Pusztul-e vagy vehető a fiatal Mondeo?
Használtteszt: Ford Mondeo 2,0 TDCi Titanium – 2015.
Furcsa a negyedik generációs Mondeo. Nem is kell lemaradni az autóipari hírekkel, hogy az ember azt gondolja, a 2007-2014 között gyártott modell faceliftje.
Főleg, hogy nem a Ford az egyetlen, aki ezt megjátszotta. Ha körbenézünk más márkáknál, láthatunk hasonlókat (B6-B7 Passat), a Fordnál viszont a tengelytáv-azonosság ellenére a gyáriak állítják, teljesen új platformra építkeztek. Az aktuális Mondeo koravénségére rátesz egy lapáttal a tény, hogy Európában két évet késett, mert akkor zárt be a Ford egyik üzeme. Zaklatott előélete ellenére a forma még ma is erős, a tetővonalat leszámítva egészen modern autónak látszik a Mondeo négy évvel a piacra kerülése után.
A Mondeo széltében-hosszában hatalmas állatnak látszik. 4,8 méteres hosszával túllő minden kategóriatársán, még a Škoda Superben is. A kipróbált példány három éves, éppen csak közelít a 130 ezer kilométeréhez, így már látszódna, ha a Mondeo széthullós volna, de egyelőre nagyon nem tűnik annak. Néhány külsérelmi nyom azért feltűnik a fényezésen és a felniken, de ennyi.
Belül nehéz eldönteni, hogy a világautóság, a nem teljesnek tűnő generációváltás, vagy a gyártás csúszása érvényesül-e. A felhasznált anyagok minősége és úgy önmagában a látvány sem igazán üti meg a kategória szintjét. Amit a vezető közvetlenül maga előtt lát, még kifejezetten kellemes, jól mutatnak a félig analóg, félig digitális műszerek (olcsóbb kiviteleknél teljesen analóg), szép a kormány, de a középkonzolra nincs magyarázat, ez már 2014-ben is bőven elavultnak látszott. A kapcsolók formája rossz a szemnek, rossz a kéznek, és a helyzeten az érintőkijelző sem javít. Fakó színek, buta ergonómia, pontatlan érintésérzékelés. Pont ez a kettő lenne a legfontosabb.
Mennyire biztonságos?
A negyedik generációs Ford Mondeóban alapfelszereltség a hét légzsák, az ABS és az ESP, valamint a két isofixes ülés a hátsó sorban. Rendelhetővé vált az automatikus vészfék-asszisztens és a sávtartó automatika is.
A Mondeo hozta is az elvárható 5 csillagot a törésteszten. Újdonság még a rendelhető full LED-es fényszóró és a hátsó övekbe szerelt légzsákok is.
A tér elöl-hátul óriási, de nem szabad elfelejteni, hogy a fejedelmi hátsó lábtérnek a csomagtartó látta kárát: 488 liter, amivel rendesen elmarad a konkurenciától.
Az ódivatú belterek hosszútávú előnye a tartósság lehet, amit ez a példány egyelőre igazol is. Minden egyben maradt, nem zörög semmi, menet közben is csend honol az utastérben, még a kétliteres, 150 lóerős dízellel is. A PSA-val közösen fejlesztett motor a Fordnál egyedi hengerfejet és NOx-csapdát kapott. Utóbbi előnye, hogy az autó úgy teljesíti az Euro 6-os környezetvédelmi normát, hogy nem kell az autóba FAP- vagy Adblue adalékanyagot tölteni. Hátrány, hogy a hagyományos részecskeszűrőhöz hasonlóan ez is el tud tömődni.
Egyébként a motor bőven elég a dinamikus közlekedéshez, a közel 1,6 tonnás autót 9,4 másodperc alatt viszi százra. Bár fagypont körül jártam az autóval, a gyári 4,5 literes átlagfogyasztásnak közelébe se tudtam menni. Kemény dugóban majdnem 9 litert fogyasztott, vegyes használatban 7 liter jött ki, ami átlagos egy ekkora autótól.
Motorválaszték
A negyedik generációs Mondeóhoz igen széles motorpalettát kínáltak, az egyik legjobb választás a kipróbált kétliteres dízel. Egyetlen ismert problémája a porlasztók berohadása a hengerfejbe, melyeket később csak erre szakosodott szakember tud kiszedni. A kétliteresből van kétturbós változat is 180 illetve 210 lóerővel. A dízelek belépőszintjét az 1,6-os 115 és az 1,5-ös 120 lóerős motorok jelentik.
Benzinfronton mindenki megdöbbenésére az ezres, háromhengeres Ecoboost motor lett az alap, amiről nemrég derült ki, hogy a hűtőrendszer hibája miatt üzemképtelenné válhat, legrosszabb esetben akár ki is gyulladhat. A gyártó szép lassan visszahívja a hibás motorokat, de a 125 lóerő továbbra se kecsegtet túl jó dinamikával. Érdemes akkor már az 1,5-ös turbómotort választani 160 lóerővel. Szereltek a Mondeóba kétliteres turbómotort is (203 és 240 lóerő), de azok már elég iszákosak. A generáció egyik újítása volt, hogy már összkerékhajtást is lehetett rendelni a 150 és a 180 lóerős dízelekhez.
Vezetni kifejezetten pihentető a Mondeót. Látszik, hogy egyértelműen a kényelemre mentek rá, mindene minimális energiabefektetéssel kezelhető. A kormány sok visszajelzést nem ad az útról, de legalább precíz, jól reagál a hirtelen irányváltásokra is. Vannak, akik arra panaszkodtak, hogy ez a Mondeo-generáció ráz, én viszont kifejezetten kényelmesnek éreztem a 17-es felnikkel is (16-os a legkisebb). Jó a hatsebességes kézi váltó is, könnyen és simán veszi a fokozatokat. Az erősebb benzineseket hagyományos, míg az izmosabb dízeleket duplakuplungos, hatsebességes (Powershift) váltóval is szerelték.
Zavaró furcsaságok azért akadnak. Nyilván egy dízel nem melegszik be azonnal, de érthetetlen, hogy indulás után néhány pillanatig miért fúj magas fokozaton hideget az autó. A külső tükrök is torzítanak egy kicsit (valószínűleg így csaltak el a méretéből), de egy idő után megszokható.
Ford Mondeo forgalomba helyezési és honosítási költségek [Ft] | |
Vagyonszerzési illeték | 82 500 |
Forgalmi | 6 000 |
Törzskönyv | 6 000 |
Eredetiségvizsgálat | 18 500 |
Regadó | 71 550 |
Rendszám | 8 500 |
Kötelező biztosítás (26 éves férfi, 2,5 éves jogsi) | 92 110 Ft-tól |
A megbízhatóság terén egyelőre még nincs túl sok információ, lévén aktuális modellről van szó. Szűk egy tucat Népítélkezőnk 7,1-es értékelése nem kiemelkedő, de egyikük se számolt be katasztrofális szívásokról. Jellemző típushiba az érintőkijelző véletlenszerű lefagyása, üvegtetős kombiknál a szoruló tető, valamint erős oldalszélben egy furcsa bádoghang bizonyos tempónál (általában autópályán). Ezeket a kipróbált autón nem tapasztaltam, ez a Mondeo meghálálta a márkaszervizben időben elvégzett karbantartásokat, a kötelező javításokon kívül ez idáig semmihez sem kellett hozzányúlni.
Ford Mondeo IV visszahívási akciók:
- Adaptív LED fényszórós autókban szoftverhiba miatt váratlanul lekapcsolhat a világítás (2014.05.3.-2015.12.22. közötti gyártás)
- A vezető elektronikus övfeszítőjének kábele kicsúszhat a helyéről (2015.08.05-2016.07.31. közötti gyártás)
- A 2 literes dízelmotor túlmelegedhet, amitől az olajteknő megsérül, ebből pedig olajszivárgás lehet (2014.07.18.-2015.10.19. közötti gyártás. Magyarországon hivatalos úton eladott autókat nem érinti)
- Manuális váltós autóknál menet közben eltörhet a kuplung nyomólap, így megszűnhet a hajtás (2014-2018. közötti gyártás)
- A klímakompresszor kuplungtárcsája meglazulhat, súlyosabb esetben akár le is eshet (2014.09.01.-2018.04.20. közötti gyártás)
- A kombiknál nyitható napfénytető üvege meglazulhat (2017.08.22.-2017.12.14. közötti gyártás)
Alkatrész megnevezése | Alkatrész márkája | Bárdi Autó bruttó kisker ár (egységár) |
Akkumulátor | Bosch | 53 810 Ft |
Levegőszűrő | WIX | 4 156 Ft |
Pollenszűrő | Mann-Filter | 8 346 Ft |
Kettőstömegű lendkerék | LUK | 246 113 Ft |
Első fékbetét garnitúra | Juratek | 14 355 Ft |
Turbófeltöltő | GP | 158 989 Ft |
Az aktuális Mondeók még a nagy értékcsökkenésük kellős közepén vannak, így a legolcsóbb, 200 ezer kilométer fölött futott példányok 3,6 milliótól indulnak, a határ pedig 10 millió fölött van, annyiért persze a keveset futott Vignale változatokat adják. A tesztelt hároméves, 129 ezret futott példányt 5 millió forintért árulják, ami nagyjából az arany középút. Ha kényelmes, kellemesen vezethető, nagy autóra van szüksége, a Mondeo akár jó választás is lehetne, de az elavult beltéri anyagok és az átlagnál kisebb csomagtartó miatt bőven van alternatíva. Aki a szenvedélyességet keresné, ott a Mazda 6-os, akinek a német letisztultság fekszik, több száz VIII-as Passat közül válogathat, és aki mindezt megvenné olcsóbban, könnyen talál magának egy jó Superbet. Ahogy az általában lenni szokott, itt is az egyéni igények és az ismertebb előélet dönt majd.
A cikkben szereplő autót a CarNext by Leaseplan kínálatából választottuk.
Ford Mondeo 2,0 TDCi Titanium - 2015. | |
Üzemanyag | gázolaj |
Lökettérfogat (cm3) | 1997 |
Hengerek száma/elrendezése | 4/soros |
Teljesítmény kW (LE)/1/perc | 111 (150)/4400 |
Nyomaték Nm/1/perc | 350/2000-2500 |
Könyezetvédelmi besorolás | Euro 6 |
Váltó | 6 fokozatú, manuális |
Végsebesség km/óra | 210 |
Gyorsulás 0-100 km/órára mp | 9,4 |
Kombinált fogyasztás l/100 km | 4,5 |
Saját tömeg kg | 1597 |
Hosszúság mm | 4867 |
Szélesség mm | 1852 |
Magasság mm | 1501 |
Tengelytáv mm | 2850 |
Csomagtartó l | 488 |
Tank mérete (l) | 62,5 |
Újkori alapár | 10.050.000 Ft |
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.