Sokan vágynak prémiumautóra, de kevesebben merik bevallani. Nincs ezzel baj, egy megfelelően összeállított, vigyázva tartott Skoda Octavia is baromi jó tud lenni, mindemellett nem kell a magasabb szervizszámla és a konzervatívabb ismerősök beszólásait, irigy pillantásait nyögnünk. Akkor miért kellene ugyanez több pénzért, négy karikával?
Azért, mert az ugyanezezés általában hamis ítélet eredménye, leggyakrabban olyanok tollából, akik még nem próbáltak prémiumterméket. Ha felülemelkedünk a rongyrázó gondolatokon, a képlet teljesen igazságos: több pénzért többet kap az ember. Általában.
Az Autocentrum Rómaitól kölcsönkapott, olasz első tulajdonostól származó, 2005-ös Audi A4 Avant a prémiumság határán billeg. Ha a platformstratégiát nézzük, előnyből indul, hiszen se Škodát, se Volkswagent nem építettek a PL47-es építőkészletre. A forma tizenhárom év elteltével is elfogadható, nincs öregaudi érzésünk, a legelső Single Frame hűtőrács jól mutat még ma is. Ezzel egyébként ki is veséztük az egyetlen érdekes részletet, mert az A4-es nem egy feltűnő autó. Aki szeretne felvágni, de maradna a típusnál, jobban a zsebébe kell nyúlnia.
Audi A4 B7 változatok
A tesztelt B7-es A4-est az Audi külön generációként említi, de valójában csak egy erős faceliften átesett B6-os modell. A 2004-től 2008-ig árult B7-es új lámpákat kapott, megjelent a jellegzetes Single Frame hűtőrács és kicsit finomítottak a beltéren valamint a futómű hangolásán is. Reszeltek egy kicsit a motorválasztékon is, de a legnagyobb újítás talán a 4,2 literes V8-assal szerelt RS4 sportváltozat.
Furcsamód nyers számok alapján a legpraktikusabb változat a szedán volt a 460 literes csomagtartójával, a kombi Avant változat csak 442-es értéket tud felmutatni. A két karosszériaváltozat azonos motorválasztékkal volt rendelhető, az opciók száma pedig hatalmas mind a benzines mind a dízel esetében. A legolcsóbb, 102 lóerős 1,6-os motorral szerelt változatokat jobb elfelejteni, az A benzines belépője az 1,8-as turbómotor, ami ebben az Audiban 163 lóerőt tud és már ilyet is találunk Quattro összkerékhajtással. Ez a benzinmotor nem hibátlan, ismerhetjük gyújtótrafó problémáiról, de egyébként valószínűleg a legjobb kompromisszum. A benzineseknél a csodás RS4 alatt még van egy csökkentett teljesítményű S4-es 344 lóerővel, a polgári csúcs pedig a 256 lóerős 3,2-es V6-os. Gazdagoknak.
Dízel-fronton az örökbecsű 1,9-es TDI-vel indul a választék, de valószínűleg a 115 lóerő már kevés a másfél tonnához. A benzineshez hasonlóan itt is egy V6-os jelenti a kínálat csúcsát, de vélhetően az általunk kipróbált, 140 lóerős kétezres a legjobb ár/érték arányú választás.
Akiknek tényleg nem szempont a praktikum, azoknak készült négyüléses Cabrio kivitel is, elegáns vászontetővel. A motorválaszték megegyezik a többi karosszériaváltozatéval, azzal a különbséggel, hogy a leggyengébb motorokat száműzték a kínálatból.
Pályafutása végén 5 évet tovább élt az B7-es A4-es Seat Exeo néven, és némileg felfrissített motorválasztékkal.
Beülve azonnal megfog a bézs belső tér, és feltűnik, hogy nagyon vigyáztak a 145 ezer kilométert futott autóra. Az ebben az időszakban gyártott Volkswagen-csoportos modellek beltere csúnyán öregszik, és néhol ebben az Audiban is látni méltatlan festéklepattogzásokat, de az összkép nagyon bizalomgerjesztő.
Ekkora futásteljesítménynél nem kell hasra esni ettől, láttunk már közel kétszázezret futott autót szebb beltérrel, de a világos belsőt mindig nehezebb jobb állapotban megőrizni. Nincs kirepedezve a félbőr ülés sem, sőt, a fotózás miatti sok ki-beszálláskor feltűnt, hogy az oldaltámasz feszes maradt.
Sajnos igaz, amit mondanak a B6/B7 A4-esről: hátul, középen még az én fejem is beleért a tetőbe, pedig 175 centimmel nem tartozom a lombrágók közé. A két szélső ülés viszont kényelmes, elfogadható a lábtér, külön jó pont, hogy az egyenes övvonal miatt sok fény jut az utastérbe. Az is igaz, hogy a beltér egyes elemeiben fel lehet fedezni némi kortárs Passatot, ami kicsit ront a prémium érzeten.
Kicsit lassan, körülbelül három fordulat után kel életre a hosszában beépített 2.0 TDI, a következő tulajdonosnak talán érdemes lesz ránéznie az izzítógyertyákra vagy az önindítóra, egyébként nagyon csendes, az alapjárati rezonancia még hideg motornál is szinte nulla. A típusjelzés senkit ne tévesszen meg (az Audinál hagyomány volt elhagyni a PD jelzést), ez a motor is Pumpe-Düse, vagyis adagolófúvókás turbódízel, amit megannyi Volkswagen-csoportos modellben használtak. Az évek során rengeteg változáson ment át, nem könnyű kiigazodni a variánsok között, de mindenképpen érdemes időt szánni rá, mert komoly különbségekre lelhetünk.
Audi A4 B7 Avant 2.0 TDI forgalomba helyezési és honosítási költségek [Ft] | |
Vagyonszerzési illeték | 57 200 |
Forgalmi | 6 000 |
Törzskönyv | 6 000 |
Eredetiségvizsgálat | 18 500 |
Regadó | 70 200 |
Rendszám | 8 500 |
Kötelező biztosítás (25 éves férfi, 2 éves jogsi) | 78 518 Ft-tól |
A tesztelt példány forgalmijában a BLB motorkód szerepel, ami jó hír a fenntartási költségek és a menetdinamika szempontjából, hiszen a 140 lóerőt nem fojtja részecskeszűrő, és a tápszivattyú is a Bosch terméke, ami ennél a motornál a legmegbízhatóbb típus. Megtalálni nem lesz olyan egyszerű, mert csupán bő egy évig gyártották (2004.08-2005.11.).
Összességében már kevésbé beszélhetünk problémamentes üzemeltetésről, hiszen az olajszivattyút hajtó hatszögletű tengely ebben a motorban is benne van. Az alkatrész alultervezett, így az élei hajlamosak az elnyalódásra. Sajnos a tengernyi beszámoló alapján elkerülhetetlen a cseréje, jókora talicska pénz múlhat azon, milyen hamar vesszük észre a hibát. Maga a hatszögletű tengely tízezer forint alatt meglehet, a jó minőségű utángyártott jól is bírja a strapát. Ha viszont túl későn észleljük a problémát, az elégtelen olajnyomás miatt a turbó, az adagolóelemek és a hidrotőkék is meghibásodhatnak.
Nehéz szívvel írtam le ezt a hosszú bűnlajstromot, hiszen fellelt állapotában, viszonylag kevés kilométer után baromi jó a 2.0 TDI. Nem fullad le könnyen, a magas forgatónyomaték miatt, érzésre megy mint az állat még a közel másfél tonnás tömeggel is (9,9 mp a nullaszáz) és ez a példány nem is füstölt. Oké, nyilván fasorban sincs a V6-os dízelekhez képest, de jóval olcsóbb is fenntartani, ráadásul ezzel a motorral, kézi váltóval valamivel hét liter alatt alakul a száz kilométerre vetített átlagfogyasztás a Spritmonitor kétszáz autós merítése alapján.
Alkatrész megnevezése | Alkatrész márkája | Bárdi Autó bruttó kisker ár (egységár) |
Akkumulátor | BOsch | 41 960 Ft |
Kettős tömegű lendkerék | LUK | 169 989 Ft |
Levegőszűrő | Mann Filter | 8 190 Ft |
Pollenszűrő | Mann Filter | 6 790 Ft |
Lengéscsillapító / első 1 db | Bilstein | 39 872 Ft |
Lengéscsillapító / hátsó 1 db | Bilstein | 66 869 Ft |
Fékbetét első garnitúra | Juratek | 10 717 Ft |
Kuplungszett | LUK | 118 638 Ft |
Üzemanyag-szivattyú | VEMO | 87 989 Ft |
Nem vagyok ellene az automataváltóknak, de ebbe az A4-generációba még fokozatmentes Multitronicokat és lustán kapcsoló Tiptronicokat szerelték és nem a sokkal jobb DSG-ket. Ebben az autóban hatsebességes manuális váltó volt és egyáltalán nem fájt, sőt. Rövid úton kapcsolható, nagyon pontos, élvezet hozzányúlni. A hatodik fokozat szokás szerint hosszú, tényleg csak autópályán van rá szükség. Ha ilyen A4-est keresnék, örömmel húznám ki a lehetőségek közül az automatát.
Tempósan haladni nem jó az A4-essel. Hiába mozgatja jól a másfél tonnás karosszériát a 320 Nm csúcsnyomatékú dízel, hiába jó a váltó, a kormány, az elöl-hátul alumínium elemekből felépülő multi-link futómű inkább biztonságra és kényelemre van hangolva. Tankszerű suhanásra született ez az Audi, azt pedig tizenhárom évesen is jól tudja. A bőrök reccentek csak útközben, és a jobb hátsó lámpa szerelőnyílását fedő burkolat zörgött a bukkanókon. Ez persze a hazai úthálózat miatt bármikor változhat, és akkor a könnyűfém futóműalkatrészek miatt nem lesz olcsó a javítás.
Huzatmentesen működött az automata klíma is, talán az ilyen apróságok miatt érezni prémiumautónak az A4-est. Akadt azonban némi elektromos probléma az autóval. Nem minden esetben reagált az ablakemelő és a központi távirányító az utasításokra. Mivel több Népítélkezőnk is panaszkodott hasonló problémára, vélhetőleg típushibáról van szó. 6,9-es Népítélet átlagával egyébként nem tartozik a különösen kedvelt autók közé, a legtöbben a dízelmotorokkal szívták meg. A fékkel sem voltam kibékülve. A szervizkönyv szerint húszezer kilométerrel korábban cseréltek féktárcsákat, mégis gyengének éreztem a fékhatást.
Biztonság
A második generációs Audi A4 2000-ben megjelent konstrukció révén még nem érte el az öt csillagot, de négy csillagos osztályzata a kor színvonalának megfelelően jó eredmény. A tervezésnél már figyeltek arra, hogy a pedálok ne okozzanak a sofőrnek sérülést, és a videón látható, hogy az A oszlop is épen marad a frontális ütközésnél. A gyalogosok nem járnak jól, ha ilyen A4-est látnak, 1 csillagra értékelte az EuroNCAP a kocsi teljesítményét.A legolcsóbb A4-esek is hat légzsákot, övelőfeszítőket, ABS-t, ESP-t kaptak alapáron. A B7-es Audiban már újabb generációs a kipörgésgátló és az összkerékhajtási rendszer is. Minden A4-es olyan önellenőrző rendszerrel rendelkezik, amely indításnál megvizsgálja az olajszinteket vagy a fékbetétek kopottságát is.
Összességében jó üzletet köt-e, aki beruház egy ilyen 1,8 millió forintért kínált A4 Avantra? Attól függ, mit keres. Ha egy csendes, az átlagnál egy fokkal jobb minőségű, erős, de mégis sokkal inkább kényelemre hangolt, inkább négyszemélyes utazóautót szeretne, akkor az A4 Avant jó választás, de számolni kell a kategóriaátlagnál magasabb üzemeltetési költségekkel. Használt B7-es A4-est 1 és 2,5 millió forint között találhatunk a piacon.
Ha ugyanezeket szeretné, de a plusz minőségérzetről lemondana a nagyobb csomagtartóért, a kevésbé kényelmes, de némileg olcsóbban javítható futóműért cserébe, akkor a korabeli Passat, esetleg a Skoda Octavia lesz az ön autója. Hasonló futásteljesítménnyel és motorral akár félmillióval olcsóbb is lehet egy B5.5-ös Passat a B7-es A4-esnél, ami eléggé a Volkswagen felé billenti a mérleg nyelvét.
Audi A4 B7 Avant 2.0 TDi – 2005. | |
Üzemanyag | gázolaj |
Lökettérfogat (cm3) | 1986 |
Hengerek száma/elrendezése | 4/soros |
Teljesítmény kW (LE)/1/perc | 103 (140)/6000 |
Nyomaték Nm/1/perc | 320/1750-2500 |
Könyezetvédelmi besorolás | Euro 4 |
Váltó | 6 fokozatú, manuális |
Végsebesség km/óra | 207 |
Gyorsulás 0-100 km/órára mp | 9,9 |
Kombinált fogyasztás l/100 km | 5,8 |
Saját tömeg kg | 1490 |
Hosszúság mm | 4586 |
Szélesség mm | 1772 |
Magasság mm | 1427 |
Tengelytáv mm | 2648 |
Csomagtartó l | 442 |
Tank mérete (l) | 70 |
Újkori alapár Ft | 7.220.000 Ft-tól (1.6 benzin) |
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.