Köszi, inkább buszoznék
Teszt: Lexus RX 450h L – 2018.
Szép eufemizmus, amikor a gyártók ezeket a hét emberre eladott autókat 5+2-esezik. Nem egy sok érdemet felmutató műfaj, de a Lexus láthatóan nem úgy szállt be, hogy majd ők kihúzzák a töredékkategóriák sötétjéből.

Attól, hogy nem mondjuk ki mindig, amikor a kategória szóba jön, még ne felejtsük: egy hétülésessé nyújtott ötüléses autó baromság. Az RX 450h L is jó példa, mert ahol 11 centis toldással csinálnak kétembernyi helyet, ott félre van értve pár természettudomány. Úgy általában a nyers matekon vérzik el minden ilyen 5+2-es, mindegy, hogy egyterű az alap vagy SUV. Mert jó esetben csak a csomagtér csonkul nagyot az olcsón szerzett kínálatbővítéssel, rossz esetben meg az van, ami a Lexus első Európában is kapható hétülésesével: a B oszloptól hátra vagy mindenkinek rossz egy kicsit, vagy a fele társaságnak nagyon.

Ha ciki az egyterű, és nem kell a Skoda
A Volkswagen-csoport mindent rést kitöltő modellinváziójának hála van megoldás: Tiguan hét üléssel.
A Tiguan All Space-t azzal a sommázással adtam vissza tavasszal, hogy ha öt gyerekem lenne, se büntetném őket vele, de nem lepődök meg, ha a városi terepjáróból csinált hétülésesek elterjednek, azon meg pláne nem, ha kiradírozzák az autóiparból a nagy egyterűeket. Pedig a középnagy VW-ben 4,7 méteren lehet nagycsaládosat játszani. A Lexusban meg? Ez milliméterre pontosan ötméteres. Ezen kell gazdálkodnia a V6-osnak a hibridrendszerrel, a három sor ülésnek és a csomagtérnek. Harminc centi pluszba bele kéne férjen egy gyereklábra való lábtér, csak ott a nagy igazság: prémium kategóriában könnyen gyűlnek a centik.

Na, de menjünk elölről hátra: a B oszlopig és egy kicsit hátra ez egy teljes értékű RX. A Lexus nagy városi terepjárója, ami negyedik generációjára mintha közel ért volna az európai ízléshez. A Predator-arcot megszoktuk, vagy megszerettük, de már nem kaptam vele egy szúrós pillantást se – aki járt mondjuk NX-szel három-négy éve, tudja, milyen nagy dolog ez. Igaz, öncélú kaszni-bonyolításban sokat erősödött a mezőny mostanában; elég csak átnézni a szomszédba, a fantáziátlan formatervezés nagyágyúja, a Toyota mit hozott össze a CH-R-rel.
A kormány mögött sincs újdonság, ez ugyanaz az RX, ami két éve már itt van 11 centi mínuszban. A klímapanel tetején ott az analóg óra, amiről nagyon szeretnénk hinni, hogy jópofa trollkodás, de a valóság inkább az, hogy vannak piacok, ahol kötelező kellék. A 12,3 colos giga display fölötte viszont – amiről még jót nem olvastam – nagyon bejött. Grafikában tényleg van egy japános leszarom a korstílust hangulata, de amíg ez a széles/lapos kijelző ilyen jól belakja ott fent a teret úgy, hogy nem takar ki a látótérből, kit zavar, ha unalmas grafikusokkal színeztetik a pixeleket. Ez a joystickos megoldás, amivel itt vezérelhető, ráadásul könnyebben megszokhatónak tűnik, mint a tapipad. Bár egy hét együttlét itt se volt elég a készségszinthez.
A sötét beltér igazi lexusos prémiumvonás, és még a lézervágott faberakásokkal is sikerült a giccsen kívül maradni. Félig-meddig a kormány is fényesre lakkozott fa, de annyira finom mögötte a villanyszervó, hogy izzadt tenyérrel se lesz tőle közveszélyes. A műszeregységnek jót tett, hogy ők sem mennek a VW-konszern után, még ebben a plafonig extrázott Luxury-ben is maradt két analóg kijelző a kormány mögött. Ja, meg brutál jól puha minden, ami a testtel érintkezik az üléstől az ajtókárpiton át a könyök- és csuklótartóig. Akárhogy túrom, csak a Panamera jut eszembe, ahol ezt így tudják. Megvan minden, ami egy nagy prémium autóban jó. Egyel hátrébb ugyanez, aztán eszünkbe jut, hogy ott van az a harmadik üléssor, és minden borul.

Bemászni még felnőttként is méltósággal lehet, ami elég nagy szó, a kategóriában sokaknakk már ez sem sikerül. Az RX-nek gombnyomásra dönthető a középső üléssora, más kérdés, hogy ha azon urasan átlépünk, egy percig nem akarunk hátul maradni felnőtt testtel. Az a baj, hogy én azt sem látom, hogy férne be ide egy kisgyerek. Illetve de: ha öt lennék, imádnám, hogy ilyen zugos barlangom van hátul. Az első két úton. Aztán kezdene zavarni, hogy a nyakamban van a lábam. Mit lehet tenni? Előre tolni a vastag középső üléssort, csak mire összejön a leghátul ülőknek annyi hely, hogy a talpuk leér a földre, középen lesz hirtelen kevés a tér. Tudom, ez erről szól, de nem értem, a harminc centivel rövidebb Tiguan All Space-ben hogy tudták kevésbé zavaróan megoldani.
Fejtér van elég, nagyon prémium a klímapanel is, ami hátra jutott, csak piszok nyomasztó a csomagtartóban ülünk-érzés. Ezen csak ront, hogy ami még kívülről nagy íves ablaknak tűnik, valójában csak egy kis lőrés, ez adja a természetes fény nagy részét annak, akit ide száműznek. És akkor ott van még a csomagtér, ami már rögtön pár liter mínuszban indít, hála annak, hogy villanymotorok állítják és döntik a két ülést. Nagy kényelem, hogy nem kell bemászni döntögetni, de nem kevés litert áldoztak be a motoroknak.



Szóval csomagtér. Ha minden ülés áll, 211 liter csomag fér hátulra úgy, hogy még a hátsó ablak dőlésszöge is meg lett változtatva érte. A harmadik üléssort döntve derül aztán ki, mit ér a plusz tizenegy centi: plusz 52 litert. Az alap RX 539 literével szemben ide már 591 liternyi cucc fér. Ebből lesz aztán 1656 liter, ha dől a második üléssor is. Az csak a baj, hogy az már nem sík.
A motorja elöl-hátul egy-egy villanymotorral megsegített 3,5 literes V6-os. Nálunk csak így vehető az L, azaz 2,2 tonnához van egyszer egy 263 lóerős, atkinsonos, szép hangú hathengeres benzinmotorja, amit elöl 167, hátul 68 lóerős villanymotor segít. A teljes rendszerteljesítmény ezzel 313 lóerő. Az összkerékhajtást is így hozták össze az L-len: fogaskerék-áttétele és hátsó kardántengelye helyett a Lexus mérnökei egy elektromotort építettek a hátsó tengelyhez; ez hajtja meg a hátsó kerekeket, szükség esetén optimális tapadást biztosítva – írja a katalógus.

Sport módba se kell tenni, hogy a hibrid hajtás bárhol egykedvűen meglendítse, de az a durva, hogy ha mégis kitekeri az ember Eco-ból, ne adj isten tényleg el a Sport-ig, szinte már sportautós. Rugózása sehol sem emlékeztet a SUV-okéra, nagyon meg kell rántani, hogy jöjjön az általános magashasús hányingerkeltő billenés. Környezeti zaj, úthiba nem jön át a behemót testén, még az elektromos ablak is ijesztően néma. A V6-ot is nagyon meg kell taposni, hogy behallatsszon, pedig jóféle bőgés. Onnantól, hogy képes vagy ezt a magyar utakra méreten felüli behemótot a körkamerás és -radaros parkolósegéd jelzéseire bízni, terápia vele minden kilométer. Hogy tömege és hibridsége mellett a nyolc liter alá nehezen tornázható, de tíz liter alatt könnyen tartható fogyasztás benzinből sok vagy kevés, döntse el, aki ilyet venne.

Ebben a csúcsfelszerelt Luxury-ben, amihez még napfénytető is van, 26,1 millión áll meg a tesztautó ára (amíg tart a kedvezményes ár, 23 millióért adják itthon), azaz kábé egymilliót kell adni a plusz 11 centiért két üléssel. Nálunk az NX eleve jobban megy, nincs itt nagy piaca az ennyire nagy SUV-knek. Világszinten az RX a legjobban fogyó Lexus, az USA-ban valószínű verik a seggüket örömükben a kereskedők, hogy már Longban is van. A konkurenseknél az Audinak állítólag jól bejött a Q7-nél a hét ülés, a BMW-nek az X5-nél nem annyira, de ebben ott lehet a márkaimidzs is, nem csak a praktikum. Hogy a Lexus-vevők mennyire nagycsaládosak, majd kiderül, bár én nagyon megnézném azt a négy-öt gyerekes családot, ahol ezzel élnek együtt.
Akkor mit vegyen, akinek sok pénze van és sok gyereke? Csak azt tudom, hogy én egy Transporter Multivant vennék ennyiből. 26 millióért ott van a csúcsfelszerelt dobozos, aminek reszpektje nulla, prémiumhangulata nem sok, de felszereltségre tudja, amit a nagy prémium SUV-k, kényelemre meg messze többet.

Az oldalról ajánljuk
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
