: Audi A6 Avant
  • Tesztek

Bemutató: Audi A6 Avant

április 7., 12:44
Garage 54 Lada XXL
  • Hírek

Garage 54 Lada XXL

április 7., 12:12
F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj
  • Hírek

F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj

április 7., 15:28
Kigyulladt villanyautó Kajászón
  • Hírek

Kigyulladt villanyautó Kajászón

április 7., 15:00
Ford Ranger Super Duty - 2026.
  • Hírek

Ford Ranger Super Duty - 2026.

április 7., 14:01