Sok a rizsa, de jó a kaja

Mazda CX-5 CD 175 2,2 Revolution Top AT AWD – 2017.

2017.06.12. 06:16 Módosítva: 2017.06.12. 08:07

Adatlap Mazda CX-5 Revolution Top, CD175 AT AWD - 2017

  • 2191 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 175 LE @ 4500 rpm
  • 420 Nm @ 2000 rpm
  • 6 seb. automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    9.5 másodperc
  • Végsebesség:
    206 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.8 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    6.7 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.3 l/100km
  • 11 740 000 Ft

Két hagyományos sikerágazat van a Mazdánál. Az egyik a gépészet – nem is emlékszem, a Totalcar fennállása alatt volt-e egyáltalán érdemi műszaki kifogásunk Mazdával kapcsolatban. Ha nagyon mélyre ások, talán a Tribute döbbenetesen sokat fogyasztott, de a Tribute csak egy átemblémázott Ford.

És hogy mi a másik hagyományos sikerágazat? Hát nem a dizájn. Oké, az utóbbi években dögösek a Mazdák, de nem csak a régi öregek emlékeznek a bumfordiság évtizedeire. Hogy akkor mégis mi? Hát a rizsa. Ha a Mazda újradizájnolná a címerét, és raknának rá latin jelmondatot, mint mondjuk vitam et sanguinem (tudom, ez nem címeren volt, hanem az 1741-es rendi gyűlésen), ráírhatnák gót betűkkel, hogy gépészet és rizsa. Mindent elneveznek, aztán kanyarítanak hozzá egy történetet, és csak mondják, mondják és mondják.

Minden autót próbálunk kicsit sportosra faragni? Hát zoom-zoom! Nem elég japán a zoom-zoom? Tudjátok, mit? Legyen jinba ittai, ló és lovas egysége, blablablablabla. Óriási japánikum, leszámítva, hogy a négy karakter, mellyel a jinba ittait leírják, annyiból áll, hogy egy ember, egy ló, meg egy együtt. Mindez ráadásul nem is japánul, hiszen ezek kínai karakterek, bár ott azóta volt egy írásreform, így a lovat sokkal kevesebb kriksz-krakszszal tudják leírni. Mindegy, fő, hogy ne értsük: a kínai és japán fiatalok ugyanolyan lelkesen tetováltatnak latin betűs feliratokat, mint mi a kínai karaktereket, és erre keményen rá is játszik a Mazda.

Mi maradt ki? Hát a platform, az elnevezett platform, ami nem egy MQB (VW), D3/D4 (Ford-Volvo), Y3 (Hyundai-Kia), hanem a jó Skyactiv!

És akkor még itt a dizájn, ami talán a leghatékonyabban zsibbaszt, valahányszor meghallom: az átkozott Kodo. Kodo, Soul of Motion, avagy a mozgás lelke. Nincs ezzel baj, mármint hogy elneveznek egy formanyelvet. A Ford is elnevezte Kineticnek, ami ugyanarról szólt, mint a Kodo: állva is mintha menne. Nem egy nagy megfejtés, elvégre ki akar villanypóznának, gyárkéménynek vagy almafának látszó autót csinálni? Chris Bangle meg flame surfacing-nek, lángszobrászatnak hívta a maga dinamikus stílusát, na bumm. És hogy miért pont a Mazdáé fáj nekem? Mert sem a Ford, sem a BMW nem fáraszt már ilyesmivel évek óta, csak a Mazda, de az aztán állandóan szívja a vérünket a sok Skyactive-val, Kodóval, Jinba ittai-jal.

Közben meg mi van? Úgyis csak egy bordó autó lesz a parkolóházban, nem? Dehogynem. Baktattam felfelé, tudtam, hogy a harmadikon vár a tesztautó. Elővettem a forgalmit, hogy megnézzem a színt, de ki már nem nyitottam, mert a Kodo számomra régóta azt jelenti: bordó Mazda. Ha a tesztautók listáját nézem, volt egy ugyanilyen bordó CX-5-ös a nemzetközi bemutatón, egy Kodo-bordó 3-as facelift, egy bordó MX-5-ös tesztautó, a Mazda jóvoltából kaphattam Izlandon is egy bordó MX-öst, a CX-3-as tesztautó na, vajon milyen színű volt? Segítek: ugyanolyan, mint a nemzetközi bemutatón.

:DD

A Mazda 2-es tesztautó 2014-ben? Véletlenül bordó. Hopp, 2012-ben becsúszott egy ezüstmetál CX-5-ös. Enyhítő körülmény: bordó tükrökkel. Ha unják már a bordó Mazdákat, semmiképp ne kattintsanak a 2013-as Mazda 3-as tesztjére. A legendás Hiroshima-Frankfurt túrán volt némi színválaszték az akkor új Skyactive, Kodo Jinba Ittai 3-asokból, de nekünk pont bordó jutott, meg előttünk is végig egy bordó ment.

Be kell valljam tehát, nehezen jövök tűzbe, amikor megállok a pakolóház 3. emeletén, és farkasszemet nézek a bordómetál tesztautóval. Ráadásul a CX-5 maga a négykerekű ősbűn: ezen mutatkozott be anno a Kodo formanyelv. Komolyan! Azóta száguld álló helyben. Mindennek oka van persze: a bordó metál egy jó szín, a Mazdáknak is jól áll, csak egy idő után tényleg sok. Nem mintha nekem ne metálbordó autóm lenne, csak azt használtan vettem, és nem volt választásom: összesen van három darab ilyen 4Runner az országban, és csak ez az egy volt eladó.

Ha már választék, az új Mazdásoknak sem nagyon van választásuk. Ha nem bordó kéne (csak vicceltem!), simán lehet, hogy várni kell, akár fél évet, vagy még többet is. Akkor sem biztos, hogy lesz ilyen, olyan, vagy amolyan felszereltség. Ezért sincsenek nálunk flottás Mazdák: ahhoz tudni kéne mennyiséget szállítani. Mennyiséget szállítani meg úgy lehet, ha a közelben gyártják, miközben a Mazda arra büszke, hogy minden személyautója Japánban készül, illetve jön pár típus Mexikóból, de az sem gyorsabb. A Kiák nagy része meg a szomszédban, Zsolnán, és bármennyire hihetetlen, semmivel sem rosszabbak, mint bármelyik hiroshimai Mazda. A Kia persze könnyen ugrál, mert ezek az átláthatatlan, csebolnak nevezett koreai mamutok félig-meddig állami cégek, a Mazda meg csak egy autógyár.

Fogyasztói szempontból viszont az a végeredmény, hogy vagy beéred a színnel, ami van a raktáron, mint 1983-ban a Merkurnál, vagy vársz nyolc hónapot. De a Mazdánál legalább annyi az autók ára, amennyi az árlistában van, nincsenek trükkös reexport kettős árazások, amik úgy megkeserítik az árakat összahasonlítani próbáló újságírók és vásárlók életét. Tényleg 7,35 milliónál kezdődik a 165 lovas, elsőkerekes benzines, és tényleg 12,6 milliónál végződik, ha mindent belerendelünk az erősebbik dízelbe. Pontosabban ha olyan érkezik. Ha a magyar Mazda tud annyit szerezni a gyártól, mert legtöbbször jóval többet tudnának eladni, mint gyártani.

Sok a rizsa? Elnézést, kikívánkozott.

Ha meghallom, hogy Kodo, elszáll belőlem a harci szellem, de attól még ez a CX-5-ös átkozottul jó forma. Főleg ha elvonatkoztatok tőle, mennyire unom a bordó Mazdákat. Ugyanaz a recept, mint az utóbbi fél évtized Mazda-dizájnjánál: felismerhető, erős forma kívül, a belső meg olyan, hogy megelőlegezett bizalomból adnék rá egy kegyelem 4-est. Semmi drámai, csak sok apró bénaság, hiába nincs baj az anyagokkal.

Mik ezek a fektetett házikó formájú beömlők? Miért kókadoznak az oldalsó kormányküllők? A legnagyobb hiba pedig, hogy mik ezek az illesztési hézagok a gombok körül? Sírva könyörgök, két-három tizedmilliméterről lenne szó. Nem látványos dolog, de amikor tartottunk egy szerkesztőségi megfejtőbulit, hogy vajon miért néz ki olyan jól a Golf 7, amikor nincs benne semmi érdekes, a kis illesztési hézagok kapták a legtöbb szavazatot. Nem pénzkérdés, a Kia meg bírja csinálni mindenhol, egy 3,5 millió forintos Rióban is, mert ez az egyik fontos tudat alatti inger, amitől jól érezzük magunkat egy autóban. A szomorú pedig, hogy amíg nem igazolnak egy Peter Schreyer-szintű szakembert Európából, ez így is marad.

Nekem a vezetőülés sem kényelmes, nagyon kéne bele egy deréktámasz, ráadásul a kormány közepe is egy picit jobbra van a szegycsonthoz képest. A középkonzolt sem nekem tervezték, bár lehet, hogy én vagyok a szörnyszülött, olyan sok autóban nyomja a jobb térdem a feleslegesen közelre épített középkonzol. Ekézzem még egy kicsit az autót? Óhaja parancs: az elektronika, mármint a hifi-navi vezérlése ősi Mazda-szokás szerint igazi tetű. Vagy csak én vagyok türelmetlen, hogy minden egyes léptetés egy teljes másodpercet igényel. Ha például a rádión bekapcsoljuk az állomáslistát, mintha akkor töltené le, de akár ötször egymás után is megvan az egymásodperces késés.

És ennyi, a többi már vagy elég jó, vagy jó, vagy elképesztően jó. A Bose hifi, például. De a legdurvább a csönd. Ha lesz egyszer egy csend-workshop a Mazdánál, stip-stop, jelentkeztem. A dupla oldalüveget értem, azt sokan sunyin be szokták csempészni az európai bemutató tesztautóiba, néha még dupla szélvédőt is. A Mazdában ez széria, még a fapados CX-5-ben is. Legalább ilyen érdekes, hogyan csökkentették az összes olyan üreg méretét, amik hangdobozként működnek. Akinél zendített már rá a terráriumban tücsök vagy nyílméregbéka, esetleg próbált konyhában varjút nevelni, tudja, mire gondolok.

Pár éve a Mazda zendített rá, mint párzó nyílméregbéka a terráriumban, hogy ők egy prémium gyártó, de mintha valójában most követte volna cselekvés az elhatározást. Mer' én például nagyra értékelem a sok hengert, a nagy nyomatékot meg a szép belteret, de a Rolls-Royce Wraith tesztelésekor megtanultam egy életre, hogy az igazi luxus a csend. A csendet leszámítva ugyanis a Rolls egy 7-es BMW volt, ami nyilván önmagában sem szarral gurigázás, de ha lefaragják az utolsó tizeddecibeleket is, na ott kezdődik a luxus. És a CX 5-ben elég messzire mentek ezen a téren. Vagy harminc új hangszigetelést építettek be pluszban, és ezt nagyon érezni is lehet. Mondhatni azt is érezni, hogy öt éve nincs már CX-7, amit féltenének egy túlságosan csendes CX-5-től: mindent beleadtak.

És mivel a tesztautó dízel, leírhatom, hogy a dugattyúk csapszegeit, meg még további pár dolgot szintén a csendességre optimalizáltak, ami szintén érezhető; ha nem nagy gázzal gyorsítunk, csak úgy csordogálunk, nulla motorzajjal el lehet lenni. A 175 lovas 2,2-es dízel megyeget, de távol áll tőle, hogy bárkit is ijesztgetni lehessen vele. 4500-on van a teljesítménycsúcs, 2000-től lesz 420 newtonméter nyomatéka. A 0-100 mai szinten már elég nyomorultul hangzik: 9,5 másodperc – tavaly a limuzinok gyorsulási versenyébe azért nem raktuk be a kétliteres dízel Volvo S90-et, mert tohonyának találtuk. Az volt 100-on 8 másodperc alatt. 

A Mazda összkerékhajtása tud olyan trükköket, hogy kanyarban kicsit elveszi a gázt, illetve megszakítja a befecskendezést, ez az, amit mi emberek is csinálni szoktunk, ha egy kicsit sodródni szeretnénk. Persze tempó kell hozzá, meg kanyar, meg bárkit megölhetünk közben, magunkat is beleértve, úgyhogy inkább azt mondanám, igazából nem is csináljuk. Én legalábbis nem próbálgattam ebben a CX-5-ösben, mert a motor sem ösztönöz, hogy a határait keresgéljem, váltófülek sincsenek a kormány mögött, le a karra pedig automata váltó kapcsolgatásához szerintem legalább tíz éve nem nyúltam. Városban 8,5-9 között fogyaszt, országúton elvan 6-tal, egyszóval semmi különös.

Több tesztben olvastam, milyen sportos az új CX-5-ös, szerintem viszont egyszerűen csak célt ért a Mazda legendás agymosása, szervült a sok zoom-zoom, meg jinba ittai, valójában semmivel sem gyorsabb ez, mint bármi más a kategóriában. Kanyarodni biztos nem lehet rosszabbul a Sportage-dzsel, az Ateca pedig ehhez képest egyenesen Dakar-esélyes. Feszes a Mazda, de még épp elviselhetően, a nagy csodák inkább a csendességben és az általános mechanikai finomságban vannak. 

A CX-5 speciális eset, a konkurensei nem is feltétlenül konkurensek, inkább olyasféle kiagészítők, mint amikor a Suzuki a Swifttet épp a Kia Picanto és Rio közötti résbe lőtte be. Mert például a Kia Sportage 160 lovas dízellel, összkerékkel jó millióval olcsóbb (10,5 millió Ft.), de én tízmillió fölött biztos nem Sportage-et vennék. A Sportage ugyanis már az alap 1,6-os benzinmotorral is jól használható a maga 6,5 milliós alapváltozatában. A Tiguan bő félmillióval kerül többe, és tengelytávban két centivel rövidebb, a Seat Ateca meg már héttel, úgyhogy a kategória sem igazán stimmel. A Honda CR-V a szintén 160 lovas, de 1,6-os dízellel 2-3 százezerrel drágább a Mazdánál, amúgy ha én 2017-ben Hondát vennék, az úgyis egy Civic lenne. Ráadásul a CR-V tengelytávja 7 centivel rövidebb.

Nem akarok ötleteket adni a Mazda reklámszövegíróinak, de a 11 millió forintos kategóriában tényleg ez a legjobb. Főleg metálbordóban.

Totalcar értékelés - Mazda CX-5 Revolution Top, CD175 AT AWD - 2017

8
TC

Csak a szokásos. Pompás gépészet, dögös külső, jó minőségű, de kicsit szerencsétlen belső. A csendessége viszont valahol a kategória élmezőnyében van.

Népítélet - Mazda CX-5

7,8
Nép
7
7.8
6.2
8.8
9.2

Az oldalról ajánljuk

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
  • Hírek

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról

Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.

március 29., 14:36
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
  • Hírek

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n

A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.

március 29., 08:23
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
  • Gumidoktor

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?

Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?

március 29., 11:27
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
  • Hírek

Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”

A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.

tegnap, 17:14
Új RS Skoda érkezik
  • Hírek

Új RS Skoda érkezik

Jövő héten mondanak el minden részletet róla.

március 29., 10:10
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
  • Közélet

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára

Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.

március 29., 09:18
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
  • Hírek

A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja

Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.

március 29., 12:28
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyében
  • Tesztek

Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.

Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.

március 29., 15:38
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
  • Hírek

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok

Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.

március 29., 13:30
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
  • Hírek

Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében

Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.

március 30., 08:47
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
  • Közélet

Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!

Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.

március 30., 06:37
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
  • Hírek

Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert

A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.

március 30., 06:43
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Honda Passport daru-teszt
  • Hírek

Honda Passport daru-teszt

március 29., 13:20
Porsche 911 S/T Oneman
  • Hírek

Porsche 911 S/T Oneman

március 29., 08:13
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14