Ilyen egy tökéletes használt kisautó?
Használtteszt: Volkswagen Polo 1,4 TDi Trendline – 2014.
Amikor Krisztián a szokottnál nagyobb lelkesedéssel ajánl egy autót az aktuális készletéből, mindig megszólal bennem a troll: végre valami szart kapok.
Itt ez a Polo, és néhány perc után kiderül, tök felesleges kapálóznom: a négy évével és 161 ezer kilométerével ez még új autó. Végig márkaszervizbe hordták, a padlóról szinte enni lehet, a karcokat is sokáig kell keresgélni a fényezésen. Felnyitom a motorháztetőt, semmi gyanús nesz, vagy olajfolt. Mindettől persze nem kell hasra esni egy ilyen fiatal kocsinál, de mindig bizalomgerjesztő, ha egy használt autónál a kicsit szoruló első ajtókilincs az egyetlen hiba. Na jó, meg egy kicsit rozsdállik a kipufogódob. De ennyi.
Visszaolvasva a teszteket, az ötödik generációs Volkswagen Polo sokakat megtérített a szerkesztőségben. Persze, egy autó megítélésénél mindig rengeteget számít, milyen elvárásokkal indulunk a tesztnek. Ezt valószínűleg Wolfsburgban is nagyon jól tudták, hiszen a Polo nem hozott radikális újításokat a korábbi generációkhoz képest, egyszerűen csak minden téren egy fokkal jobb lett és már – talán – nem is unalmas.
Ez talán a kisautók szegmensében a legfontosabb, hiszen mindegyik szereplő próbál valamilyen lenni, de a költségek alacsony szinten tartása miatt a karakteresség gyakran a minőségérzet rovására megy. A Polónál a negyedik generációból kiindulva a dögunalom volt az abszolút nulla pont, s mivel ebből úgy sikerült pozitív irányba mozdulni, hogy mellette minden téren minőségi autót hoztak össze, nem csoda, hogy kedvelt típus lett. A jó csomag Év Autója díjat ért, Népítélkezőink pedig nagyon magas, 8,2-es átlagra értékelték az ötödik generációs Pólót. Nemrégiben megjelent cikkünkben a legbiztonságosabb használt kompaktokat kerestük kétmillióig, ahol holtversenyben a harmadik helyig jutott a Volkswagen kisautója.
Biztonság
A 2010-2017 között gyártott V. generációs Volkswagen Polo nagyot fejlődött biztonság terén az elődjéhez képest. Az EuroNCAP töréstesztjén természetesen járt neki az öt csillag, a merev de mégis könnyű karosszéria jól védi az utasait. Alapból négy légzsákot adtak a Polóhoz, az ABS természetesen alap, az ESP pedig hillhold funkcióval is rendelkezik. Isofix rögzítési pontokat szintén találunk a hátsó üléseken. Pontlevonás járt viszont azért, hogy a hátul utazókat nem figyelmezteti az autó az övek becsatolására.
Ez a példány azért túllő egy kicsit a kétmillió forinton, de minden oka meg is van rá. 2014-es, már pont a facelift utáni, kicsit jobban felszerelt Trendline, hiszen hátul kurblis az ablak, manuális a klíma, viszont érintőkijelzős a központi számítógép, ami könnyen párosodik telefonnal, elbír az SD kártyával és van AUX kimenete is.
A kormány látszatra nem hívogató, de hozzáérve eltűnnek az előítéletek. Kellemes anyag, pont ideális átmérő, és jó érzés betámasztani a hüvelykujjakat a nekik kialakított mélyedésbe. Kifehéredni nem fog a tenyerünk vezetés közben, hiszem a Polo kormánya két ujjal terelhető, forszírozva pedig végtelenül józanul kezdi el tolni az orrát, ahogy egy modern, biztonságos elsőkerék-hajtású autótól elvárjuk. És ami egy ilyen használt autónál talán a legfontosabb: kényelmesen, zörgés nélkül rugózik, sehonnan nem hallani rendellenes neszt. Ez a Polo tökéletesen egyben van négy évvel az első használatba vétel után is.
Hogy mi az, ami miatt mégis lehet aggódni? Talán a motorok, de az aránylag hosszú modellciklus (2009-2017) miatt bőven van miből választani. A láncszakítós 1,2-es 1,4-es TSI-k már sokkal nagyobb megbízhatósággal üzemelnek (főleg a facelift utániak), amit a már említett Népítélet átlag is jelez. Persze, azért az ördög nem alszik, a beszámolók között így is találni olyan tulajdonost, aki lánccsörgésre panaszkodott.
Volkswagen Polo 1,4 TDi forgalomba helyezési és honosítási költségek [Ft] | |
Vagyonszerzési illeték | 30 800 |
Forgalmi | 6 000 |
Törzskönyv | 6 000 |
Eredetiségvizsgálat | 18 500 |
Regadó (2008 .) | 33 150 |
Rendszám | 8 500 |
Kötelező biztosítás (25 éves férfi, 2 éves jogsi) | 59 057 Ft-tól |
Végtelenül türelmesek választhatnak ezres (60 LE) vagy 1,2-es (60-75 LE) szívó benzinest is, de ilyen bizonytalan kínálat mellett én lehet, hogy elgondolkoznék a dízelen. Magam is egy 1,4 TDi-t (75 LE) próbáltam ki és nagyon kellemesen el lehet lenni vele. Nyilván, hozzá kell szokni, hogy kettesből óvatosabban kell leugrani a kuplungról és szintén megszokást igényel a probléma nélküli 4,5-es fogyasztási átlag is. Oké, valamikor majd költeni kell a nagynyomásúra üzemanyagszivattyúra, a kettőstömegű lendkerékre és a turbóra is, de ezen a fronton az ismert konstrukciós hibák miatt a TSI-k se sokkal jobbak. A váltó csak ötsebességes, de itthon nem is nagyon kell a hatodik fokozat, mert 130-nál se lesz zajos a motor, alacsonyabb tempónál pedig szinte végig 2000 alatt forog a TDi.
Alkatrész megnevezése | Alkatrész márkája | Bárdi Autó bruttó kisker ár (egységár) |
Akkumulátor | Exide | 33 990 Ft |
Levegőszűrő | Mann FIlter | 6 171 Ft |
Pollenszűrő | Bárdi Autó | 1 578 Ft |
Lengéscsillapító / első 1 db | Bilstein | 28 340 Ft |
Lengéscsillapító / hátsó 1 db | Bilstein | 15 607 Ft |
Fékbetét első garnitúra | Juratek | 9 544 Ft |
Kuplungszett | Valeo | 99 499 Ft |
Üzemanyag szivattyú | VDO | 86 905 Ft |
2,3 millió forint elég sok egy négyéves használt kisautóért, de ezért olyan korrekt Polót kapunk, amit kellemes használni. Ezért az árért már a drágább példányok közül választhatunk, és mivel frissen kifutó modellről van szó, a következő hónapokban lehet némi árcsökkenés. Csajozni előbb mennék egy jóval olcsóbb Grande Puntóval, de a hosszútávon valószínűleg a Polóval lennék elégedettebb. Az esetlegesen néhány százalékkal magasabb fenntartási költségért a minőségi összeszerelés és a kategória átlagnál várhatóan jobb értéktartás kárpótol. Még esetleg egy garanciás Kia Rión gondolkoznék el, de abban teljesen döglöttek a motorok. Jobb, ha tesz egy próbát, nem biztos, hogy a Polo a legjobb ár/érték arányú autó a kategóriában, de igen jó meggyőzőereje van.
Az autót a Római Autócentrumtól kaptuk.
Volkswagen Polo 1,4 TDi - 2014. | |
Üzemanyag | gázolaj |
Lökettérfogat (cm3) | 1422 |
Hengerek száma/elrendezése | 3/soros |
Teljesítmény kW (LE)/1/perc | 56 (75)/6000 |
Nyomaték Nm/1/perc | 210/1500-2000 |
Könyezetvédelmi besorolás | Euro 6 |
Váltó | 5 fokozatú, manuális |
Végsebesség km/óra | 173 |
Gyorsulás 0-100 km/órára mp | 10,3 |
Kombinált fogyasztás l/100 km | 3,6 |
Saját tömeg kg | 1146 |
Hosszúság mm | 3972 |
Szélesség mm | 1682 |
Magasság mm | 1453 |
Tengelytáv mm | 2470 |
Csomagtartó l | 280 |
Hatótáv (km) | 1250 (gyári fogyasztás alapján) |
Újkori alapár Ft | 2 790 000 Ft-tól (1.2-es benzines Trendline) |
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.