Ha unod az Octaviát...
Teszt: Hyundai i30 Fastback - 2018.
Ne már, ötajtós? – mondja a hátulról érkező érdeklődő, miután meglátja oldalt a két kilincset. Úgy látszik, a sokajtós, kicsit sportos lapos kupé fejben még mindig inkább a prémiumkategóriáé. Legalábbis nem a koreaiaké.

Nem tudom, a csalódottság szólt-e az érdeklődőből vagy a meglepődés. Ha utóbbi, vágja, hogy a Hyundai nem kezdő kupéságban. Háromajtósból már példásan hosszú a névsor a Coupétól a Genesis Coupéig; ha előbbi, akkor nem értem. Nekem ebben a papagájkékben szinte sportautós a Fastback öt ajtóval is. Nekem csak szinte, de soha nem fordult még utánam annyi fej ültetett Civicből vagy matricatuningos Swiftből, mint ebben. Pedig ha tudnák a suhancok, hogy a tesztautóban annyi lóerő sincs, hogy kívánjam vele a Pilist. 140, azt is az orrára kapja.
A látszat ellene szól, de ez családi kompakt kupé, a Hyundai méretben a csapott hátú és a kombi közé dobja. Dizájnérzékenységben meg kicsit azok fölé. Tizenegy a bűvös szám. Ennyi centivel ad többet hosszban a csapotthoz képest, cserébe viszont elvesz a fejtérből szépen: a tetővonal csúcsa 2,5 centivel került lejjebb, plusz van még egy 0,5-ös ültetés a komplett kasznin. Ez lett a megoldókulcs a kicsit sportos, nagyon kupés családihoz - még nem embertelenül kevés fejtérrel, rendes csomagtérrel.
A kacsafarok a végén jó húzás. Szemből ugye legfeljebb annak tűnik fel, hogy ez már a harmadik típusváltozat az i30-ból, aki szemre belövi azt a három centi mínuszt. A B-oszlopig sok érdemit nem változtattak rajta, onnan indul a lejtés a tetőn, a farok alatti lapos lámpákkal viszont már volt melója a Peter Schreyer-féle brigádnak. Nem egy fantáziátlan forma, a sziluettjén még átérződik, hogy rövid seggű autó volt az alapja – akármennyit nézem, ezt így főleg a színe teszi emlékezetessé. Imádtam látni az ablak alatt, de onnan, hogy magamra csuktam az ajtaját, képtelen volt kiváltani bármilyen érzelmet.

Egy időben le voltunk tiltva a Hyundai-tesztautókról, új Hyundaiban sokáig csak az autószalonokon ültem. Amikor végigseggelsz napi 20-30 autót, összefolynak a dolgok, főleg hogy a szalonokra mindenki csúcsfelszerelt belteret visz csúcs bőrhuzattal, félhomályos standokon kiállítva. Szóval mostanáig nem volt meg, milyen lehet a hétköznapokban. És milyen? Hát, egy igazi, száz százalékos semmi extra. Nincsenek nagyon elborult, bátor kreténségek, mint amit mondjuk a Toyota mer, de nem is a középkategória ízlésbajnoka.
Itt van mindjárt a kormány. A vastag kerék egész jó, az elnagyolt műanyag gombok az otrombaság határán vannak, bár az is igaz, hogy el vagyunk kényeztetve prémium tesztautóval: ebben a kategóriában a legtöbben ezt tudják. Én mondjuk nem színeztem volna meg a telefonos gombokat. Kábé öt hívás, és rááll a hüvelykujj, akkor meg minek a roncstelepig nézni, hogy zölddel veszed, pirossal lerakod?
Van még pár kellemetlen műanyag, a könyöklő alatti ijesztően kemény, az ajtós rekeszeket sem a legfinomabból csinálták, de szemmagasságban már semmi barbárság ilyen magas felszereltségnél. A hétcolos tablet még ezzel az indokolatlanul vastag kerettel sem tolakodó, még ha a józan logika szerint egyszerűbbnek tűnik levágni egy centit a zongoralakk keretből, mintsem a szellőző keretével lekövetni a kijelző ívét.
Elöl még nem érződik, hogy lent van a teteje, hátul viszont ne akarjon senki tartósan 180+ centis haverokat cipelni. A tizenegy centi nyújtásból a tengelytáv nem kapott, így a lábtér maradt, a csomagtér viszont itt már 450 liter. Tizennégy százalékkal nagyobb, mint a csapott hátúnál, viszont sokkal kisebb, mint a nagy konkurensnek mondott Octaviánál, ami 590 litert tud, igaz, van huszonkét centi előnye. Nem lehet síkba dönteni az üléseket, de döntött ülésekkel azért összejön 1351 liter.
Még korábban lejátszhatták házon belül a Kiával, ki mit vigyen, és az erős-dögös ötajtósnál ők dobták a kisebbet. V6 biturbó, össszkerékhajtás – a Stingerrel komolyan gondolják, hogy leállnak meccselni a műfaj nagyjaival, a Hyundainak maradt, hogy egy kategóriával lejjebb söprögesse össze a wannabe sportkupésokat. Ennek megfelelően az igazi sportautós értékeket a Fastbacknél kár keresni. Ezzel az 1,4-es turbós benzinessel végképp.
Jaguar a Lidiből
Árban sehol nincs a német GT-khez képest, miközben minőségben gyakorlatilag egy a liga.
140 lóerőt és 242 Nm-t tud a Hyundai 1,4 T-GDi-je, amivel nem is lenne baj, ha tudná turbó nélkül. A hétfokozatú duplakuplungossal eleve nem ígérnek űridőt, még a 0-100 km/h-s spirntre is kell neki 9,5 másodperc, nagyobb baj, hogy ezt klasszikus turbólyukkal teszi. Akkorával, hogy ne akarj vele a szerpentin felé kerülni. Annyit tett a szótári vezetési élmény ügyében a Hyundai, hogy tizenöt százalékkal keményítette a futóművet. Ezt kiérezni kéne egy Michelisz Norbi, lényegesebb hozadék, hogy a hátrafelé nyúlt kasznival a hátsó tengely kapott plusz kilókat. Hetvenet az alap ötajtóshoz képest, talán ezért is a keményítés.
Ha az a kérdés, ki vesz i30 Fastbacket, a legegyszerűbb válasz: aki nem akar Octaviát. A Hyundai jól odalőtte a Skodának az i30 kombit is, itt én nem érzem annyira direktnek az átfedést ízlésvilágban, mint amennyire hangoztatják, de ha valakinek nem minden a csomagtér, nincsenek magas gyerekei, akár még boldog is lehet vele Octavia nélkül. Bár én ezt az 1,4 turbót passzolnám. 5,85 millióról indul vele a Fastback, de a tesztautót még felextrázták 7,7-ig.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
